• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora hundtråden!

URsinne

Audemars
2-Faktor
443EB8E8-5D11-4D9B-BBAF-1A8146E10BDE.jpeg


Ni får ursäkta tråkig trådbump, men jag skriver av mig lite här istället för att tigga sympatikommentarer på fejjan.
Trots allt är ett pseudo-anonymt (bortsett från mitt klantiga val av användarnamn) internetforum att föredra.

Idag gjorde vi valet att låta en av våra två frallor att somna in.
Det är fan det överlägset värsta jag tvingats göra hittills. Trots att han aldrig hann bli mer än drygt sex år gammal så hinner man fästa sig något helt grymt.
Fy fan...
Beklagar. Ja fy farao, det är lika hemskt varje gång. Går som aldrig riktigt över heller tycker jag...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Mycket tråkigt....vet hur du känner. Det har blivit ett antal hundar genom åren men man vänjer sig aldrig vid beslutet. Det är något som följer med hundägandet. När man tog ansvaret att ta in hunden i familjen, tar man samtidigt ansvaret att ta ut. Det viktiga är att inte behålla hunden för sitt eget bästa utan för djuret.

Så är det alla gånger!
Kom på mig själv med att hinna tänka att det var lite synd att han inte blev glad att se mig (han hade blivit kvar över natten mellan mån-tis) när jag kom in för att vara med när han somnade in.
Ganska snart så kom jag dock fram till att det var klart att det var bättre att han var sederad och slapp ha ont, än att han skulle vara så jävla glad att se mig.

Men. Pissig situation all around!
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Jättetråkigt att läsa @Anders Forsberg . Aldrig ett enkelt beslut. Snart ett år sedan vår boxer fick somna in efter ett relativt snabb insjuknande. En fruktansvärd dag..

men lite gladare nyheter i tråden. Sedan en månad tillbaka är vi med hund igen. En 3-årig omplacering från "Hundar utan hem".
Här är Bullen. Am. staff-mix med de mest galna öron.
5756854860597409359.jpg

butch_1464_002.jpg


Kommit till rätta i nya hemmet rätt ok...
20180308_111439.jpg
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Jättetråkigt att läsa @Anders Forsberg . Aldrig ett enkelt beslut. Snart ett år sedan vår boxer fick somna in efter ett relativt snabb insjuknande. En fruktansvärd dag..

men lite gladare nyheter i tråden. Sedan en månad tillbaka är vi med hund igen. En 3-årig omplacering från "Hundar utan hem".
Här är Bullen. Am. staff-mix med de mest galna öron.
5756854860597409359.jpg

butch_1464_002.jpg


Kommit till rätta i nya hemmet rätt ok...
20180308_111439.jpg
Var det en lång process? Fick du välja hund?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Var det en lång process? Fick du välja hund?
Man skickar in intresseanmälan på den hunden man är intresserad av. Sen gör organisationen en koll. De pratar med er och gör ev. hembesök Tycker de att ni och hunden passar så kan det sen gå snabbt, beror på var hunden befinner sig. Bullen hade redan kommit till Sverige och var hos ett jourhem här. Annars kan det bli en väntan på en månad eller så då de åker ett gäng gånger om året till Irland och hämtar hit hundarna.
För oss var det ca 2 veckor från första samtalet tills vi hämtade honom.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
I samband med byte av jobb så kommer det antagligen att fungera med hund.
Har i storts sett jämt haft ett gott öga till taxar och nu börjar tankarna gro på en sådan.
Är det någon här som har eller haft tax? Vi är mest intresserade av de små kanintaxarna.
Vad kan man säga om dessa? Fördelar? Nackdelar? Sjukdomar?

upload_2018-4-18_12-34-30.png


upload_2018-4-18_12-35-4.png
 

Bilagor

  • upload_2018-4-18_12-34-53.png
    upload_2018-4-18_12-34-53.png
    151.9 KB · Visningar: 2

Dixie

Audemars
2-Faktor
I samband med byte av jobb så kommer det antagligen att fungera med hund.
Har i storts sett jämt haft ett gott öga till taxar och nu börjar tankarna gro på en sådan.
Är det någon här som har eller haft tax? Vi är mest intresserade av de små kanintaxarna.
Vad kan man säga om dessa? Fördelar? Nackdelar? Sjukdomar?

upload_2018-4-18_12-34-30.png


upload_2018-4-18_12-35-4.png
Diskbråck är väldigt vanligt, dåliga tänder är ett annat vanligt problem för taxar generellt. Sen är de ju mycket hund (jakthund i originalutförande) så vill man ha det så är det ju på den positiva sidan.
10628596_10152424117142027_242560218623252890_n.jpg
 

marmot

Panerai
I samband med byte av jobb så kommer det antagligen att fungera med hund.
Har i storts sett jämt haft ett gott öga till taxar och nu börjar tankarna gro på en sådan.
Är det någon här som har eller haft tax? Vi är mest intresserade av de små kanintaxarna.
Vad kan man säga om dessa? Fördelar? Nackdelar? Sjukdomar?

upload_2018-4-18_12-34-30.png


upload_2018-4-18_12-35-4.png
Fördelar;;=
I samband med byte av jobb så kommer det antagligen att fungera med hund.
Har i storts sett jämt haft ett gott öga till taxar och nu börjar tankarna gro på en sådan.
Är det någon här som har eller haft tax? Vi är mest intresserade av de små kanintaxarna.
Vad kan man säga om dessa? Fördelar? Nackdelar? Sjukdomar?

upload_2018-4-18_12-34-30.png


upload_2018-4-18_12-35-4.png
Hur ska ni använda hunden? Sällskap/utställning enbart eller även annat?
 

marmot

Panerai
Vi vill ha en aktiv sällskapshund som kan följa med oss på det mesta.
Vi vill inte hålla på med jakt eller utställning.
Ok, Finns definitivt friskare raser bland småhundarna, som @Dixie skrev är inte minst tandproblem vanliga. Om ni enbart är ute efter en sällskapshund så saknas inte direkt argument emot låga/långa grythundar såsom taxen. Fördelar? Oklara från min POV..
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ok, Finns definitivt friskare raser bland småhundarna, som @Dixie skrev är inte minst tandproblem vanliga. Om ni enbart är ute efter en sällskapshund så saknas inte direkt argument emot låga/långa grythundar såsom taxen. Fördelar? Oklara från min POV..
Har läst en hel del om taxar. Alla är inte jaktavlade eller har tänder som ramlar ur så fort de öppnar munnen.
Vi har ingen brådska och vi kommer vara väldigt noga med att få just rätt hund. Med det sagt så kan vi absolut tänka oss andra hundar. Men både jag och frun gillar rasen och jag tror inte vi kommer välja annat än just tax.

En Kooikerhondje kanske? Vi har en sådan i familjen och det är en härlig ras. Aktiva och intelligenta.

Här är Lycke efter hon fick en avsvalkande dusch för några veckor sedan :)
40856755-DECB-473E-9A99-E3CA21B7E5CF.jpeg

Trevlig! Har aldrig hört talas om rasen förut.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har läst en hel del om taxar. Alla är inte jaktavlade eller har tänder som ramlar ur så fort de öppnar munnen.
Vi har ingen brådska och vi kommer vara väldigt noga med att få just rätt hund. Med det sagt så kan vi absolut tänka oss andra hundar. Men både jag och frun gillar rasen och jag tror inte vi kommer välja annat än just tax.



Trevlig! Har aldrig hört talas om rasen förut.
Inte så vanlig här i Sverige men det finns några uppfödare. En holländsk ras. :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Har läst en hel del om taxar. Alla är inte jaktavlade eller har tänder som ramlar ur så fort de öppnar munnen.
Vi har ingen brådska och vi kommer vara väldigt noga med att få just rätt hund. Med det sagt så kan vi absolut tänka oss andra hundar. Men både jag och frun gillar rasen och jag tror inte vi kommer välja annat än just tax.



Trevlig! Har aldrig hört talas om rasen förut.
Har man redan bestämt sig så... Jag själv hade aldrig valt en tax som sällskapshund
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har läst en hel del om taxar. Alla är inte jaktavlade eller har tänder som ramlar ur så fort de öppnar munnen.
Vi har ingen brådska och vi kommer vara väldigt noga med att få just rätt hund. Med det sagt så kan vi absolut tänka oss andra hundar. Men både jag och frun gillar rasen och jag tror inte vi kommer välja annat än just tax.



Trevlig! Har aldrig hört talas om rasen förut.
Kooikerhondje är jättetrevliga, har några bekanta som har dem. Här kan man höra mer om dem.
https://aca.st/74c817
Bortsett ifrån taxspåret så låter det annars på beskrivningen nästan som om ni letar efter några som de här. ;)
FB_IMG_1526330008952.jpg
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har läst en hel del om taxar. Alla är inte jaktavlade eller har tänder som ramlar ur så fort de öppnar munnen.
Vi har ingen brådska och vi kommer vara väldigt noga med att få just rätt hund. Med det sagt så kan vi absolut tänka oss andra hundar. Men både jag och frun gillar rasen och jag tror inte vi kommer välja annat än just tax.

——————-
Har en normalstor tax och tycker det är en utmärkt sällskapshund. Pigg och nyfiken, har lätt för att lära. Personlig och lite envis. Orkar gå långt trots de korta benen. Men ligger gärna och gosar i soffan också. Har läst att taxar har få sjukdomar, om man bortser från diskbråck. Vår Oskar lever ett utmärkt liv trots sitt diskbråck.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det känns kul med hund igen även om det fortfarande är tungt efter min Hugo som blev över 16 år.
Det blev en Staffordshire Bull terrier igen. Mycket hund i litet format och perfekt sällskapshund. Oftast finns det ingen som helst jakt i dom och de har inget intresse av att dra iväg på egen hand.
Energinivån är rätt hög så det finns lite att göra.. :)
20180613_141425.jpg
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Här snackar vi grymma sällskapshundar

Ja, nästan för sociala ibland. Tanken är att han ska få följa med mycket på dagarna och det kommer att bli en del hotellnätter, så det är en lämplig storlek.
Tyvärr har rasen blivit ganska konstigt avlade under åren men det här börjat ordna upp sig. Då pratar jag rent utseendemässigt .
 
Topp