Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lägg på svalaste stället som håller så jämn temp som möjligt. Mörkt. Golvet i en garderob är en klassiker. Fem år är nog inga konstigheter. Det handlar inte så mycket om att vinet kommer bli dåligt. Snarare att det förmodligen (finns typ ingen ordentlig vetenskap här) mognar bättre i vinkyl (särskillt om det rör sig om lång tid). Förutsatt att du inte har ett extremt klimat hemma hehe. Kanske svepa in flaskan i folie och lägga i kylen de varmaste månaderna på året?Har en flaska som jag skulle vilja lagra i 5-10 år, kanske längre. Jag har ingen vinkyl... Hur ska jag förvara flaskan på bästa sätt? Eller är det vinkyl som gäller då?
Det är en flaska RD 2008. Då får den vila i garderoben ett tag sen kanske det blir en vinkyl längre fram.Lägg på svalaste stället som håller så jämn temp som möjligt. Mörkt. Golvet i en garderob är en klassiker. Fem år är nog inga konstigheter. Det handlar inte så mycket om att vinet kommer bli dåligt. Snarare att det förmodligen (finns typ ingen ordentlig vetenskap här) mognar bättre i vinkyl (särskillt om det rör sig om lång tid). Förutsatt att du inte har ett extremt klimat hemma hehe. Kanske svepa in flaskan i folie och lägga i kylen de varmaste månaderna på året?
MIn erfarenhet är att vin är robustare än folk tror. Vilka livsmedel kan du lämna i en garderob i åratal och som sedan smakar bra? Ljus är dock riktigt dåligt, så undvik.
Edit. Vad är det för vin förresten?
Nu har jag inte smakat 08:an än, men vi drack RD 07 för ett tag sen och den var väldigt bra i fas… Nu är väl 08 en lite mer krävande årgång än 07, men jag tror inte du ska ha den allt för många år i garderoben.Det är en flaska RD 2008. Då får den vila i garderoben ett tag sen kanske det blir en vinkyl längre fram.
Drack en RD 08 för ett halvår sen och den var i rätt bra fas då. Komplex och bra men ganska oxidativ och inte så hög syra som jag förväntat mig. Självklart får du mer mognadstoner om du lagrar den några år men jag är inte helt hundra på att den kommer bli så mycket bättre. (Många påstår dessutom att LGA är mer lagringsvänlig än RD) Jag har två flaskor RD 2008 kvar och jag kommer nog dricka de inom snar framtid.Det är en flaska RD 2008. Då får den vila i garderoben ett tag sen kanske det blir en vinkyl längre fram.
Är flaskan Gratien inköpt nyligen?Nu var det ett tag sen jag skrev senast.. har blivit lite mindre champagne på sistone men ändå ett par flaskor…
![]()
Denna var inget vidare, men det är alltid trevligt att bli bjuden på skumpa. Lägg pengarna på nått annat.
![]()
God och hustypisk, men saknar kraften och elegansen som årgångsvinerna har.. denna är prisvärd, men årgångsvinera från Marguet som ligger ett par hundra kronor upp är ett kap.
![]()
Alfred Gratien på liten flaska är ett riktigt fynd tycker jag, iaf så länge systemet skickar ut flaskor som degogerades för 4-5 år sedan. Den ligger väldigt fint i fas just nu och vinhantverket är kanon för priset. Mycket ek och ingen mallo.. fattigmansKrug.
![]()
Tips härifrån, helt klart kul champagne där det finns mycket att upptäcka för den som letar. Den saknar dock lite syran och kraften som behövs för riktiga stordåd.
![]()
Slutligen körde vi en liten provning i helgen på delar av Veuve Clicquots sortiment.
Standardvinet håller bra klass, klart bättre än tex Moët i mitt tycke.
Extra old är en udda skapelse som helt görs av reservvin, 14, 13, 12, 10, 08 och 96 i denna version 4. Kvällens vinnare när det kommer till pang för pengarna.
La Grand Dame 2012, påminde en hel del om extra old, men på en något högre nivå. Pinotdrivet med bra fräschör, kraft och komplexitet samt begynnande mognadstoner.
Slutligen hade vi La Grand Dame från 1979. Detta var lite av ett annat djur med fantastiska mognadstoner, bla, mogna äpplen, mörk apelsinchoklad, rostat kaffe, brynt smör mm. Flaskan var i mycket gott skick för att vara nästan femtio bast, små bubblor kvar, hög syra och ingen fallfrukt eller överdriven oxidation.
Resultatet för kvällen blev det väntade, 79an före 12an. Sen Extra old och slutligen den vanliga Bruten. Dock finns det mer att ta av om 12an och NV-vinerna skulle få 10 år till i källaren. Det är häftigt med gammal bra champagne.
Relativt nyligen, nån månad innan semestern. Jag tror att det är rätt liten rullans på halvflaskor som ligger på beställningssortimentet, därav åldern.. sen så åldras ju småflaskor rent allmänt lite raskare. Det kostar inte så mycket slänga en i nästa varukorg för se vad man får.. så gjorde vi och prova den direkt.. sen köpte vi direkt 3 till.Är flaskan Gratien inköpt nyligen?
Nu har jag inte smakat 08:an än, men vi drack RD 07 för ett tag sen och den var väldigt bra i fas… Nu är väl 08 en lite mer krävande årgång än 07, men jag tror inte du ska ha den allt för många år i garderoben.
Okej, tack för input. Förhoppningsvis så dyker det upp något att fira ganska snart.Drack en RD 08 för ett halvår sen och den var i rätt bra fas då. Komplex och bra men ganska oxidativ och inte så hög syra som jag förväntat mig. Självklart får du mer mognadstoner om du lagrar den några år men jag är inte helt hundra på att den kommer bli så mycket bättre. (Många påstår dessutom att LGA är mer lagringsvänlig än RD) Jag har två flaskor RD 2008 kvar och jag kommer nog dricka de inom snar framtid.