• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Jag håller med @Norrlänningen . Mattor är svårt. Jag ska vara ödmjuk överhuvudtaget när det kommer till inredning, har väldigt svag "känsla" för helhet. Snart 40, och vet ärligt talat knappt vad jag gillar, förutom allmoge och "gammalt skit".
Jag har också ganska lätt att se att jag gillar enskilda grejer, men att se en helhet och tänka "Å, den där gula kroken skulle lyfta min kökshörna" är långt bort.

Nåväl, det kommer väl.

Det är riktigt svårt.
Alltså jag har ett genuint intresse men jag tror dels att jag saknar erfarenhet, jag provar mig sällan fram, samt att jag ofta väljer enskilda föremål som ser bra ut när jag håller det i handen, men väl på plats är det en katastrof.

Jag har dock anammat ett av tipsen so, jag fått i tråden, och att skapa en punkt som sticker ut och fångar ens intresse i rummet är väldigt viktigt. Det förvandlar rummet direkt!

Ta bara sambons bakmaskin.

Jag slängde ut den för tre veckor sedan för att jag tyckte att det blev så plottrigt. Köket började se ut som ett industrikök utan att jag fattade varför. Så igårplockade jag fram den igen och ordningen blev återställd. Jag ska komplettera med lite mer väl utvalda detaljer för att fixa till köket framöver. :)

Har haveri på en downlight i köket, måste fixa detta.

395D8E22-D22D-4CB4-BCBA-D421F8ABF5EE.jpeg
19FA1430-01CB-4063-97A5-479192F02DA2.jpeg
90369D0E-0134-40A5-A794-0A7655ADF970.jpeg

Jag funderar på att montera en tavla på en av väggarna bredvid köksön, och kanske en liten hylla för kokböcker eller något annat på den andra sidan. Någon med några idéer?

Senast ändrad:
Det är riktigt svårt.
Alltså jag har ett genuint intresse men jag tror dels att jag saknar erfarenhet, jag provar mig sällan fram, samt att jag ofta väljer enskilda föremål som ser bra ut när jag håller det i handen, men väl på plats är det en katastrof.

Jag har dock anammat ett av tipsen so, jag fått i tråden, och att skapa en punkt som sticker ut och fångar ens intresse i rummet är väldigt viktigt. Det förvandlar rummet direkt!

Jag slängde ut den för tre veckor sedan för att jag tyckte att det blev så plottrigt. Köket började se ut som ett industrikök utan att jag fattade varför. Så igårplockade jag fram den igen och ordningen blev återställd. Jag ska komplettera med lite mer väl utvalda detaljer för att fixa till köket framöver. :)

Jag funderar på att montera en tavla på en av väggarna bredvid köksön, och kanske en liten hylla för kokböcker eller något annat på den andra sidan. Någon med några idéer?

Farbror Barbro sa en sak som gäller på mer än ljud. "-Det finns inga genvägar till det perfekta..."

Håller med om att det kan vara sjukt svårt att få till det med mattor och annat ibland. Jag har oftast gått på något i nyans med färgen på väggen förutsatt det inte är vitt (det skulle nog vara snyggt med en vit matta i tio sekunder) och golvet inte går i samma nyans. Har gråa väggar hemma oljat ekgolv och en grå ryamatta på det. Funkar tycker jag och även en tjej jag dejtade en stund som jobbade med inredning gillade det (om hon var ärlig eller bara snäll vet jag inte).

Tycker helt klart ni ska satsa på en tavla på ena väggen och kanske några tavellister på andra där ni ställer upp kokböcker. Det blir lite mer liv då och sen kan ni ju kanske även ha nått familjefoto eller liknande bland kokböckerna. Kanske något av dotterns alster från dagis/skolan? :) Ge dock fan i att det ska vara 100% symetriskt på hyllan. lite "oordning" kan nog vara rät skönt i ert annars rätt strikta kök tror jag.

Lite exempel på vad jag menar:
0p3671eh.jpg

vagg-husligheter-2.jpg

53-m2-practicos-e-informales-decorar-nuestras-L-AXXrN6.jpg

Det behöver ju som sagt inte vara enbart kokböcker. :)

Jag håller med @Norrlänningen . Mattor är svårt. Jag ska vara ödmjuk överhuvudtaget när det kommer till inredning, har väldigt svag "känsla" för helhet. Snart 40, och vet ärligt talat knappt vad jag gillar, förutom allmoge och "gammalt skit".
Jag har också ganska lätt att se att jag gillar enskilda grejer, men att se en helhet och tänka "Å, den där gula kroken skulle lyfta min kökshörna" är långt bort.

