• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden för dressur

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Då det vankas bröllop i juli och jag annars bara har större dykare, så är det dags att ge sig ut i djungeln bland mindre dressare.
Ta i beaktning att jag saknar all form av kunskap gällande detta segment, så tar tacksamt emot tips på olika modeller så man har lite att läsa om.
Men något i stil med en Citizen Gold Eagle vore fantastiskt fint att låta pryda handleden när jag gifter mig. (Budget upp till 4.000:))

Tacksam för hjälp :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Citizen ONE
img_eco_drive_one_02.jpg

Ultraslimmad 2 handare. Inhouse, handbyggd, sol/ljusdriven. Svårt att tänka mig en mer praktisk casual /dressare
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Jagar för första gången ett dressat ur. Tänk om det ändå hade funnits en inspirationstråd om just detta, dressade ur.

Mina tankar just nu;

JLC Master Ultra Thin Small Second
dress2.jpg


Sjöö Sandström Royal Capital
dress3.png



VC Traditionnelle
Skärmavbild 2019-03-12 kl. 20.18.50.png


Zenith Elite Ultra Thin
dress5.jpeg


Inspirera gärna med med bilder och era favoriter i kategorin dressur.
Sjöö Sandström...den är magi med guld och blå tavla.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jagar för första gången ett dressat ur. Tänk om det ändå hade funnits en inspirationstråd om just detta, dressade ur.

Mina tankar just nu;

JLC Master Ultra Thin Small Second
dress2.jpg


Sjöö Sandström Royal Capital
dress3.png



VC Traditionnelle
Skärmavbild 2019-03-12 kl. 20.18.50.png


Zenith Elite Ultra Thin
dress5.jpeg


Inspirera gärna med med bilder och era favoriter i kategorin dressur.
Kolla @Pelarn s master controll på köp och sälj innan du handlar.
Jag gillar personligen JLC skarpt och har just nu en Reverso Large Small Secounds som dressklocka just nu, dock varvat med en JLC Polaris
828B5BD6-C1CC-4ADC-BE8D-7104D5D8F821.jpeg
A22C1ED4-06C4-4932-B10F-32D03813B98A.jpeg
 

Mextreme

Omega
Endast till finare tillställningar i stram kostym eller liknande, något jag själv aldrig klär mig i. Har därför aldrig heller haft någon tanke att köpa ett dress-ur :)

Jag tycker att du begränsar det lite mycket. Ett dressur passar enligt mig bäst varje gång du har en långärmad skjorta. Det ser inte rätt ut med en stor bulle under skjortmanschetten eller värre att manschetten hakar i klockan hela tiden så att den skrynklar sig ovanför klockan.
Klart att du behöver ett dressur. :)
 

gonza

Panerai
För mig är en ett dress-ur manuell, helst två-handad och väldigt stram i designen. Stål eller guld med ljus tavla och liten till diametern.
1A3B91A5-37B7-4C01-8AAD-750AB76B4BD1.jpeg
32C3E7EC-DA71-4513-8BE3-24356C28BC8C.jpeg
96BF390B-5109-4A23-B6D4-51BD87F9023D.jpeg
E2EE490A-FEF8-4C1D-B15E-49BFC3B97A3A.jpeg
Bra beskrivning och håller i stort sett helt och håller med. VC´n är för bra. Trist att den är så dyr. För mig som inte använder dessa ur dagligen känns priset tyvärr lite högt.
 

