• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Girard-Perregaux tråden

Var det väl. Det är ju precis det tilltalande betyder, något som appelerar positivt till ens känslomässiga syn på objektet.

Du har blivit för anglofilierad 🤔😁😉. Bara för att "like" ingår i den engelska ordbildningen betyder det ju inte att "gilla" ska vara med i det översatta ordet och bilda en "rak" översättning.
"Lätt att tycka om" är ju också ett alternativ på fras.

För personer så är även sympatisk en användbar översättning.
Sympatisk är en mänsklig egenskap för mig. Jag ogillar anglicismer så jag skulle inte säga att är "anglofilierad" (anglifierad tror jag är rätt uttryck), men det betyder inte att jag inte kan se att det finns en lucka i svenska språket. Att något är tilltalande säger ingenting om att det är en allmän egenskap att många har lätt att tycka om föremålet utan jag uppfattar det som ett personligt gillande och därför tycker jag inte det är en bra synonym.

Seahawk pro II

Bilagor

• 852FBECA-1CB5-468A-AA94-2C51631CA56A.jpeg
    852FBECA-1CB5-468A-AA94-2C51631CA56A.jpeg
    322.4 KB · Visningar: 32
  • 69CE0066-50EE-42F2-B1B1-AB3F6C82EB44.jpeg
    69CE0066-50EE-42F2-B1B1-AB3F6C82EB44.jpeg
    462.4 KB · Visningar: 20
  • 0E0A7117-54C6-4751-B7CD-048360E34A17.jpeg
    0E0A7117-54C6-4751-B7CD-048360E34A17.jpeg
    873.1 KB · Visningar: 22
Sympatisk är en mänsklig egenskap för mig. Jag ogillar anglicismer så jag skulle inte säga att är "anglofilierad" (anglifierad tror jag är rätt uttryck), men det betyder inte att jag inte kan se att det finns en lucka i svenska språket. Att något är tilltalande säger ingenting om att det är en allmän egenskap att många har lätt att tycka om föremålet utan jag uppfattar det som ett personligt gillande och därför tycker jag inte det är en bra synonym.
"anglofilierad" var tänkt som en ordlek, "person som blivit för mycket av en anglofil", men den var kanske lite kass :rolleyes::rolleyes::),...
Man får nog bara inse att många ord inte kan översättas rakt av mellan språk. Sedan har engelskan också många "hål" som svenskan, klippa med sax/skära med kniv ex.

Men nu är vi ju fett OT. Med det sagt så är GP nog den tillverkare som i mina ögon gör de mest tilltalande klockorna när de träffar rätt. Vilket de gör rätt ofta.
Tyvärr har jag inga GP i samlingen för tillfället men jag hade gärna haft en nyare Laureato. Kul att Laureaton inte längre ses som en AP kopia utan lever på egna meriter!
Jag har själv AP RO men hade gärna haft en Laureato ändå!

Stulen bild som OT motvikt.
Girard-Perregaux+Laureato+ref.+81010+vs.jpeg

"anglofilierad" var tänkt som en ordlek, "person som blivit för mycket av en anglofil", men den var kanske lite kass :rolleyes::rolleyes::),...
Man får nog bara inse att många ord inte kan översättas rakt av mellan språk. Sedan har engelskan också många "hål" som svenskan, klippa med sax/skära med kniv ex.

Men nu är vi ju fett OT. Med det sagt så är GP nog den tillverkare som i mina ögon gör de mest tilltalande klockorna när de träffar rätt. Vilket de gör rätt ofta.
Tyvärr har jag inga GP i samlingen för tillfället men jag hade gärna haft en nyare Laureato. Kul att Laureaton inte längre ses som en AP kopia utan lever på egna meriter!
Jag har själv AP RO men hade gärna haft en Laureato ändå!

Stulen bild som OT motvikt.
Girard-Perregaux+Laureato+ref.+81010+vs.jpeg

För mig är det verkligen högt och lågt. De har modeller jag är storförtjust i och de har en hel del jag inte fattar alls. Just senare Laureato-iterationer är jag stormförtjust i! Men det är i praktiken antagligen ganska bra att ha en spridd modellflora för att locka fler kunder. Smaken är som sagt som röven, klûven.

För mig är det verkligen högt och lågt. De har modeller jag är storförtjust i och de har en hel del jag inte fattar alls. Just senare Laureato-iterationer är jag stormförtjust i! Men det är i praktiken antagligen ganska bra att ha en spridd modellflora för att locka fler kunder. Smaken är som sagt som röven, klûven.
Jo. Vissa modeller är ju så klart urartade. Men jag gillar exempelvis även deras "bridges" serier och dressarna i 1966 serien är betydligt trevligare utseendemässigt än APs dressare. Tycker även de historiskt haft fina klockor, framförallt design/utseende. Jag hade en vitguld ww.tc chrono, sjukt snygg men otymplig på armen och känsligt urverk.

