• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora inrednings och designtråden.

Någon som har reell erfarenhet av Dux Ritzy och kan sammanfatta den lite? Hittar tyvärr otroligt lite bilder online på den i lite mer normala miljöer, det är bara stylade produktbilder mer eller mindre och det ger mig inte så mycket.

Dom finns inte i drivor här uppe heller tyvärr...
 

Smulan

Rolex
872DC446-9719-4551-BAAB-F5FA5B855ECC.jpeg


Vad tycker panelen om min uppdaterade kaffedrickarhörna? Notera Tv:n i bakgrunden!
Samsung the frame, lite lökig men ändå ett sätt att få en annars hemsk tingest att bli lite trevligare.

6EF0C931-6D80-4A95-AC79-4351890FDA3B.jpeg


FB0465D6-867C-4358-B193-FEC8133FA38E.jpeg


Här tillsammans med random möbler.
Jag har inte dolt några kablar i väggen då jag vill utvärdera den noggrant innan jag bestämmer om den ska få stanna eller inte.
Ramen måste fixas iaf, någon form av vitlasyr måste på, den är gul och ska vara vitaktig.


Ser riktigt fint ut! Förstår att du vill ha det avskalat men lite mer konst på väggarna skulle öka värmen och personligheten imo. Kan du verkligen få ett OK ljus med den lampan över matbordet? Finns ju många fina armaturer som lyser mer nedåt. Gillar koskinnet också, kör själv med sådant!
 
Ser riktigt fint ut! Förstår att du vill ha det avskalat men lite mer konst på väggarna skulle öka värmen och personligheten imo. Kan du verkligen få ett OK ljus med den lampan över matbordet? Finns ju många fina armaturer som lyser mer nedåt. Gillar koskinnet också, kör själv med sådant!

Den där lampan ska ut, så är det bara. Testade en PH5 som jag diggade, men sambon sa nej nej.

Som föräldraledig drar man inte oändligt med deg, och soffa måste också införskaffas. Dux Ritzy och PH kotte håller mig sömnlös på nätterna för stunden.

Tavlor kommer också så småningom, men det är svårt och processen växer sakta fram.

Jag inreder ju ett helt hus från grunden, och det enda jag egentligen har fixat hittills är lite möbler till min kaffedrickarhörna vilket är ca 4% av husets yta. :woot:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den där lampan ska ut, så är det bara. Testade en PH5 som jag diggade, men sambon sa nej nej.

Som föräldraledig drar man inte oändligt med deg, och soffa måste också införskaffas. Dux Ritzy och PH kotte håller mig sömnlös på nätterna för stunden.

Tavlor kommer också så småningom, men det är svårt och processen växer sakta fram.

Jag inreder ju ett helt hus från grunden, och det enda jag egentligen har fixat hittills är lite möbler till min kaffedrickarhörna vilket är ca 4% av husets yta. :woot:

Mmmm....kotte! Dreggel!
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Den där lampan ska ut, så är det bara. Testade en PH5 som jag diggade, men sambon sa nej nej.

Som föräldraledig drar man inte oändligt med deg, och soffa måste också införskaffas. Dux Ritzy och PH kotte håller mig sömnlös på nätterna för stunden.

Tavlor kommer också så småningom, men det är svårt och processen växer sakta fram.

Jag inreder ju ett helt hus från grunden, och det enda jag egentligen har fixat hittills är lite möbler till min kaffedrickarhörna vilket är ca 4% av husets yta. :woot:
Mmmm....kotte! Dreggel!

Jag har en kotte och är sjukt nöjd. Har haft den i många år nu och det känns som den aldrig kommer gå ur tiden. Jag har koppar varianten vilken jag gillar bäst.

Lycka till i jakten :)
 

Fadeway

Omega
Kotten är fantastisk, den kommer dock vara utanför min budget när huset står klart. Hade tänkt ha något liknande på övervåningen och har fastnat för VITAs lampor har sedan innan en Eos och är nöjd med den. Tänker mig en rund kotte (Silvia) i taket och en avlång (conia) som bordsbelysning. Inte riktigt kotte men samma stil.
 

Bilagor

  • Conia.jpg
    Conia.jpg
    144.6 KB · Visningar: 25
  • Kotte.jpg
    Kotte.jpg
    150.5 KB · Visningar: 25

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kotten är fantastisk, den kommer dock vara utanför min budget när huset står klart. Hade tänkt ha något liknande på övervåningen och har fastnat för VITAs lampor har sedan innan en Eos och är nöjd med den. Tänker mig en rund kotte (Silvia) i taket och en avlång (conia) som bordsbelysning. Inte riktigt kotte men samma stil.

