leicaphile
Silver
Vad använder du för kamera och objektiv?
Canon 7D samt Canon 500/4 IS.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad använder du för kamera och objektiv?
Canon 7D samt Canon 500/4 IS.
Oh, tungt! Fantastiskt fint objektiv!
Suveränt! Ljusstarkt objektiv det där du har... Vad är det för objektiv använder?![]()
f/1.8
1/8000
ISO 400
Inte ett enda rätt, skulle varit både lägre ISO och mindre bländare![]()
Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G. Prisvärt objektiv!Suveränt! Ljusstarkt objektiv det där du har... Vad är det för objektiv använder?
Så är det nog! Tack, bäst att vara på den säkra sidanDå moderna kameror klarar högre iso så är 400 lugnt. Riktigt trevlig bild med sköna färger tung slutartid btw
Det är ju löjligt billigt! Det ska helt klart kollas upp.Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G. Prisvärt objektiv!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900
Så är det nog! Tack, bäst att vara på den säkra sidan![]()
Det tycker jag! Fungerar bra till mycketDet är ju löjligt billigt! Det ska helt klart kollas upp.
Snyggt där Donkii!
Det objektivet verkar grymt för de 300kr de kostar!
Alright!
Jag måste skaffa mig en fjärrutlösare jag också, har inte riktigt kommit dit än
Skulle dock vilja tipsa dig om att prova lite äldre manuella objektiv. Jag kör just nu en del äldre objektiv med adapter och det blir så sjukt bra och intressanta bilder med dessa, helt klart roligare att ta bilder nu än tidigare![]()
Du vet att du har fjärrutlösare i telefonen va?
I alla fall med iphone. Funkar super både tycker jag iaf. Något att testa med i alla fall![]()
Kan vara så att du har en Nex-5R med wireless, N versionen saknar den featuren!![]()
Stämmer nog ja. Tänkte inte så långt...
Du har fått mig börja surfa på manuella objektiv iaf ;-)
Hehe, men en fjärr med it kostar 59kr så det känns överkomligt
Kul! Har du hittat något intressant som du vill dela med dig av?
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Svåraste med de äldre objektiven är att förstå vilken fattning de har. Trodde alla hade m42, men så verkar inte fallet.
Även läst att Canon FD ska vara bra. Men de har egen fattning?
De där Nikkor objektiven känner jag ingen, undrar om inte föräldrarna har liggandes...
Är der m42 fattning på dem också?
Nej, Nikons egna fattning. Kan skruvas på D7000 (nya D7000) eller högre, annars behövs adapter. Men dessa kostar 250kr eller mindreDe där Nikkor objektiven känner jag ingen, undrar om inte föräldrarna har liggandes...
Är der m42 fattning på dem också?
Jag är ju som sagt ny med fotograferingen, men jag känner mig sugen på det Donkii kör med - äldre analoga objektiv med adapter... Jag har ju Nikon D3100 (mera avancerade kamerahus känns onödigt i nuläget, D3100 ger mig dom funktioner jag behöver, och bevisligen tar den jävla bra bilder)
Men om jag nu vill köra adapter, vilken adapter? och när det kommer till objektiv är jag ju ute efter största möjliga prestanda i förhållande till ett bra pris.. Bra skärpa är viktigt. Macroobjektiv, normalzoomar och telezooms - (om man kan få autofocus på dessa då jag fotar mycket fåglar i det vilda, men har för mig Donkii sa att man inte kan få autofocus om man kör med adapter+manuellt objektiv.
Nej, Nikons egna fattning. Kan skruvas på D7000 (nya D7000) eller högre, annars behövs adapter. Men dessa kostar 250kr eller mindre
Vad har du själv för kamera?
Där ser man, att serien är E istället för Ai gör egentligen inte så mycket. Nikon släppte E-serien i största del pga av att de ville täcka en större målgrupp. Dessa objektiv var mindre i storlek, vägde mindre och priserna var låga. Det är den vanliga Nikon F-gängan på dessa (samma som Ai).Kör själv med en liknande Donkii har Sony Nex 5R. Så det blir till att hitta en adapter för att kunna använda lite gamla objektiv.
Hittade precis tre stycken hemma hos föräldrarna, 28mm, 50mm, 100mm, dock inte Ai utan serie E. Men det är i alla fall något att börja leka med. Är det inte tillräckligt bra kan man ju alltid surfa lite ebay och tradera efter fler.
Nu blir det adapter jakt!
Där ser man, att serien är E istället för Ai gör egentligen inte så mycket. Nikon släppte E-serien i största del pga av att de ville täcka en större målgrupp. Dessa objektiv var mindre i storlek, vägde mindre och priserna var låga. Det är den vanliga Nikon F-gängan på dessa (samma som Ai).
Borde finnas adapter för billig peng på eBay.
Där ser man, att serien är E istället för Ai gör egentligen inte så mycket. Nikon släppte E-serien i största del pga av att de ville täcka en större målgrupp. Dessa objektiv var mindre i storlek, vägde mindre och priserna var låga. Det är den vanliga Nikon F-gängan på dessa (samma som Ai).
Borde finnas adapter för billig peng på eBay.
Donkii
Vann objektivet på tratten, 170kr för en Helios 44-2 58mm f/2![]()
Det fungerar bra tror jag, tyvärr är det för mörkt både utomhus och inomhus, så jag har inte kunnat testa.Grattis till detHoppas det är helt och rent så du slipper börja med att öppna och ta bort fungus & olja m.m.
Riktigt fint pris och blir du inte nöjd så är det ju bara att klämma iväg det igen![]()