De har i alla fall haft få monstruösa invictaliknande klockor som ex Zenith har haft.

Jo. Vissa modeller är ju så klart urartade. Men jag gillar exempelvis även deras "bridges" serier och dressarna i 1966 serien är betydligt trevligare utseendemässigt än APs dressare. Tycker även de historiskt haft fina klockor, framförallt design/utseende. Jag hade en vitguld ww.tc chrono, sjukt snygg men otymplig på armen och känsligt urverk.

De har i alla fall haft få monstruösa invictaliknande klockor som ex Zenith har haft.

Jag har även en 9050 dressare i vitguld. Fick den för en spottstyver och den är så satans bra :)

1661348670244.png

Jag har även en 9050 dressare i vitguld. Fick den för en spottstyver och den är så satans bra :)

1661348670244.png
Ja, det bästa med GP är att man får dem så sjukt billigt beggade (utom laureato då). Med rolex idiotin som är just nu är det mycket roligare att hitta prisvärda köp. Lite sugen på en GP Retour en volante eller liknande chrono.

Hade ögonen på denna tidigare i år, när priset stack iväg över 200k. Suget försvann då jag inte ville betala så mycket premie. Nu har de ju börjat komma till rimlig prisnivå. Hittat några helt nya som faktiskt ligger under butikspris på c24.

Kollat alla youtube videos som finns och läst mängder med reviews.

Är du nöjd med klockan?
-Den ser grymt läcker ut..

AP Ro är en grail för mig och jag är lite orolig om jag tröttnar för att det inte riktigt är det jag helst vill ha… men, jag gillar det jag ser och den har många av elementen jag gillar hos AP. Den framstår som ett mycket mer prisvärt alternativ när man inte riktigt kan motivera priset för en RO.

Tycker också det kan vara lite kul att ha något som bara klocknördar känner till. Alla vet vad en rolex är och det kan ibland vara lite tråkigt / smaklöst enl min mening :p

Hade ögonen på denna tidigare i år, när priset stack iväg över 200k. Suget försvann då jag inte ville betala så mycket premie. Nu har de ju börjat komma till rimlig prisnivå. Hittat några helt nya som faktiskt ligger under butikspris på c24.

Är du nöjd med klockan?

AP Ro är en grail för mig och jag är lite orolig om jag tröttnar för att det inte riktigt är det jag helst vill ha… men, jag gillar det jag ser och den har många av elementen jag gillar hos AP. Den framstår som ett mycket mer prisvärt alternativ när man inte riktigt kan motivera priset för en RO.

Tycker också det kan vara lite kul att ha något som bara klocknördar känner till. Alla vet vad en rolex är och det kan ibland vara lite tråkigt / smaklöst enl min mening :p
Jag har två AP en RO och en ROC. Jag hade gärna haft en ny Laureato 38mm. Det har kommit lite nya tavlor som inte är tappasserie jag tycker är riktigt fina. Då känns de ännu mindre AP. Tänk på att även Laureatons formspråk sträcker sig tillbaka till 70-talet.

...men....är det egentligen en AP du vill ha så kommer du alltid känna en gnagande känsla. Köp istället GPn för att den är en riktigt bra klocka som står på egna ben. Prispremierna som var visade ju att flera tyckte det. Att köpa en AP för 1/2 mille är klart ovärt.

Är du nöjd med klockan?

Är absolut nöjd med den. Känns som mkt klocka för pengen jämfört med mycket annat överprisat stål nu när den kommit ner lite. Har haft ett par AP RO:s genom åren också och det är svårt att jämföra då jag tycker Laureaton är en helt annan klocka.. Med det sagt så är dock Laureaton mkt trevlig. Precis som @oystercase säger så får man nog se Laureaton som en klocka som står på egna ben och inte är en ”nästan-RO” :)

Hej. Om man vill ha en GP servad. Den visar inga problem men har aldrig blivit servad på minst 15 år. Den används inte så ofta. Måste man skicka den till GP eller finns det nån urmakeri helst i stockholm som kan titta på den för en rimlig kostnad?

Hej. Om man vill ha en GP servad. Den visar inga problem men har aldrig blivit servad på minst 15 år. Den används inte så ofta. Måste man skicka den till GP eller finns det nån urmakeri helst i stockholm som kan titta på den för en rimlig kostnad?
Fredmans i Stockholm fixar det. Dem var AD tidigare och har fortfarande något samarbete med GP. Frågade GP för typ ett halvår sen och dom hänvisade mig dit

Gillar verkligen den här modellen. Gröna tavlan var en svår färg att fånga på bild. Första gången jag testar klockan men den är riktigt bra tycker jag, kvalitetskänsla och fina detaljer. Fans förutom grön tavla också svart och blå i Milano.
IMG_9243.jpeg

Tillbaka
Topp