Fina! Kanske något av en ripof, men det där skulle kuna vara något i mitt kök. Lite liten kanske.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Ja de är i gränslandet på Ripoff men tycker de klarar sig precis ;)
Fina! Kanske något av en ripof, men det där skulle kuna vara något i mitt kök. Lite liten kanske.
Har alltid haft svårt att förlika mig med något liknande i samma stil när det egentligen är något annat jag vill ha.
Normann Copenhagen har också några varianter men trots att de vunnit ett gäng priser för sin design blir det bara nästan rätt för mig.
Köper hellre begagnat eller något stilmässigt helt annat om pengar är en begränsande faktor men har vänner som inte fattar detta då man kan få nytt från Mio till en bråkdel av priset.
Bild på en annan kotte.
3814F2EC-F782-4FC8-ABBD-6E5CA9A7151B.jpeg
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Någon som har reell erfarenhet av Dux Ritzy och kan sammanfatta den lite? Hittar tyvärr otroligt lite bilder online på den i lite mer normala miljöer, det är bara stylade produktbilder mer eller mindre och det ger mig inte så mycket.

Dom finns inte i drivor här uppe heller tyvärr...

Kan inte påstå att jag har mycket erfarenhet av den men kan bidra med det lilla jag har. Förbannat snygg är den men det vet vi ju redan. Speciellt skön att sitta i är den inte, det är med en möbel att titta på. Hårt, tunt stoppad och väldigt rak i både sits och rygg. Jag och min sambo sitter i soffan mer än någon annanstans i lägenheten och har en del kuddar och plädar liggande vilket också går bort i en Ritzy tycker jag. Som loungemöbel i ett rum man inte använder primärt under längre stunder åt gången, eller som en av flera soffor i ett hem är den dock perfekt! Hade väldigt gärna haft en i mitt framtida vardagsrum och en skönare soffa att sitta i i ett tv-rum. Sen är ju prislappen på 80'-85' vad den är, det är en dyr prydnadssoffa helt enkelt!

Hade absolut sett till att provsitta innan köp om den faktiskt ska sittas mycket i, den passar inte mig för det ändamålet men alla gillar ju olika. Ska den inte sittas i jättemycket ser jag inget mer än priset som ett hinder!
 
Fina! Kanske något av en ripof, men det där skulle kuna vara något i mitt kök. Lite liten kanske.

Ja 70k för en lampa är mycket deg, så är det bara.

Om kotten är en Submariner så söker jag nog kottens motsvarighet till Seamastern?
Alltså lite samma stuk där man tydligt ser vart arvet kommer ifrån, men där prislappen är typ en femtedel. Lite mellanmjölk för oss som precis börjat intressera oss.

Seamastern är ju inte en direkt kopia, men en lite fulare variant av originalet kan man säga.
(Ja jag vet att ursprungs-Seamastern var före, men det var en helt annan klocka)
 
Har alltid haft svårt att förlika mig med något liknande i samma stil när det egentligen är något annat jag vill ha.
Normann Copenhagen har också några varianter men trots att de vunnit ett gäng priser för sin design blir det bara nästan rätt för mig.
Köper hellre begagnat eller något stilmässigt helt annat om pengar är en begränsande faktor men har vänner som inte fattar detta då man kan få nytt från Mio till en bråkdel av priset.
Bild på en annan kotte.
3814F2EC-F782-4FC8-ABBD-6E5CA9A7151B.jpeg

Vi resonerar nog väldigt likt verkar det som. Men designen är ju väldigt fin på kotten, så jag hade gärna hittat något i samma stuk men för kanske 20-25k istället.
 

Johanw

Cartier
Har alltid haft svårt att förlika mig med något liknande i samma stil när det egentligen är något annat jag vill ha.
Normann Copenhagen har också några varianter men trots att de vunnit ett gäng priser för sin design blir det bara nästan rätt för mig.
Köper hellre begagnat eller något stilmässigt helt annat om pengar är en begränsande faktor men har vänner som inte fattar detta då man kan få nytt från Mio till en bråkdel av priset.
Bild på en annan kotte.
3814F2EC-F782-4FC8-ABBD-6E5CA9A7151B.jpeg

Sån har jag. Finns i olika storlekar. Man får bygga den själv då den kommer i typ a deck of cards som man får vika rätt och sen klura ihop. Gillar ljuset från den och är nog den mest prisvärda designlampa där är.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Någon som har reell erfarenhet av Dux Ritzy och kan sammanfatta den lite? Hittar tyvärr otroligt lite bilder online på den i lite mer normala miljöer, det är bara stylade produktbilder mer eller mindre och det ger mig inte så mycket.

Dom finns inte i drivor här uppe heller tyvärr...

