• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

En paketöppning som jag sett fram emot, men var fel produkt tyvärr. Hoppas det löser sig, har mailat dom, är ju mycket avgifter för tull och moms, får man tillbaka det om man returnerar?. Jag har beställt för 38mm Aqua terra, men fått till 41mm aqua terra. Produkten verkar dock hålla hög kvalité, så synd den inte passar. Provat med orginal ändlänkar, men själva länken tar i lite vid boetten, så kommer inte funka, och vill inte börja slipa och fixa.

20251003_122533.jpg
Screenshot_20251003_123939_Outlook.jpg

En paketöppning som jag sett fram emot, men var fel produkt tyvärr. Hoppas det löser sig, har mailat dom, är ju mycket avgifter för tull och moms, får man tillbaka det om man returnerar?. Jag har beställt för 38mm Aqua terra, men fått till 41mm aqua terra. Produkten verkar dock hålla hög kvalité, så synd den inte passar. Provat med orginal ändlänkar, men själva länken tar i lite vid boetten, så kommer inte funka, och vill inte börja slipa och fixa.

20251003_122533.jpg
Screenshot_20251003_123939_Outlook.jpg
Trist att höra. Varit i samma sits. Tull och moms får du inte tillbaka tyvärr. Jag fick ett presentkort, kanske du också erbjuds.

Sjukt längesen jag köpte någonting jag tyckte var värd tiden för en riktig paketöppning. Men nu var det dags.

Välvadderad
1000030440.jpg

Och alltid trevlig med lite snacks till resten av öppningen
1000030441.jpg

Köpt av en riktigt pålitlig och trevlig urmakare som huserar här på forumet, kan varmt rekommendera! Extra trevligt med nyservat och garanti.
1000030442.jpg

Så nu avslöjar vi märket då, knappast okänt men outforskat av mig tills nu.
1000030443.jpg

För en nörd är de alltid kul att se originallåda, instruktionsbok och stämplat cert. Klockan köptes ursprungligen i Hamburg.
1000030444.jpg

Här har vi den i all sin ära. En Eterna kontiki 1856 kronograf i enligt mig perfekta 39mm. Om jag förstått det rätt gjordes dessa mellan ca 1992-1999.
1000030445.jpg

Tycker den lånat formspråk av lite allt möjligt. Boetten känns väldigt mycket Sinn. Urtavla något mellanting mellan Sinn och Porsche Design. Glasringen känns Daytona från samma epok och ändå lyckas den kännas egen.

Jag brukar sjukt sällan ge mig in på äldre mekaniska ur då jag har svårt för att de går "vintage bra". Men detta nyvässade 7750 urverk presterar inom 2 sekunder per dag och det är jag väldigt nöjd med. Mycket skön känsla på armen och det gulnade tritiumet adderar absolut till charmen.
20251003_101245.jpg

Känns som en keeper i samlingen!

Öppnade också ett paket för ett par dagar sedan....
idag40.jpg

Ett paket med många paket...

idag41.jpg

Alltid kul med paket även om de denna gången mest var en nödvändig utgift då min gamla arbetsklocka
gett upp efter 5års trogen tjänst.... I normala fall skulle jag bara köpt en ny Seiko5 att ha på armen arbetstid.
Haft sådana på armen i jobbet sedan 1993 och förbrukat ett gäng under åren.
Men denna gång vart de annat mest av en tillfällighet hittade klockorna nya från konkurslager på tradera.
Så köpte tre stycken.
idag42.jpg
Med de bör jag ha arbetsklockor till pensionen om jag har tur..
Utöver klockorna följde de med några armband också...
idag43.jpg
Ja armbanden var väl inget för mig och går heller inte på armen men de följde ju
med på köpet..

Vart i alla fall tre klockor av ett för mig helt okänt "Svenskt"(design) märke "Dander"
idag44.jpg

Kunde inte motstå då priset vart så sjukt lågt de är ändå Miyota 8215 automatiskt urverk, Reptåligt Safirglas och vattentät.
Vilket är de jag behöver i en arbetsklocka och fick denna gång detta trefaldigt för ett riktigt löjligt lågt pris.

Erkänner att jag ändå inte är stensäker på hur lyckad designen är med en öppen datumskiva men gissar jag kommer vänja mig.
Sitter ändå bara på arbetstid och de är bara en slit slängklocka på arbetstid de kommer vara för mig ändå.
Däremot något jag inte kommer förlika mig med är Mesh-länkarna för de passar inte i jobbet som ibland både blir söligt kladdigt
som blött. Så de vart en mer lämplig och lätt avspolbar solid stållänk till den turkosa klockan direkt.
Hade bara en 22mm stållänk hemma men beställt ett par stållänkar ytterligare. Även med inköp av andra länkar känns köpet
bra fyndigt. För 750kr för tre klockor är bra fyndigt de får ni ändå hålla med om.
idag46.jpg
Ny Dander bredvid nu pensionerad seiko 5a möjligt jag byter urverk i den får se 5års arbete rätt sliten nu ändå.
Följde även med någon garantisedel bruksanvisning och certifikat men som sagt Danderklockorna är ändå konkurslager så en
rätt meningslöst papper idag.
idag45.jpg
Men ändå riktigt nöjd över min "investering" lär ha arbetsklockor många år framåt i dem.
Finns ett gäng till salu på tradera nu om någon är intresserad av en likadan billig slit och slängare...

När man köper en klocka så finns det olika vägar att gå. Vissa vill köpa pga märkets historia. Andra har en röd tråd i sitt samlande och köper därefter. Jag har inte följt någon av dessa vägar.

För att fira ett nytt kapitel i mitt liv, ville jag gå lite tillbaka. Till klockan som startade allt. En Orient. Då tänkte jag " det är dags för något japanskt, men med mera lugn. Så är det. Efter flytten vill jag ha lugn och ro. Zen.

Vi tittar nu vad det är som trillat in idag
1000069693.jpg

1000069680.jpg

1000069681.jpg

Väl förpackat📦
1000069682.jpg

Vet inte vad det står men jag tror att det är nåt positivt.
1000069684.jpg

1000069685.jpg

Nu skymtar vi något...
1000069687.jpg

Nåjaa! Där är den. Min första GS. En mer ovanlig modell:sbgr071
1000069688.jpg

Välarbetat urverk där
1000069689.jpg

WS..men den spänner hårt. Får köpa länkbitar
1000069690.jpg

Har inget glamoröst att fira med. Men Asahi duger för den här stunden. Trevlig fortsättning på fredagen🎃⌚😎🍺
1000069691.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp