Jag var nöjd med min klocksamling. Det var inget jag direkt saknade. Eller? Skulle jag haft en årsklocka? Vad skulle det då vara? Tidstypisk (tidigt sjuttiotal). Vad saknar jag i min blygsamma samling?
Jag hade ingen kronograf. Nå, hur ofta tar jag tid på någonting? Behov finns inte. Jag har inte heller någon klocka i guld, om man räknar bort min TT GMT Master II. We're on to something. Guld, tidigt sjuttiotal. Well, Day Date på rasslig presidentlänk. Klart tänkbar, men som lantis; hur ofta kommer jag att ha användning för en helguldsdressare? Är det, för mig, värt sextio papp för en president på rasslig DD?
Med dessa tankar i bakhuvudet snubblade jag för någon månad sedan in på DrWatch (Bernts) webbplats och det var där den uppenbarade sig. Sjuttiotal->Check, helguld->Check. Grymt skick->Check. Strax under femtio papp->Tveksam. Omegas första high-beat-verk (1001)->Check och uncheck (känt för driftproblem om service inte sker regelbundet).
Jag väntade, tittade och helt plötslig en morgon var den nere under fyrtio papp. När jag funderat över dagen och kom hem efter jobbet var den borta. Såld. Jag var för sent ute. Nåja, vad är en bal på slottet? På't igen! Jag fortsätter skanna av nätet (Klocksnack, dreamwatch.dk, Chrono24, ttt, Gripenbro, Finetime, DrWatch), och för ett par dagar sedan dyker den upp igen. Köparen hade dragit sig ur; jag drar mig in. Två dagar senare har jag årsklockan på armen. (nåja, ska jag vara helt ärlig har jag inte kollat verket för att säkerställa att det är en sjuttiotvåa, men det är close enough för mig.
Enjoy! (I know I will)
Ber ödmjukast om ursäkt för de oerhört taskiga bilderna. Jag är långt ifrån en toppfotograf. Det är knappt jag är en fotograf.
Omega Constellation BA 368.0847 (18k)
Obligatorisk wrist shot. Förutom ett minimalt märke på tavlan mellan 2 och 3 är den i perfekt skick. Inget rassel i den tunga, integrerade länken. Skönheten (in the eye of the beholder) mäter 36 mm. En för mig ny storlek, men den funkar.