Jag tycker Muutos 'motsvarighet' är jäkligt snygg till betydligt behagligare pris:

outline-3.png


Annars finns det ju massor med snygga, och sköna, soffor, du pratade ju om hörnsoffa/divan tidigare t.ex. En egen grej jag har på min bucket list är att någongång stövla in på valfri finaffär och beställa något galet från typ en Eilersen eller någon av de italienska märkena och betala vad man vanligtvis betalar för en beggad bil för en soffa...
 
Jag tycker Muutos 'motsvarighet' är jäkligt snygg till betydligt behagligare pris:

outline-3.png


Annars finns det ju massor med snygga, och sköna, soffor, du pratade ju om hörnsoffa/divan tidigare t.ex. En egen grej jag har på min bucket list är att någongång stövla in på valfri finaffär och beställa något galet från typ en Eilersen eller någon av de italienska märkena och betala vad man vanligtvis betalar för en beggad bil för en soffa...


https://www.svenssons.se/p/soffor/soffor/outline-soffa-3-sits-black/70000046177

Ja nog fan är den snygg, men för 51 kakor kanske det inte är en fattigmansRitzy? :woot:
 

Oew

Rolex
Jag tycker Muutos 'motsvarighet' är jäkligt snygg till betydligt behagligare pris:

outline-3.png


Annars finns det ju massor med snygga, och sköna, soffor, du pratade ju om hörnsoffa/divan tidigare t.ex. En egen grej jag har på min bucket list är att någongång stövla in på valfri finaffär och beställa något galet från typ en Eilersen eller någon av de italienska märkena och betala vad man vanligtvis betalar för en beggad bil för en soffa...
Hänger inte med, du har väl skrivit innan att du har en Lindsey Adelman lampa, isåfall är ju en Eilersen soffa småpotatis?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
https://www.svenssons.se/p/soffor/soffor/outline-soffa-3-sits-black/70000046177

Ja nog fan är den snygg, men för 51 kakor kanske det inte är en fattigmansRitzy? :woot:

Du har faktiskt helt rätt - priset jag har sett var för tyg, då går den på ungefär hälften. My bad.

Hänger inte med, du har väl skrivit innan att du har en Lindsey Adelman lampa, isåfall är ju en Eilersen soffa småpotatis?

En finsoffa är inte småpotatis i min budget. Tyvärr.
 

Smulan

Rolex
Problemet med kotten och PH Contrast (som vi haft) är tycker jag att ljuset inte går att använda i hemmiljö, även om lampan i sig är ursnygg. Dessutom var man tvungen att köra minst 150 W för att övht få ut något ur lampan. För en bra ljusmiljö behöver man mer riktat ljus imo.
 
Problemet med kotten och PH Contrast (som vi haft) är tycker jag att ljuset inte går att använda i hemmiljö, även om lampan i sig är ursnygg. Dessutom var man tvungen att köra minst 150 W för att övht få ut något ur lampan. För en bra ljusmiljö behöver man mer riktat ljus imo.

Det håller jag verkligen med om. Jag hatar alla dessa lampor typ Flos ljuskrona och andra lampor som belyser uppåt och runt i rummet. Helt otroligt obehagligt att sitta i ett sådant rum.

Men är PH Contrast verkligen otrevlig att sitta vid? Den ser fin ut på de bilder jag sett?
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Problemet med kotten och PH Contrast (som vi haft) är tycker jag att ljuset inte går att använda i hemmiljö, även om lampan i sig är ursnygg. Dessutom var man tvungen att köra minst 150 W för att övht få ut något ur lampan. För en bra ljusmiljö behöver man mer riktat ljus imo.
Det håller jag verkligen med om. Jag hatar alla dessa lampor typ Flos ljuskrona och andra lampor som belyser uppåt och runt i rummet. Helt otroligt obehagligt att sitta i ett sådant rum.

Men är PH Contrast verkligen otrevlig att sitta vid? Den ser fin ut på de bilder jag sett?
Ho, ho, hold your horses now! Ser inte problemet med att ha en 150-230w halolux i en kotte/kontrast eller liknande och sedan dimmra ned?
Flos ljuskrona?
 

Smulan

Rolex
Det håller jag verkligen med om. Jag hatar alla dessa lampor typ Flos ljuskrona och andra lampor som belyser uppåt och runt i rummet. Helt otroligt obehagligt att sitta i ett sådant rum.

Men är PH Contrast verkligen otrevlig att sitta vid? Den ser fin ut på de bilder jag sett?

Ger även den ett för diffust ljus. Fungerar som städbelysing eller hårt nerdimmad då är den ju ruskigt snygg
 
Topp