• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Pooltråden

Helgens plockande klart. Ska fortsätta och göra muren längre mot staketet också.

Poolområdet tar sig, allt ska va klart lagom till semester v.28.
IMG_7841.jpeg

Försökte det häromdagen, treåringen får tuppjuck om de kalla kondensdropparna från taket droppar på honom #ilandsproblem 😛
Hehe, hög igenkänningsfaktor på det. Jag har samma modell på pooltak som du och det är ju bra för bad under tak annars. Mina ungar badar dock bara när vädret bjuder på 25 grader och sol 😊.

Färdig med projektet (bara stensargen som fattas, men den får jag snart hem).

Riktigt nöjd, vi satte skopan i marken 6/10 -23, passade på att dränera runt förrådsbyggnaden och grävde kulvert för slangar från förrådskällaren till poolområdet också.
Många timmar både helger och vardagskvällar har det blivit, men det är värt allt nu.
IMG_6497.jpeg

IMG_6710.jpeg

IMG_6740.jpeg

IMG_7896.jpeg

IMG_7926.jpeg

IMG_7945.jpeg

Riktigt nöjd, vi satte skopan i marken 6/10 -23, passade på att dränera runt förrådsbyggnaden och grävde kulvert för slangar från förrådskällaren till poolområdet också.
Många timmar både helger och vardagskvällar har det blivit, men det är värt allt nu.
IMG_6497.jpeg

IMG_6710.jpeg

IMG_6740.jpeg

IMG_7896.jpeg

IMG_7926.jpeg

IMG_7945.jpeg
Förbaskat fint ställe du har 👌

Kul tråd som jag missat. Förra våren köpte vi hus med kaklad betongpool. Poolen byggd någon gång på 80-talet och renoverad runt 2010. När vi köpte var poolområdet helt övervuxet och poolen fylld med svart vatten. Vi vände och vred på alternativen och kom fram till att vi ska testa att renovera. Köpte mosaik från Spanien och satte igång att röja.

Förutom att kakla poolen och det som krävde kranbil har jag gjort allting på egen hand. Ett långtidsprojekt, men i alla fall badbart nu.

Klacken/avsatsen man ser har varit ett akvarium…

IMG_0575.jpeg
IMG_4169.jpeg
IMG_4638.jpeg
IMG_4899.jpeg
IMG_5036.jpeg
IMG_5020.jpeg
IMG_5329.jpeg
Citerar mig själv

Har kommit lite längre med trädäcket och finishen runt poolen. En hel del pill kvar, men nu börjar det likna något. Framför allt lagt tid på ena kortsidan som inte hanns med i fjor.

Före
IMG_7743.jpeg
IMG_7741.jpeg

Efter
IMG_8481.jpeg
IMG_8479.jpeg
IMG_8475.jpeg
IMG_0687.jpeg

IMG_6497.jpeg

IMG_6710.jpeg

IMG_6740.jpeg

IMG_7896.jpeg

IMG_7926.jpeg

IMG_7945.jpeg
Grymt fint!

IMG_6497.jpeg

IMG_6710.jpeg

IMG_6740.jpeg

IMG_7896.jpeg

IMG_7926.jpeg

IMG_7945.jpeg
Riktigt bra jobbat och extremt smakfullt 👌🏻
Citerar mig själv

Har kommit lite längre med trädäcket och finishen runt poolen. En hel del pill kvar, men nu börjar det likna något. Framför allt lagt tid på ena kortsidan som inte hanns med i fjor.

Före
IMG_7743.jpeg
IMG_7741.jpeg

Efter
IMG_8481.jpeg
IMG_8479.jpeg
IMG_8475.jpeg
IMG_0687.jpeg
Vilket jävla lyft 😍 sjukt bra jobbat

IMG_6497.jpeg

IMG_6710.jpeg

IMG_6740.jpeg

IMG_7896.jpeg

IMG_7926.jpeg

IMG_7945.jpeg
Mycket snyggt!!👍

• Love
Reactions: EHR
Citerar mig själv

Före
IMG_7743.jpeg
IMG_7741.jpeg

Efter
IMG_8481.jpeg
IMG_8479.jpeg
IMG_8475.jpeg
IMG_0687.jpeg
Wow!!!
Sjukt fina växter!!!👍
Vilken växtzon bor du i???
Snyggt med svängt altandäck också!!!🤩

Wow!!!
Sjukt fina växter!!!👍
Vilken växtzon bor du i???
Snyggt med svängt altandäck också!!!🤩
Bor i absoluta södern 😊 (söder om Malmö). Palmen har obegripligt nog klarat vintern. Kommer att behöva vintersäkra den lite bättre till hösten. Det andra är en brödgran som egentligen ska vara granformad (bredare nedtill), men den blir så otroligt stor nedtill, så valet var att antigen fälla eller kapa de nedre grenverket.