Nåväl, det kommer väl.
http://www.mohebbanmilano.com/
Var och kikade i deras monter på möbelmässan igår, väldigt fina mattor. Kika runt lite på deras hemsida, jag har än så länge inte särskilt bra koll heller, men desto mer man kikar runt desto mer snappar man upp ;)
Image uploaded from iOS.jpg

Det är riktigt svårt.

Fint kök och fantastiskt fönster!

Det är riktigt svårt.

Fönstret är ju sån jävla dröm!

Det är riktigt svårt.

Grymt snyggt stänkskydd bakom diskbänken!!! :hungry:

Det är riktigt svårt.

TIPS! Om du har bekymmer med en spott som inte funkar (antar att du har led dimbart?) är i så fall att hålla ner knappen och sedan snabbt dubbeltrycka på brytaren så startar drivdonet om sig :)

Instämmer! Riktigt fina möten med karmen och köket. Har du gjort det själv? @Norrlänningen

Jag är lite osäker. Förra året när detta gjordes så var jag i lite av ett töcken (bortgång av nära anhörig), och tog hjälp av ett par byggare som jag känner och vi gjorde klart renoveringen tillsammans. Just omfattningen mellan bänkskiva och karm kan mycket väl en av killarna ha gjort det mesta av! I vilket fall så blev det lätt att hålla rent och fint för ögat. :)

Ingen med tips om hur man ser att en matta blir bra eller inte?

Jag är lite osäker. Förra året när detta gjordes så var jag i lite av ett töcken (bortgång av nära anhörig), och tog hjälp av ett par byggare som jag känner och vi gjorde klart renoveringen tillsammans. Just omfattningen mellan bänkskiva och karm kan mycket väl en av killarna ha gjort det mesta av! I vilket fall så blev det lätt att hålla rent och fint för ögat. :)

Ingen med tips om hur man ser att en matta blir bra eller inte?
Läs på lite på nätet och åk till en riktig mattleverantör eller kolla online, sthlmmattor.se brukar vi använda oss utav. Det finns så otroligt mycket att välja på att det bara är att börja kika :) Jag kan som sagt inte speciellt mycket om olika väv, tyger etc. Det jag har snappat upp är väl att bambuviskos ska vara den bästa/ finaste varianten om man ska ha en matta i viskos (billigare).

Läs på lite på nätet och åk till en riktig mattleverantör eller kolla online, sthlmmattor.se brukar vi använda oss utav. Det finns så otroligt mycket att välja på att det bara är att börja kika :) Jag kan som sagt inte speciellt mycket om olika väv, tyger etc. Det jag har snappat upp är väl att bambuviskos ska vara den bästa/ finaste varianten om man ska ha en matta i viskos (billigare).

Jag är ruggigt förtjust i mattorna från Linie design måste jag säga.

A5333A16-02D0-46B3-A65D-5D5E64FB3DDC.jpeg
2423B292-3487-4950-B727-5623CEDFFB6C.jpeg

Skinnmattor som skapar en lite mer ruggad och maskulin känsla. Skulle säkert se skitbra ut tillsammans med två Jetson i svart skinn samt blomkruka/golvprydnad i betong på vitlaserat ekgolv. På väggen kör jag en mörk färg och en stor tavla med tex gröna inslag ovanför/bakom fåtöljerna.

Men vad vet jag egentligen? Jag suger rent nå överjävligt på inredning när man väl ställer i ordning allt.

Nu har jag kollat igenom all länkar du gav mig och wow vad inspirationen flödar ikväll! :)

Vad tror du om en tråkigare matta som ser mer naturlig ut, typ hampa? Kolla bifogad bild.
Vårat hus är byggt 1968 och det står på en skogsbacke, och vi har valt material och utseende på renoveringen för att fräscha upp husets ursprung (köket ej medräknat, det blev för opraktiskt). Huset och inredningen ska kännas som att den alltid har funnits där typ.

Jag har funderat rätt mycket på focal points och när man kommer upp till oss är dessa två fåtöljer det absolut första man ser. För mina ögon är Jetson supersnygg och en fåtölj jag gärna vilar mina ögon på länge och väl, och jag skulle därför vilja ha en rätt anspråkslös matta (men ganska stor).

