• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora hundtråden!

Alla hundar ska ju lämna oss, nån gång... Vi vet det alltför väl och det får alltid helst dröja, ...lite till. Men på måndag vandrar den lilla svartvita över till kompisen, min Bruno.
1000023947.jpg

Grattis 🍾
En fråga, köper ni nytt fästinghalsband varje år?

Tackar!

Ja och nej. Köper ett om året till våra normalt två hundar, även om vi bara hade en hund merparten av förra året. Fryser in det senast köpta på hösten och tar fram det på våren. Nu fick Päron det gamla som antagligen är lite svagare, då vi inte vet hur hon reagerar på det, medans Jaffa fick det nya. Blivit dyrt. Vill minnas att det nu kostade 380:-. Har läst om folk som använt varje en 4-5 år med bra resultat, men så snåla är vi inte ... ;)

Tackar!

Ja och nej. Köper ett om året till våra normalt två hundar, även om vi bara hade en hund merparten av förra året. Fryser in det senast köpta på hösten och tar fram det på våren. Nu fick Päron det gamla som antagligen är lite svagare, då vi inte vet hur hon reagerar på det, medans Jaffa fick det nya. Blivit dyrt. Vill minnas att det nu kostade 380:-. Har läst om folk som använt varje en 4-5 år med bra resultat, men så snåla är vi inte ... ;)
Ok. Rekordet för mig var 8 år med samma. La det i en glasburk och frös in det på hösten. Resonerade som så att när hunden fick en fästing hade det slutat verka. För mig handlade det inte enbart om snålhet, även om det var en bonus. Tänkte som så att jag inte ville trycka i de mer gift än nödvändigt. Och som sagt, det var enkelt att se om det funkade eller inte 👍🏻

Ok. Rekordet för mig var 8 år med samma. La det i en glasburk och frös in det på hösten. Resonerade som så att när hunden fick en fästing hade det slutat verka. För mig handlade det inte enbart om snålhet, även om det var en bonus. Tänkte som så att jag inte ville trycka i de mer gift än nödvändigt. Och som sagt, det var enkelt att se om det funkade eller inte 👍🏻

Inte illa. Som sagt, funkar det så funkar det. Vi lindar in vårat i aluminiumfolie och sen ner i en plastpåse.

Trots färskt halsband fick Jaffa en fästingburen infektion för snart två år sedan och fick lov att ligga på djursjukhus under ett dygn. Givetvis händer dylika saker under en helg. Sedan dess ser vi till att hon alltid får den nya varje år.

Inte illa. Som sagt, funkar det så funkar det. Vi lindar in vårat i aluminiumfolie och sen ner i en plastpåse.

Trots färskt halsband fick Jaffa en fästingburen infektion för snart två år sedan och fick lov att ligga på djursjukhus under ett dygn. Givetvis händer dylika saker under en helg. Sedan dess ser vi till att hon alltid får den nya varje år.
Usch. Skönt att det verkar gått bra för Jaffa ändå. Är oturen där så är den!
Förstår ert resonemang då och att ni alltid vill ha ett färskt halsband. Håller tummarna för många friska år till

Är det någon som lyckats få hunden att äta färsk vitlök? Det ska tydligen vara effektivt mot fästingar
Grok tycker inte det är en bra idé :)

"
Ja, vitlök kan vara giftigt för hundar. Vitlök innehåller ett ämne som heter N-propyl disulfide, vilket kan skada röda blodkroppar hos hundar och leda till en typ av anemi som kallas Heinz-kroppsanemi. Även små mängder kan vara skadliga, särskilt om de ges regelbundet eller i koncentrerad form (t.ex. vitlökspulver). Symtom på förgiftning kan inkludera kräkningar, diarré, svaghet, bleka slemhinnor och snabb andning, men dessa kan ta några dagar att visa sig.
Det är bäst att undvika att ge hundar mat som innehåller vitlök och kontakta en veterinär om du misstänker att din hund har fått i sig det. Toxiciteten beror på mängden och hundens storlek, men som en tumregel är det säkrast att helt utesluta vitlök från deras kost.
"

Tillbaka
Topp