Svängt trädäck är trevligt, men ett förfärligt pill att få till. Trots att jag sågat i omgångar, slipat och sågat igen är jag inte helt nöjd med finishen

Senast ändrad:
Bor i absoluta södern 😊 (söder om Malmö). Palmen har obegripligt nog klarat vintern. Kommer att behöva vintersäkra den lite bättre till hösten. Det andra är en brödgran som egentligen ska vara granformad (bredare nedtill), men den blir så otroligt stor nedtill, så valet var att antigen fälla eller kapa de nedre grenverket.

Svängt trädäck är trevligt, men ett förfärligt pill att få till. Trots att jag sågat i omgångar, slipat och sågat igen är jag inte helt nöjd med finishen
Det är verkligen läckert med ”infällda” växter i altanen på de sätt du har gjort. Och dessutom med så ovanliga och snygga växter…. Jätteinspirerande!!!
Tyvärr bor jag i fel växtzon och har dessutom inga gröna fingrar så det får bli något annat för oss. Men jag gillar verkligen hur du fått till det!!👍👍👍

Då var årets semester slut och imorgon är det dags att kliva ned i gruvan igen 😔
Längre än såhär hann vi inte under årets semester. Två veckors resande plus div aktiviteter, ett gäng golfrundor och tid för vila gjorde att inte allt som var planerat under semestern hanns med. Håller tummarna för en fin sensommar och höst så jag hinner med årets resterande mål, vilka är: Skruva ihop och montera pooltaket, färdigställa kjol och ytterfris samt bygga ett pool/teknikhus. Har som sagt en del kvar men är trots det väldigt nöjd med resultatet och vi har verkligen njutit vid poolen den här sommaren. Min förhoppning framgent är att fortsätta posta bilder mer frekvent än tidigare.
IMG_7170.jpeg
IMG_7174.jpeg

Sista finliret vid poolen idag, sätta stensargen som jag väntat på.
Köpte sättsteg i granit och lämnade in för kapning och fasning av kanter, skönt att få lite längre bitar (längsta är 150cm).
IMG_8089.jpeg

Ruggade upp linerlisten med 40-papper
IMG_8090.jpeg

Primade linerlisten med Eco prim grip som innerhåller lite grus/sandpartiklar
IMG_8092.jpeg

Monterade stensargen med naturstensfix. Håller tummarna för att det ska hålla i längden men nu har jag gjort vad jag kan.
IMG_8085.jpeg

Då var årets semester slut och imorgon är det dags att kliva ned i gruvan igen 😔
Längre än såhär hann vi inte under årets semester. Två veckors resande plus div aktiviteter, ett gäng golfrundor och tid för vila gjorde att inte allt som var planerat under semestern hanns med. Håller tummarna för en fin sensommar och höst så jag hinner med årets resterande mål, vilka är: Skruva ihop och montera pooltaket, färdigställa kjol och ytterfris samt bygga ett pool/teknikhus. Har som sagt en del kvar men är trots det väldigt nöjd med resultatet och vi har verkligen njutit vid poolen den här sommaren. Min förhoppning framgent är att fortsätta posta bilder mer frekvent än tidigare.
IMG_7170.jpeg
IMG_7174.jpeg

Snyggt! Kul med mer uppdateringar :)

Sitter i planeringsstadiet med att skaffa pool. Mycket annat man vill göra oxå, ordna framsidan med asfalt/betong samt ett garage med carport. Men tänker att man kanske kör sönder en del när man ska ta sig till baksidan med maskinerna så varför inte börja med poolen.
Tror det blir en plastbalja för enkelheten och tiden.
Vad kör ni för uppvärmning på era pooler. En kompis har någon form av värmesystem men han säger att själva taket värmer upp poolen tillräckligt till 24-25 grader. Bor i södra Sverige.

