• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Återigen spontanköptes en klocka utan någon större eftertanke. Denna gång blev det en enkel plastklocka som jag intalat mig själv att jag behövde för lek med barnen!? Kanske att den kommer fylla någon funktion, just nu vet jag dock inte vad det skulle kunna vara.

Hursomhelst så betyder ny klocka en paketöppning.

IMG_2358.JPG
IMG_2363.JPG

Japp, en G-Shock.

IMG_2364.JPG
IMG_2365.JPG
IMG_2366.JPG

Det blev en enklare variant inköpt från det, under senaste veckan, omtalade Klockia.se.

IMG_2367.JPG
IMG_2368.JPG

En wristshot med rätt tid också. Nu får vi se hur länge denna kommer hänga med. Spontanköpet från i december sitter rätt löst i klocklådan och kan komma att försvinna ganska snart.

IMG_2369.JPG

Ha en trevlig kväll!
Brutal!

Då var det dags för paketöppning av min första Rolex.

Efter att har sett den här klockan i en tidning i början av förra året. Blev jag nästa besatt av den, googlade fram vilken modell det var och vad den kostade. Men tyvärr tyckte jag den kostade alldeles för mycket och började fundera på om jag kanske skulle börja med nått billigare.

Eftersom jag ville köpa nytt och hos en svensk AD. Så drog jag iväg och provade några Instegsmodeller i diverse butiker. Men hela tiden drog mina ögon och vill ha känslan till rolex klockan.
Och som dom flesta rutinerade klockmedlemmarna brukar säga här på forumet när man ber om råd.
Spara till det du verkligen vill ha annars kommer du bara bli besviken och snegla på klockan du verkligen ville ha.

Sagt och gjort efter en tids sparande så blev resultatet det här:

IMG_2170.JPG

IMG_2171.JPG

IMG_2173.JPG

En: Explorer 2
Ref. 216570
Valet mellan svart eller vit tavla var inte lätt
Båda är väldigt snygga på olika sätt.
Men det blev den vita till sist, var ju den som jag såg först och fick mig att ramla ner i klockträsket.:)
Och jag är fantastiskt nöjd!
Stort grattis!

Kom ett paket idag. Riktigt välpaketerat i tre lager.
IMG_1984.JPG

När man väl fått bort kartongpapper osv så låg det en låda där i
IMG_1986.JPG

I lådan låg en
IMG_1987.JPG
IMG_1993.JPG

Sitter perfekt på handleden. Älskar allt det matta, heliumventilen och gummit. Kommer säkert komma bra överens med länken också. Än så länge lite svårt för 3D-indexen men vänjer mig nog snart. Mycket klocka för pengarna.
IMG_1994.JPG

IMG_1984.JPG

IMG_1986.JPG

I lådan låg en
IMG_1987.JPG
IMG_1993.JPG

Sitter perfekt på handleden. Älskar allt det matta, heliumventilen och gummit. Kommer säkert komma bra överens med länken också. Än så länge lite svårt för 3D-indexen men vänjer mig nog snart. Mycket klocka för pengarna.
IMG_1994.JPG
Nämen! Grattis :) Den är cool. (och bättre än den blå Pelagosen om jag får säga det själv).

IMG_1984.JPG

IMG_1986.JPG

I lådan låg en
IMG_1987.JPG
IMG_1993.JPG

IMG_1994.JPG
Grattis kompis bra dinka

IMG_1984.JPG

IMG_1986.JPG

I lådan låg en
IMG_1987.JPG
IMG_1993.JPG

IMG_1994.JPG
Grattis!

Någorlunda sen paketöppning då klockan hämtades redan i onsdags, men en resa följt av en lång helg gjorde att annat kom före.
Hur som helst:
En Panerai 1312, som är en nytolkning av 312 men med tunnare case och blå subsek.

