• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora fototråden

bKx512D.jpg

Här är Helios 44-2 58mm f/2 jag fick från tratten. Bilden ser skum ut, huset är inte fykantigt ;)

Apropå gamla objektiv och adapter.

Man bör tänka på att gamla objektiv som är avsedda för analoga kameror ofta har lägre upplösning än modernare objektiv eftersom det inte "behövdes" på samma sätt på den analoga tiden. Ett bra sådant objektiv kan framstå som något oskarpt om man sätter det på en digital kamera med hög upplösning (inte pixel count, utan pixlar/yta) som exempelvis EOS 7D eller motsvarande. Fortfarande bra valuta för pengarna, men värt att ha i åtanke.

Angående adaptrar så bör man också ta reda på förhållandet i registeravstånd (avstånd from objektivets bakre lins till film/sensorplanet) mellan de olika fattningarna. Om objektivets fattning har ett kortare registeravstånd än kamerans kommer objektivet att hamna för långt från sensorn vilket medför att man förlorar möjligheten till att fokusera till oändlighet. Å andra sidan vinner man kanske lite makro. Tvärt om är inget problem då adaptern kan flytta ut objektivet tills registeravståndet stämmer.

Referens: http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

Exempelvis har Canon FD-fattning ett registeravstånd på 42mm och M42-fattning 45,46mm. Nikon F-mount har 46,5mm. Canon FD eller M42 på Nikon F förlorar alltså oändlig fokus.

Det bör sällan vara ett problem för spegellösa kameror.

Tillägg: Det finns iofs. också adaptrar med korrigerande linselement, men extra linselement medför alltid en försämring av bildkvalitet.

J
Just den linsen! Bästa bilden blev just denna. Jag lyckades krypa en cm ifrån trollsländan och knäppa några bilder innan den flög vidare. Häftigt att en lins för en 20a funkar så bra.
Hade varit billigt med 200kr också, en sådan bild hade krävt prylar för tusentals kronor till en vanlig kamera.. :banghead:

• Like
Reactions: MAK
Say what.. inomhus har jag kanske använt iso400 någongång.. men utomhus på dagen aldrig mer än iso200 .. f2,8 - 4,0 ca..
Ah! Tänkte inte på att att du använde så lågt som f2.8.
För det mesta råkar jag ut för molnigt och regnigt väder (i princip kväll fast på dagen) när jag är ute med kameran :) så det blir ofta iso 400 och 1/60 och då är det fortfarande ganska mörkt.
Har faktiskt inte prickat in en solig dag med Helios än

Tillbaka
Topp