Kan det vara detta mög du undrar över?Vad är det för nåt som ligger underst och ser ut som en rislänk?
19mm bredd på bandet. Har varit förgyllt en gång i tiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan det vara detta mög du undrar över?Vad är det för nåt som ligger underst och ser ut som en rislänk?
Precis! Såg spännande ut - synd på förgyllningenKan det vara detta mög du undrar över?
19mm bredd på bandet. Har varit förgyllt en gång i tiden.
Nice, snart så Är GF-flexen överlägset bäst eller hur står sig JB mot den? Någon bild på GF?
Lade ner ytterligare någon länk i min lilla låda och kom att tänka på att det nog ändå fanns en tråd för sånt här på KS.
Blir aldrig att jag lyckas slänga flexen man oundvikligen får hem med klockor, utan de hamnar istället först i en gammal glasskartong i väntan på ULT och sen ner här.
Brukar köra ett gäng åt gången i tvätten, för till och med jag blir lite illamående av alltför mycket flex-äckel.
Tippar på att det är i alla fall 90% Fixoflex, men åtminstone ett par stycken JB och nån GF.
Glasslådan är ännu inte indexerad och den innehåller väl, i runda slängar, lika många till.
Nån gång vänder vinden!
Nice, snart så Är GF-flexen överlägset bäst eller hur står sig JB mot den? Någon bild på GF?
Alltid letat efter den där stämpeln på denna typ av länk... De är ju faktiskt inte så dumma.
Nja... Svårjämförbart.
GF:arna är såna här.
Alltid letat efter den där stämpeln på denna typ av länk... De är ju faktiskt inte så dumma.
Lådan är ju full så dags att sälja av överflödet
Lade ner ytterligare någon länk i min lilla låda och kom att tänka på att det nog ändå fanns en tråd för sånt här på KS.
Blir aldrig att jag lyckas slänga flexen man oundvikligen får hem med klockor, utan de hamnar istället först i en gammal glasskartong i väntan på ULT och sen ner här.
Brukar köra ett gäng åt gången i tvätten, för till och med jag blir lite illamående av alltför mycket flex-äckel.
Tippar på att det är i alla fall 90% Fixoflex, men åtminstone ett par stycken JB och nån GF.
Glasslådan är ännu inte indexerad och den innehåller väl, i runda slängar, lika många till.
Nån gång vänder vinden!
Om du har något i 18mm du vill sälja skicka gärna ett pm helt novis angående flexDenna tråds plötsliga uppvaknande från en djup sömn fick mig att slänga upp de flex jag omedvetet lyckats samla på mig.
Väntar på tålmodigt på när flex blir hett...
18mm flex har jag med all säkerhet någon/några av.Om du har något i 18mm du vill sälja skicka gärna ett pm helt novis angående flex
Nja... Svårjämförbart.
GF:arna är såna här.
Nu har jag ingen GF flex(vad jag vet) men de jag sett på bild och jämfört med ett par omärkta har varit identiska, finns det en chans att GF tillverkade omärkta flex också?Alltid letat efter den där stämpeln på denna typ av länk... De är ju faktiskt inte så dumma.
Funderat på det med. Finns ju även gamla omärkta i GF-oyster-stilen som är mycket lika de märkta. Har tyvärr ingen aning.Nu har jag ingen GF flex(vad jag vet) men de jag sett på bild och jämfört med ett par omärkta har varit identiska, finns det en chans att GF tillverkade omärkta flex också?
Jag funderade ett tag på om de började märka sina länkar efter att de blev mer kända och hade marknadsfört sig mer. Finns ju en hel del gamla annonser från GF som signalerar att det var kvalitativa länkar osvFunderat på det med. Finns ju även gamla omärkta i GF-oyster-stilen som är mycket lika de märkta. Har tyvärr ingen aning.
Aah 18mm mellan bandhornen och det är stål som eftersöks18mm flex har jag med all säkerhet någon/några av.
Kan kolla av vad jag har i 18mm imorgon.
Det är för en klocka med 18mm mellan bandhornen va?
Stål? Eller förgyllt?
Har någon med liknande konstruktion, och tror man försiktigt ska bända upp de vikta flärparna på ändlänkbiten som INTE fjädrar mot närmaste länkbit. (Eventuellt behöver man även bända upp den för att kunna utföra ingreppet.) Då kan du koppla loss den sista ändlänkbiten, och se hur konstruktionen är gjord. Det jag kom fram till är att man nog måste göra ett irreversibelt ingrepp. Dvs. Bestämma sig för längden man behöver (exakt hur många länkbitar du behöver inkl. ändbitarna, och räkna bort överflödet. Räkna inte bort för många direkt, utan ta hellre bort en för lite), försiktigt trycka till materialet runt fjädrarna som visar sig mellan länkbitarna i uttänjt läge, så en ny "fästpunkt" skapas på båda fjädrarna. Därefter kapa överblivna fjäderändar, och koppla sen på ändfästesbiten igen.Har inte varit helt såld på flexlänkar innan men fick hem denna Revue som sitter på en ganska kul och välbyggd tysk flexlänk så tänkte ge det ett försök
Frågan är bara hur kortar man den? Har inte sett denna typen av konstruktion innan och vill inte börja misshandla den bara för att jag är otålig och vill få på den på handleden. Här kommer lite fler bilder:
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Tack för ett sånt utförligt svar! Mycket riktigt så var det så man skulle gå till väga. Jag undersökte den lite närmre igår och kom fram till att en av ändbitarna var frånkopplad från de två fjädrarna som går igenom hela länken. Den var istället bara fastkopplad till nästa länkbit och på så sätt kunde jag smidigt plocka bort rätt antal länkbitar, knipsa av överbliven fjäder och sedan koppla på ändlänken igen.Har någon med liknande konstruktion, och tror man försiktigt ska bända upp de vikta flärparna på ändlänkbiten som INTE fjädrar mot närmaste länkbit. (Eventuellt behöver man även bända upp den för att kunna utföra ingreppet.) Då kan du koppla loss den sista ändlänkbiten, och se hur konstruktionen är gjord. Det jag kom fram till är att man nog måste göra ett irreversibelt ingrepp. Dvs. Bestämma sig för längden man behöver (exakt hur många länkbitar du behöver inkl. ändbitarna, och räkna bort överflödet. Räkna inte bort för många direkt, utan ta hellre bort en för lite), försiktigt trycka till materialet runt fjädrarna som visar sig mellan länkbitarna i uttänjt läge, så en ny "fästpunkt" skapas på båda fjädrarna. Därefter kapa överblivna fjäderändar, och koppla sen på ändfästesbiten igen.
Nice! Riktigt härlig matchningRodi & Weinenberger Fixo-Flex!