Bilagor

• IMG_1876.JPG
    IMG_1876.JPG
    59.8 KB · Visningar: 205
  • IMG_1878.JPG
    IMG_1878.JPG
    67.5 KB · Visningar: 208
  • IMG_1879.JPG
    IMG_1879.JPG
    68.2 KB · Visningar: 213
  • IMG_1969.JPG
    IMG_1969.JPG
    78.6 KB · Visningar: 211
  • IMG_1973.JPG
    IMG_1973.JPG
    87.5 KB · Visningar: 213
Hejsan,

Mitt första paketöppningsinlägg, ett paket som hämtades idag. Ett Ebay-köp med 2 veckors retur-rätt, så hojta gärna om ni tycker att något är knas (eller om det som är dåligt är alltför dåligt) så jag kan returnera den. Jag har haft utsikt över dessa ett bra tag och nu fick jag äntligen tummen ur. Det var ganska värdelösa bilder på Ebay, så tveksamt om jag slagit till utan retur-rätten. (Inte för att mina bilder är särskilt lysande heller.;) )

Paketet efter att bara ha rivit bort en tejp:
IMG_5549.jpg

Lätt lutning av paketet och följande rasslar ut på bordet. Kanske inte så välpackat, men jag slapp att slita med öppningen i alla fall. Som synes något rostaktigt klockan 8.45 innanför tachymeter-ringen. Ser värre ut på bilden än i verkligheten, men ändock trist.
IMG_5551.jpg

En Tissot Seastar Navigator inköpt på bukten med ett Valjoux 7734.
Fler rost-bilder på utsidan, runt tachymeter-skalan. Mer eller mindre lätt rost runt hela tachymeter-skalan. Hade anat detta på bilderna från Ebay.
IMG_5559.jpg

Och en till med en kompis skymtandes till vänster:
IMG_5568.jpg

En ding klockan 7.30 och lite mer rost, främst klockan 5:
IMG_5565.jpg

Sliten länk med ett lite slitet "T", men den duger fint tycker jag.
Baksidan får jag inte upp. Tänkte kika in hos en urmakare i veckan för att kolla verket och referens-siffrorna på verket och boettlocket.
IMG_5561.jpg

Och så en wrist-shot. Länken behöver kortas. Eller är ett rally-läder att föredra?
IMG_5570.jpg

På det hela känner jag mig nöjd. Rosten trodde jag skulle finnas, men är inte så farlig om inte klockan synas noggrant, dock är den värre än jag trodde. Klockan tickar och kronografen fungerar som den ska. Tiden håller den fint än så länge också. Kronan är generisk. Kom dessa med Tissot-kronor i original-utförandet?

Tack och god afton! :)

IMG_1984.JPG

IMG_1986.JPG

I lådan låg en
IMG_1987.JPG
IMG_1993.JPG

IMG_1994.JPG
Riktigt snygg, grattis! :D

IMG_1984.JPG

IMG_1986.JPG

I lådan låg en
IMG_1987.JPG
IMG_1993.JPG

IMG_1994.JPG
Mycket bra! Grattis!

Suverän service som alltid från @ERIKSON URHANDEL :)
Har missat alla hjärtans dag flera gånger. Hon har ju inte sagt något men...
Valet blev ganska självklart när denna bild på Instagram dök upp.

Namnlöst-1.jpg

En signal till Catrine så var det klart och betalt!
Hon var klok nog att vänta till måndag med att skicka paketet.
- Det är dumt att det ligger på Posten över helgen.
Eftersom det är långt till den 14 februari så var det ju inga som helst problem med detta!
Kollegan agerade bulvan och idag hämtade vi ut paketet.
WP_20170201_13_08_01_Pro.jpg

Dykare på läder är helfel men jag dyker inte på kontorstid(heller).

Min fru är inte 13 år men jag tror att hon kanske ändå uppskattar gesten.
Hon kommer säkerligen inte att släppa sin älskade Mikael Kors.
Men det är ju tanken som räknas och jag kommer ligga bra till ett tag framöver. :)
WP_20170201_13_13_44_Pro.jpg

Limiterad till 15000 ex är väl kanske lite för att vara Swatch.
Äh det är mer en rolig grej!
WP_20170201_13_14_04_Pro.jpg

Suverän service som alltid från @ERIKSON URHANDEL :)
Har missat alla hjärtans dag flera gånger. Hon har ju inte sagt något men...
Valet blev ganska självklart när denna bild på Instagram dök upp.

Namnlöst-1.jpg

En signal till Catrine så var det klart och betalt!
Hon var klok nog att vänta till måndag med att skicka paketet.
- Det är dumt att det ligger på Posten över helgen.
Eftersom det är långt till den 14 februari så var det ju inga som helst problem med detta!
Kollegan agerade bulvan och idag hämtade vi ut paketet.
WP_20170201_13_08_01_Pro.jpg

Dykare på läder är helfel men jag dyker inte på kontorstid(heller).

