• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

1969 Mumm!
För det första. Inte korkskadad.
Inga bubblor. Förvånansvärt syrlig.
djup doft från övermogna äpplen. Madarin och citron. Ovanligt frisk men kort smak.
sällan man har så mycket citrus när det är denna ålder.
Screenshot_20250902_213503_Gallery.jpg

1969 Mumm!
För det första. Inte korkskadad.
Inga bubblor. Förvånansvärt syrlig.
djup doft från övermogna äpplen. Madarin och citron. Ovanligt frisk men kort smak.
sällan man har så mycket citrus när det är denna ålder.
Screenshot_20250902_213503_Gallery.jpg
Grymt! Hur länge fick den ligga i källaren innan den öppnades? 😉 hört att man gärna ska ha flaskan liggandes om den förvaras längre tid. Hade väl nåt med korken att göra

Grymt! Hur länge fick den ligga i källaren innan den öppnades? 😉 hört att man gärna ska ha flaskan liggandes om den förvaras längre tid. Hade väl nåt med korken att göra
Det är alltid bra att låta flaskorna ligga, och dom flesta skåp/kylar har ju en design som gör det fördelaktigt.

Men för bubbel som är trycksatt, är det inte lika viktigt. Korken torkar ej oavsett.

Någon som testat Bollinger B16 här? Älskar Bollingers karaktär och philipsonwine har ett relativt bra pris på dessa just nu…

Någon som testat Bollinger B16 här? Älskar Bollingers karaktär och philipsonwine har ett relativt bra pris på dessa just nu…
Inte 16 men 13 där i mot, väldigt hög syra var det i den när jag poppade första för kanske 2 år sedan. Så resterande ska få vila säkert 3-4 år till.

Beställde ett 3 pack från philipson i dag på morgonen då det var billigare där än på SB.

• Like
Reactions: joF
Det är alltid bra att låta flaskorna ligga, och dom flesta skåp/kylar har ju en design som gör det fördelaktigt.

Men för bubbel som är trycksatt, är det inte lika viktigt. Korken torkar ej oavsett.
Alright! Tänker på flaska Moet som jag gärna har lite som dekoration på hyllan. Tråkigt att låta den ligga. Så med andra ord är den safe?

• Like
Reactions: joF
1000011820.jpg

Inga anteckningar. Men den var bra, väldigt bra. Skönt mogna toner. 92p? Bästa kapsylen också.
1000011814.jpg

1000011857.jpg

Fortsätter beta av Lanson på kvartsmagnum. Vidhåller att det är hög klass på det här standardbubblet. 90p.

1000012010.jpg

Återbesöker även denna. Deg feb -23. Andra flaskan från låda. Den har utvecklats markant sedan sist ~1,5 år sedan. Då upplevde jag den som ganska stängd och nästan lite tunn. Nu är det helt andra bananer. Maffigt och bjussigt med massor av vit choklad, mandel, mogna röda äpplen, blodapelsin och ek. Snygg balans. Lååång eftersmak. Mycket bra champagne 93p.
1000012007.jpg

2016 Bollinger B16
73% PN 27% CH

0C7985E8-4524-4E87-AD3C-3CE5C8B4DD10.jpeg

Kraftfull men samtidigt ung och fräsch. Tydlig Pinot karaktär med stor brödighet. Gula äpplen, mogna päron, citrus, brioche, mandlar och vita blommor.
Snyggt! Drickklar? (B13 tyckte jag var långt från drickklar när den släpptes så har inte haft en tanke på att öppna mina B16, men börjar vara sugen på att poppa en andra B13 inom snar framtid.)

• Like
Reactions: JVP
2016 Bollinger B16
73% PN 27% CH

0C7985E8-4524-4E87-AD3C-3CE5C8B4DD10.jpeg

Kraftfull men samtidigt ung och fräsch. Tydlig Pinot karaktär med stor brödighet. Gula äpplen, mogna päron, citrus, brioche, mandlar och vita blommor.
Hur bra är den då? Jämfört LGA tex. Bollypriserna har ju stigit rätt kraftigt (som det mesta förvisso). B serien och PN kostar ju nästan lika mycket som LGA för bara några år sedan. Har lite PN som ligger (ej testat) men har inte köpt några B.

Hur bra är den då? Jämfört LGA tex. Bollypriserna har ju stigit rätt kraftigt (som det mesta förvisso). B serien och PN kostar ju nästan lika mycket som LGA för bara några år sedan. Har lite PN som ligger (ej testat) men har inte köpt några B.
Bra men svårt att avgöra om den är värd priset. Man får riktigt bra odlarskumpa för samma peng. Har en flaska till som nu får ligga några år, tror den kommer tjäna mycket på 7-8 år och få ännu mer nötighet.

Snyggt! Drickklar? (B13 tyckte jag var långt från drickklar när den släpptes så har inte haft en tanke på att öppna mina B16, men börjar vara sugen på att poppa en andra B13 inom snar framtid.)
Helt klart drickklar men om man vill åt mer tyngd och nötighet så är det nog bäst att låta bli. Förvånansvärt frisk och fruktig nu.

SB verkar inte ha fått alla magnum sålda och finns nu i deras onlinesortiment…
Såg det nu också. De jag köpte släpptes cirka 30 i antal och såldes slut på mindre än 20 sekunder. Sneglade på dem andra alternativen också och om jag inte missminner mig så gick dem också åt snabbt. Kanske några som ångrat sig.

På tal om Hebrart så har jag testat Mes Favorites Premier Cru Bruthär är min review:

Inte lika lent och balanserat som noces 2015, men samma hintar av tropiska frukter och äpplighet. Bra koncentration lite högre syra. Lite tröttare bubblor likt noces. Bra med tid för att öppna upp, riktigt gott! 4,4/5.

Att du inte kommer köpa fler B16 är ändå en ganska bra indikator. Finns ju jäkla tuffa pinot konkurrenter i den prisklassen, typ Hebrart Noces de Craie, Rive Gauche Rive Drotte, Egly V.P.

Tillbaka
Topp