gonza

Panerai
Jag tycker att du begränsar det lite mycket. Ett dressur passar enligt mig bäst varje gång du har en långärmad skjorta. Det ser inte rätt ut med en stor bulle under skjortmanschetten eller värre att manschetten hakar i klockan hela tiden så att den skrynklar sig ovanför klockan.
Klart att du behöver ett dressur. :)
Konstraster boys, ett dressat ur till t-shirt, jeans och sneaker är inte att underskatta.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Endast till finare tillställningar i stram kostym eller liknande, något jag själv aldrig klär mig i. Har därför aldrig heller haft någon tanke att köpa ett dress-ur :)
Jag kritiserar absolut inte dina värderingar, det är just så man ofta hör att dress-ur beskrivs. Men jag kan känna att det borde finnas en uttalad kategori mellan vad jag kallar högtids-ur (det de flesta kalla dress-ur) och finare vardags-ur som inte är sportiga. Casual Dress? Office Sport? Jag tänker på klockor med 3atm, 2 handare, månfas, massa komplikationer, tjocka, tunna men inte under 35mm osv. Det finns ju kort sagt en ruskig massa klockor som absolut inte är sportklockor eller vardagsklockor men inte heller i den kategorin många kallar dress-ur
alangesoehne-lange1-25th-anniversary-weissgold-191066-1815384-650x488-xs.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tycker att du begränsar det lite mycket. Ett dressur passar enligt mig bäst varje gång du har en långärmad skjorta. Det ser inte rätt ut med en stor bulle under skjortmanschetten eller värre att manschetten hakar i klockan hela tiden så att den skrynklar sig ovanför klockan.
Klart att du behöver ett dressur. :)
Då tycker jag en 36mm Datejust eller liknande mer sportig allroundklocka gör sig bättre, tillräckligt tunn och elegant för att gå under skjortan men fortfarande badsäker och tålig för det mesta. Helt enkelt mycket större användningsområde och mer motiverat att lägga en större summa pengar på :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag kritiserar absolut inte dina värderingar, det är just så man ofta hör att dress-ur beskrivs. Men jag kan känna att det borde finnas en uttalad kategori mellan vad jag kallar högtids-ur (det de flesta kalla dress-ur) och finare vardags-ur som inte är sportiga. Casual Dress? Office Sport? Jag tänker på klockor med 3atm, 2 handare, månfas, massa komplikationer, tjocka, tunna men inte under 35mm osv. Det finns ju kort sagt en ruskig massa klockor som absolut inte är sportklockor eller vardagsklockor men inte heller i den kategorin många kallar dress-ur
alangesoehne-lange1-25th-anniversary-weissgold-191066-1815384-650x488-xs.jpg
Håller med dig till 100% och jag uppskattar den kategorin (vad man nu ska kalla den) mer än ett dress-ur då det finns väldigt mycket roligt att välja på, det handlar nog bara om att jag inte kallar det ett dress-ur. Snarare en elegant casual-vardags-klocka som blir ännu roligare med massa komplikationer :)
 

Mextreme

Omega
Då tycker jag en 36mm Datejust eller liknande mer sportig allroundklocka gör sig bättre, tillräckligt tunn och elegant för att gå under skjortan men fortfarande badsäker och tålig för det mesta. Helt enkelt mycket större användningsområde och mer motiverat att lägga en större summa pengar på :)
Jo, den rollen kan både ett sportigare dressur och ett dressigare sportur ta beroende på vilket, Datejust är ett bra exempel på ett dressigt sportur eller vardagsklocka men inte helt perfekt. Ännu snyggare till en skjorta och kostym är ett dressur med ett läderband, som matchar skor eller bälte och det är ju när man är uppklädd man verkligen vill ha något elegant och inte en vardagsklocka. Jag har hellre ett dressur som jag alltid kan ha när jag jobbar och har långärmad skjorta och ganska ofta kostym. Det är sällan jag behöver bada på jobbet och inte har möjlighet att ta av klockan.
Sedan på fritiden vid trädgårsarbete, bad, lek med ungar har jag gärna ett tåligt mer utpräglat sportur med dykarkapacitet och inte en halvmesyr.
 

Floffen

Panerai
Cartier Tank Basculante är min dressare just nu. Tank är det bästa alternativet om man vill ha en rektangulär klocka imo, de flesta Reversos är för tjocka.

Får man välja helt fritt tycker jag att Lange, Patek Calatrava eller Tank Americaine i gulguld är det snyggaste man kan ha i kategorin.

DF6B0F61-A386-4FF8-A281-899FF7433566.jpeg
 
Topp