Jag har varit dålig på att köra paketöppningar på sistone, det blir förvisso ingen nu heller (inte i ordets rätta bemärkelse), men redovisa nya klockor bör man. ANNARS DÖR MAN!
Bakgrund
Min samling har expanderat ganska betänkligt de sista två åren. Även om jag hade ett gäng Seikos, Casios, nån Certina och Tissot, så inser jag ju nu i efterhand att klockjäveln som satte igång det här klockknarkandet var Longines Hydroconquest. Efter den har det enbart gått utför.
Nåväl. Jag köpte en alldeles fantastisk sommarklocka av
@McNulty i våras, en Oris Divers Sixty-five med blå tavla. Den har tjänstgjort alldeles förträffligt under sommaren, och varit den klocka som fått mest handledstid under sommaren. Så pass mycket att jag insåg att den kombo (Speedy Pro och vit Carrera Day-Date) jag mest frekvent roterat innan faktiskt var i behov av en tredje klocka. Och med tredje menar jag givetvis inte strandbeatern, trädgårdsbeatern, den nischade Casio-terroristen, pulsklockan, vintage dinkan, eller nån annan klocka i lådan. En fullvärdig rotationsklocka, helt enkelt!
Problemet
Problemet med Orisen var egentligen att den var en, enligt mig, hundra procent sommarklocka och rent användningsmässigt krockade den med min strandbeater Seiko Prospex SRPB11 Blå Lagunen. Gummiband, skojfrisk tavla, dykare.. Ja, ni fattar. Oris fick dessvärre lämna, då den knöt upp lite mer cash än Seikon. In skulle nåt nytt!
Kandidater
Ja jävlar. Klockor saknas ju inte. Klockan skulle vara med svart eller grå tavla, gärna lite toolig. Jag har länge varit inne på Breitling, övervägt Aerospace, Superocean II, Colt. Landade ändå i att en Bratte låg lite i överkant prismässigt, med tanke på hur jag tänkt använda klockan.
Det enda logiska blev då att köpa två klockor som året runt fyller tomrummet som Oris 65 lämnade efter sig maj-augusti.
Nåväl, den första är införskaffad. Köpt av
@Maer här på forumet, en Squale 1521, kompletterade även med ett läderband tillverkat av honom.
Prismässigt är den klockren, den binder inte upp så mycket pengar. Storleksmässigt är den klockren. Många toolwatches går bort pga. mina fjantiga handleder. Den har egentligen allt jag var ute efter: Svart, klassisk tavla, toolig med allt det innebär ur användningssynpunkt, och jakten på nästa kan få fortsätta!
...och! Jag måste bara få flika in att jag är sjukt nöjd med läderbandet!