Konsten på väggen måste få mogna fram, jag är helt nollställd men jag skulle vilja ha något ganska stort som lägger sig som en bakgrund till fåtöljerna när man kommer upp för trappan.

Belysningen är jag inte orolig för, är en AJ golvlampa för mycket Omega Seamaster??

80CFDE00-446F-4884-B87B-5E5C43EBFB80.jpeg
Vad är det för fåtölj på bilden?

Senast ändrad:
Möjligen en väl öppen fråga men är fasen desperat så testar och söker efter tips här:

Tips på hur man ska inreda detta rum, det ska fundera som extranummer för kanske tv-spel, läsning och möjligen lättare umgänge framöver. Idag har vi slängt in möbler vi har "över" samt några vi gillar så klart (jensen ljusstakar och moppetavlan tex). Svårt att få känsla via dåliga bilder men lite kan det kanske hjälpa. Rummet är ganska avlångt och ca: 3x4.20 m stort.
20180207_183643.jpg
20180207_183613.jpg
20180207_183529.jpg

Träningsmaskiner ska så klart bort och lika så katträdet i förgrunden!
Någon form av fåtöljer och bord är tanken jag kommit med än så länge :)
Ingen med förslag....

Jag är på jakt efter ett nytt stort matsalbord. Jag ska skicka ut superelipsbordet men behålla sjuanstolarna. Jag har kollat på plankbordet dk3 men undrar om någon kan tipsa om andra 2-planks bord. Skadar ju inte om de är billigare än dk3 som ligger på ca 35000kr. Dk3 finns med ojämn/natur kantsida vilket jag föredrar.

26447_dk3_dk3_Lowlight_Spisebord_2.jpg

b_HIGHLIGHT-TABLE-dk3-306331-rel1ca82a8c.jpg

12-plank-AC6-b.jpg

Någon form av dämpamatta.
Hur bra funkar akustikfärg egentligen?
Jo , det blir skillnad , hade ett projekt som hade ljudproblem , dom målade med akustikfärg , dämpade undersidan bord , satte bättre tassar på stolar o satte upp en tavla o omöblerade om lite / fick in mera prylar . Det känndes mycket bättre, vilken del som gjorde störst skillnad kan jag inte bedöma ...

Jo , det blir skillnad , hade ett projekt som hade ljudproblem , dom målade med akustikfärg , dämpade undersidan bord , satte bättre tassar på stolar o satte upp en tavla o omöblerade om lite / fick in mera prylar . Det känndes mycket bättre, vilken del som gjorde störst skillnad kan jag inte bedöma ...
Tack för info. värt att undersöka

Lite brett, du kan ju ha vad som helst :) prisnivå, ska allt vara nytt etc? Jag säger färg (som alltid :D) är det ett rum ni inte vistas i så mycket kan man dra på tycker jag.
Photo%25252020150825214130.jpg

Alcro har en serie som heter nordisk pastell med schyssta färger
Haha sant därför det är så väldigt svårt så klart :) färg är alltid kul så det håller jag med om!

Tips på vad man kan fixa här?:) Sugen på en till stol/fåtölj-liknande, som jag tänkte skulle stå mellan skrivbordet och vagnen. Eventuellt någon matta vid fönstret? Litet studentrum så inte mycket att jobba medo_O
Webp.net-resizeimage.jpg

IMG_0747.JPG

IMG_0748.JPG

det är svårt tycker jag att säga. det beror mkt på hur din övriga inredningsstil ser ut. Men jag är en riktig asket, jag tycker att det var väldigt snyggt när det var helt cleant. Tycker inte alls att det ser ut som ett restaurangkök/industrikök. Tycker att det skapar ett lugn mot utsikten att inte ha ngt som stör. väldigt snyggt kök i övrigt.
Vilken producent är det? /P

Det är HTH, och köket känns väldigt fint och stabilt. Bra service dessutom!

Angående intedningsstilen så har jag ingen, det ör något jag försöker utveckla, mycket tack vare de tips jag får i den här tråden.

Ska jag plocka med mig en svart AJ golvlampa innan jag åker hem?? Eller känns det jävligt Omega Seamaster 2014??

8F71B85C-2223-4CB4-8D14-A4F2347A6BCF.jpeg

Tillbaka
Topp