• Like
Reactions: EHR
Sitter i planeringsstadiet med att skaffa pool. Mycket annat man vill göra oxå, ordna framsidan med asfalt/betong samt ett garage med carport. Men tänker att man kanske kör sönder en del när man ska ta sig till baksidan med maskinerna så varför inte börja med poolen.
Vad kör ni för uppvärmning på era pooler. En kompis har någon form av värmesystem men han säger att själva taket värmer upp poolen tillräckligt till 24-25 grader. Bor i södra Sverige.

Luftvärmepump från Folkpool, går på nätterna men sällan dagtid då vi har pooltak.

Värmer poolen med husets luft-/vattenvärmepump som kompletterats med en poolmodul. Täcker poolen med presenning (roll-top). Funkar fint. Antagligen billigare uppvärmning med ett pooltak, men tveksamt om merkostnaden lönar sig.

Värmer poolen med husets luft-/vattenvärmepump som kompletterats med en poolmodul. Täcker poolen med presenning (roll-top). Funkar fint. Antagligen billigare uppvärmning med ett pooltak, men tveksamt om merkostnaden lönar sig.
Det är ju inte enbart för ekonomin man köper ett pooltak. För mig personligen är det snarare av bekvämlighetsskäl. Mindre dammsugning/rengöring då taket skyddar från massa nedflygande skit, slipper vintertäcka med plåtar och skit som dels måste förankras väl (skruvas tillfälligt i trallen) och sen förvaras någonstans sommartid. Sen att det blir en billigare uppvärmning är en bonus men absolut inte anledningen till att jag köpte ett tak

Det är ju inte enbart för ekonomin man köper ett pooltak. För mig personligen är det snarare av bekvämlighetsskäl. Mindre dammsugning/rengöring då taket skyddar från massa nedflygande skit, slipper vintertäcka med plåtar och skit som dels måste förankras väl (skruvas tillfälligt i trallen) och sen förvaras någonstans sommartid. Sen att det blir en billigare uppvärmning är en bonus men absolut inte anledningen till att jag köpte ett tak
Så är det så klart. Pooltak hade varit trevligare.

Bor i södern så jag låter presenningen ligga kvar utan plåtar. Presenningen tar en del skräp, men det blåser ner en del i det ”fladder” som uppstår mellan ribborna, vilket är irriterande. Ska tilläggas att jag är slö och bara fäster överdraget i kortändorna. Om jag använt öglorna på långsidorna hade det nog kommit ner mindre skräp.

Blev nytt altandäck uppe vid poolen under sensommaren.

IMG_4295.jpeg

Först bort med det gamla fuskbygget….
IMG_4309.jpeg

Sen börja regla upp för nytt.
Inte helt lätt när man har berget att ta hänsyn till.🤔
IMG_4318.jpeg
IMG_4320.jpeg

Sen var det bara att trava på. Nästan varje bräda fick anpassas så mötet med berget blev ok……
IMG_4341.jpeg

Skönt när man kunde börja använda utan fast allt inte var helt klart….
IMG_4552.jpeg

Och helt plötsligt var hösten här, så då var det bara att packa ihop och fortsätta jobba inne istället….
IMG_4592.jpeg

IMG_4593.jpeg

Senast ändrad:
Blev nytt altanräcke uppe vid poolen under sensommaren.

IMG_4295.jpeg

Först bort med det gamla fuskbygget….
IMG_4309.jpeg

Sen börja regla upp för nytt.
Inte helt lätt när man har berget att ta hänsyn till.🤔
IMG_4318.jpeg
IMG_4320.jpeg

Sen var det bara att trava på. Nästan varje bräda fick anpassas så mötet med berget blev ok……
IMG_4341.jpeg

Skönt när man kunde börja använda utan fast allt inte var helt klart….
IMG_4552.jpeg

Och helt plötsligt var hösten här, så då var det bara att packa ihop och fortsätta jobba inne istället….
IMG_4592.jpeg

IMG_4593.jpeg
Onekligen en av de häftigaste poolmiljöer jag sett!

Du kanske har skrivit det innan, men har du använt en naturlig sänka i berget, eller har du sprängt?

Tillbaka
Topp