• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden för dressur

gonza

Silver
Jagar för första gången ett dressat ur. Tänk om det ändå hade funnits en inspirationstråd om just detta, dressade ur.

Mina tankar just nu;

JLC Master Ultra Thin Small Second
dress2.jpg

Sjöö Sandström Royal Capital
dress3.png

VC Traditionnelle
Skärmavbild 2019-03-12 kl. 20.18.50.png

Zenith Elite Ultra Thin
dress5.jpeg

Inspirera gärna med med bilder och era favoriter i kategorin dressur.

Svårt med dressur. Det är alltid de små tuvorna som stjälper.

JLC:n - Inget jättefan av de spetsiga, nålliknande indexen men det som förstör klockan är indexet kl 6 som visuellt tryckts ihop för att göra plats för sekundtavlan. Index ska skäras/kapas av, inte omdimensioneras - ser jobbigt och forcerat ut.
SS:en - Bra storlek på sekundtavlan - de ska ta plats och inte skämmas. Dock ogillar jag när inte 12-indexet särskiljer sig från övriga index (jag tittar på dig Aqua Terra), plus något saknas från index och visare, ser lite för industriellt ut för att ge dressuret den behagligt eleganta känsla som ett dressur ska ge.
VC:n - Nu börjar det likna något men sekundtavlan är på tok för liten! Den sitter där lite försynt och hoppas på att ingen ser den. Går bort.
Zenithen - Aj aj aj. Index 3 och 9? Långa, spinkiga visare. Det är ingen som blir impad för att sekundtavlan sitter till vänster och ser ut som ett hårkors.

Som sagt, svårt med dressur. Ett som ligger mycket bra till i min bok är:

P1010083.jpg

Senast ändrad:
Förstår inte, kallar ni alla klockor som inte är kronografer och dykarur för dressur?
Kan man införa en ny klass mellan rena frackur och vardags klockor, typ dressed-casual? För jag antar att när du hör dressur tänker du smoking eller frack, endast tvåhandare och lövtunna under 35mm?

• Like
Reactions: bvb
Kan man införa en ny klass mellan rena frackur och vardags klockor, typ dressed-casual? För jag antar att när du hör dressur tänker du smoking eller frack, endast tvåhandare och lövtunna under 35mm?
Nej, det är mer frackur. Skulle säga att DJ i mindre storlek är på gränsen för att vara för sportig. Tänker mer tunna ur i modesta storlekar. Inte speciellt tåliga, som 100m+ i vattentäthet osv. Däremot vet jag faktiskt inte riktigt vad folk använder för kategorier idag och är lite osäker själv.

Tillbaka
Topp