Min fru är inte 13 år men jag tror att hon kanske ändå uppskattar gesten.
Hon kommer säkerligen inte att släppa sin älskade Mikael Kors.
Men det är ju tanken som räknas och jag kommer ligga bra till ett tag framöver. :)
WP_20170201_13_13_44_Pro.jpg

Limiterad till 15000 ex är väl kanske lite för att vara Swatch.
Äh det är mer en rolig grej!
WP_20170201_13_14_04_Pro.jpg
Cool!!

Hejsan,

Mitt första paketöppningsinlägg, ett paket som hämtades idag. Ett Ebay-köp med 2 veckors retur-rätt, så hojta gärna om ni tycker att något är knas (eller om det som är dåligt är alltför dåligt) så jag kan returnera den. Jag har haft utsikt över dessa ett bra tag och nu fick jag äntligen tummen ur. Det var ganska värdelösa bilder på Ebay, så tveksamt om jag slagit till utan retur-rätten. (Inte för att mina bilder är särskilt lysande heller.;) )

Paketet efter att bara ha rivit bort en tejp:
IMG_5549.jpg

Lätt lutning av paketet och följande rasslar ut på bordet. Kanske inte så välpackat, men jag slapp att slita med öppningen i alla fall. Som synes något rostaktigt klockan 8.45 innanför tachymeter-ringen. Ser värre ut på bilden än i verkligheten, men ändock trist.
IMG_5551.jpg

En Tissot Seastar Navigator inköpt på bukten med ett Valjoux 7734.
Fler rost-bilder på utsidan, runt tachymeter-skalan. Mer eller mindre lätt rost runt hela tachymeter-skalan. Hade anat detta på bilderna från Ebay.
IMG_5559.jpg

Och en till med en kompis skymtandes till vänster:
IMG_5568.jpg

En ding klockan 7.30 och lite mer rost, främst klockan 5:
IMG_5565.jpg

Sliten länk med ett lite slitet "T", men den duger fint tycker jag.
Baksidan får jag inte upp. Tänkte kika in hos en urmakare i veckan för att kolla verket och referens-siffrorna på verket och boettlocket.
IMG_5561.jpg

Och så en wrist-shot. Länken behöver kortas. Eller är ett rally-läder att föredra?
IMG_5570.jpg

På det hela känner jag mig nöjd. Rosten trodde jag skulle finnas, men är inte så farlig om inte klockan synas noggrant, dock är den värre än jag trodde. Klockan tickar och kronografen fungerar som den ska. Tiden håller den fint än så länge också. Kronan är generisk. Kom dessa med Tissot-kronor i original-utförandet?

Tack och god afton! :)
Grattis

Min första panda!!!

Som jag skrev i tråden https://klocksnack.se/threads/2-subdial-panda-från-ca-1965-1975.66964/#post-1725260 så har jag tänkt mig prova lite olika modeller tills jag hittar en ”sure keeper” och jag har just fått hem min första.

När jag kollade runt på olika internetsiter/forum/shops så dök denna upp på några olika ställen, så jag tyckte det var lika bra att prova, fast jag eg. inte vet någonting om klockan.

Det är en 37 mm, två subdials chronograph, Valjoux 7733, säljaren uppgav (=gissade på) år 1965-1969 och på tavlan står det ”Gieves”. Har trots idogt googlande inte hittat några andra klockor med den märkningen, så om någon har någon info – hör av er. Så, över till lite bilder... :)

Ljus, lätt cremefärgad tavla, lite sunburst…
upload_2017-2-1_15-8-31.png

Långa index på 3, 6 och 9 i minutregistret - perfekt för utrikes/long distance telefonsamtal (verkar vara den gällande teorin bakom dessa)
upload_2017-2-1_15-9-49.png

Lite ”grötig” spets på minutvisaren.. Re-lumad?
upload_2017-2-1_15-12-4.png

Knivskarpa kanter och runda tryck-knappar
upload_2017-2-1_15-13-28.png

12-kantig bakboett – ser ut som någon i efterhand graverat in ”TESTED 5 ATM” då det inte riktigt linjerar med siffrorna under och skrivet med annan font
upload_2017-2-1_15-14-57.png

Och avslutningsvis ett wrist shot…
upload_2017-2-1_15-23-16.png

Första intrycket - jag gillar den. Ganska ”clean”, går åt det dressiga hållet och funkar fint under manschetten. Hade personligen inte haft något emot om tachy-skalan försvann och minutringen åkte ut en bit istället...

