• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

Äntligen (efter mycket letande…)

IMG_0624.jpeg

1000011539.jpg

1000011540.jpg

Variant av terrorirs d'ecueil som fått mer tid på jästen (tror jag). Bra grejer men förväntar mig egentligen lite mer om priset vägs in. Honung och röda äpplen. Kartigt i munnen (ingen malo?). Lång eftersmak. Edit: bas 2015.

1000011504.jpg

Icke champagne. Pongrácz prestige, årgång 2015. 490kr. Skön tropisk frukt och mycket bröd. Hyffsad koncentration och rätt bra längd. Absolut i klass med mången champagne i samma priskategori. Är dock ganska chanslös mot de bästa champagnerna i prisklassen. Visar ändå på ett tydligt sätt att det går att göra jäkligt bra mousserande på andra platser än champagne, men att champagne fortfarande är kung (inget nytt iof men man behöver ju påminnas ibland).
2013 och mycket blabla:
1000011503.png
Var i Sydafrika i mars och drack en del av denna (har en i kylen som väntar) samt deras rose som var överraskande bra. Kul att se den i tråden. Brukar mest lurka och stjäla tips men vill säga tumme upp för fler ovanliga tips och inslag. 🍾

Var i Sydafrika i mars och drack en del av denna (har en i kylen som väntar) samt deras rose som var överraskande bra. Kul att se den i tråden. Brukar mest lurka och stjäla tips men vill säga tumme upp för fler ovanliga tips och inslag. 🍾
Tackar. Och håller verkligen med om rosén. Den är toppen. Även deras Blanc de Blanc är bra. Har bara provat den en gång och misstänker att den kan vara grym med en bra basårgång.

• Like
Reactions: JVP
Tackar. Och håller verkligen med om rosén. Den är toppen. Även deras Blanc de Blanc är bra. Har bara provat den en gång och misstänker att den kan vara grym med en bra basårgång.
Ja den provade jag i hettan i Knysna men tyvärr efter en del annat dryckesintag så den kom inte till sin rätt. Har en beställning av BdB på intågande då deras rosé var restad så får se hur den upplevs nu.
Ser fram emot fler udda flaskor i tråden. 🍾

A5E1A310-3AAD-4A27-86FE-8D3FB9D3647A.jpeg

Joseph Perrier Cuvée Royale Blanc de Blancs Magnum
100% CH

Massor av gröna äpplen, citrus, apelsin. Ungt och återhållsamt men ändå hyfsat tillgängligt med perfekt dosage. Bra, krispig följeslagare i varmt väder.

1000011655.jpg

Pinot från habile producenten Bernard Tornay. Vad kan gå fel? Inget såklart, särskilt inte när den är prissänkt 200 spänn (800→600).
Inte en champagne för den som gillar försiktigt elegans blablabla. Här är det full käftsmäll med extra allt. More is more. Supergeneröst med massor av koncentration och längd. Ordentligt med fat utan att bli för mycket. Helt klart åt det rödäppliga, mogna honunghållet. Jäkla gott helt enkelt. 90 flarror till Sverige.
1000011656.jpg

1000011655.jpg

Pinot från habile producenten Bernard Tornay. Vad kan gå fel? Inget såklart, särskilt inte när den är prissänkt 200 spänn (800→600).
Inte en champagne för den som gillar försiktigt elegans blablabla. Här är det full käftsmäll med extra allt. More is more. Supergeneröst med massor av koncentration och längd. Ordentligt med fat utan att bli för mycket. Helt klart åt det rödäppliga, mogna honunghållet. Jäkla gott helt enkelt. 90 flarror till Sverige.
1000011656.jpg
Min favoritproducent. Inte druckit något jag inte gillat.

1000011655.jpg

1000011656.jpg
Jag tror att orsaken till det bra priset är att den svenska importören Conveja tyvärr håller på att lägga ner verksamheten, så än större skäl till att passa på.

1000011655.jpg

1000011656.jpg
Låter exakt som det jag gillar, tack för tipset.

1000011655.jpg

1000011656.jpg
Roligt tips. Drog hem fyra. Spännande!!

C9F9E0A1-72C5-416D-8639-324972619257.jpeg

Philipponnat Royal Réserve Non Dosé Magnum
65% PN, 3% PM, 32% CH
2020-bas

Zestig och fruktig. Gröna äpplen, citroner, vita blommor och grapefrukt. Bra balans och noll-dosage’n är väl integrerad med fin övergripande textur. Lätt ekig eftersmak. Fungerar utmärkt som apertif i varmt väder.

1000011700.jpg

Fanns inte tid för nogrann analys men här är mina snabbt nedtecknade intryck: "Krämig textur. Vinös. Rödbärig. Mycket kraft. Champinjon. Parfymerad. Skönt ekad."
Sammanfattningsvis väldigt trevlig. Sopar mattan med storhushusens standardskumpor tycker jag. Som ligger i samma prisklass.
1000011701.jpg

1000011699.png

Tillbaka
Topp