Om det blir en keeper? Kanske, det beror helt på vad annat jag kan hitta. Fortsättning följer… :)

Bilagor

• upload_2017-2-1_15-22-46.png
    upload_2017-2-1_15-22-46.png
    73.4 KB · Visningar: 24
Min första panda!!!

Som jag skrev i tråden https://klocksnack.se/threads/2-subdial-panda-från-ca-1965-1975.66964/#post-1725260 så har jag tänkt mig prova lite olika modeller tills jag hittar en ”sure keeper” och jag har just fått hem min första.

När jag kollade runt på olika internetsiter/forum/shops så dök denna upp på några olika ställen, så jag tyckte det var lika bra att prova, fast jag eg. inte vet någonting om klockan.

Det är en 37 mm, två subdials chronograph, Valjoux 7733, säljaren uppgav (=gissade på) år 1965-1969 och på tavlan står det ”Gieves”. Har trots idogt googlande inte hittat några andra klockor med den märkningen, så om någon har någon info – hör av er. Så, över till lite bilder... :)

Ljus, lätt cremefärgad tavla, lite sunburst…
upload_2017-2-1_15-8-31.png

Långa index på 3, 6 och 9 i minutregistret - perfekt för utrikes/long distance telefonsamtal (verkar vara den gällande teorin bakom dessa)
upload_2017-2-1_15-9-49.png

Lite ”grötig” spets på minutvisaren.. Re-lumad?
upload_2017-2-1_15-12-4.png

Knivskarpa kanter och runda tryck-knappar
upload_2017-2-1_15-13-28.png

12-kantig bakboett – ser ut som någon i efterhand graverat in ”TESTED 5 ATM” då det inte riktigt linjerar med siffrorna under och skrivet med annan font
upload_2017-2-1_15-14-57.png

Och avslutningsvis ett wrist shot…
upload_2017-2-1_15-23-16.png

Första intrycket - jag gillar den. Ganska ”clean”, går åt det dressiga hållet och funkar fint under manschetten. Hade personligen inte haft något emot om tachy-skalan försvann och minutringen åkte ut en bit istället...

Om det blir en keeper? Kanske, det beror helt på vad annat jag kan hitta. Fortsättning följer… :)
Grattis

Efter flera år här på KS med mina favoritklockor Rolex, Sjöö Sandström och Seiko, har jag idag trillat in på ett nytt (för mig) klockmärke med intressanta anor.
Det känns nästan som om jag tillhör en minoritet som inte har ägt en klocka av detta märke.
Efter att kväll efter kväll har läst igenom sidan 1- 260 i mastodonttråden "Ω Speedmaster tråden..." ,tack @Affe , har jag nu förstått att jag äntligen är mogen för en
logo-speedmaster-darkgrey-cropped.png

Det måste helt klart bli en Omega MOONWATCH PROFESSIONAL CHRONOGRAPH 42 MM.
Jag bestämde mig för att det skulle bli en ny klocka den här gången, men så nära originalet som möjligt. Därför har jag valt ref. 311.30.42.30.01.005.
Idag dök den äntligen upp hemma hos mig, och jag kan nu bjuda på de obligatoriska paketöppningsbilderna:
Jättelåda - har de skickat en Moraklocka?
DSC_8639.jpg

Svart ytterbox.
DSC_8641.jpg

Första innerboxen.
DSC_8643.jpg

Innerbox - koffertmodell, fantastiskt fin.
DSC_8644.jpg

DSC_8646.jpg

OK - här är den äntligen - min SPEEDMASTER!
DSC_8647.jpg

Med tillbehören.
DSC_8648.jpg

Det obligatoriska wrist-shotet.
DSC_8651.jpg

Fakta:
Reference 311.30.42.30.01.005

MOVEMENT
Calibre: Omega 1861
Famous manual-winding chronograph movement that was worn on the Moon. Rhodium-plated finish.
Power reserve: 48 hours

CRYSTAL
Hesalite crystal

WATCH CASE & DIAL
Case: Steel
Case Diameter: 42 mm
Dial: Black

WATER RESISTANCE
5 bar (50 metres / 167 feet)

FEATURES
Chronograph
Small seconds