• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Christopher Ward!

Första men förmodligen inte sista inlägg i tråden här. Jag har gått och blivit svårt sugen på en C60 mk3.

Med Black Friday på horisonten, hur har det sett ut tidigare? Har CW kört några speciella kampanjer?
De ha sin "julkampanj" igång redan €120 i rabatt på köp över €600 (fast det är ju oftast billigare att anväda £ och då brukar det vara £100 i rabatt). Vet inte om det kommer ytterligare, de brukar kunna ha en del "allmost new" och så där till utförsäljning.
 
Första men förmodligen inte sista inlägg i tråden här. Jag har gått och blivit svårt sugen på en C60 mk3.

Med Black Friday på horisonten, hur har det sett ut tidigare? Har CW kört några speciella kampanjer?
Förra året hade de i alla fall 15% på allt så om man är sugen på att beställa något skadar det inte att vänta ett par veckor. :)
https://www.christopherwardforum.com/viewtopic.php?t=50982

Jag är rätt säker på att de haft rea även tidigare år.
 
De ha sin "julkampanj" igång redan €120 i rabatt på köp över €600 (fast det är ju oftast billigare att anväda £ och då brukar det vara £100 i rabatt). Vet inte om det kommer ytterligare, de brukar kunna ha en del "allmost new" och så där till utförsäljning.

Yes, har snappat upp deras kod för €120 rabatt. Med den konstiga valuta-diffen GBP vs EUR så går det dock nästan på ett ut, EUR med rabatt eller GBP till fullpris :facepalm:
 
Deras GMT är vacker, men komplikationen som sådan har aldrig riktigt klickat för mig... Fyller den någon egentlig funktion om man inte byter tidszon som andra byter underkläder?

Edit: Sagt av en kontorsråtta som kollar på dykare med 600m WR :D
Det beror så klart på din livssituation men det kan vara användbart för att hålla reda på tiden hos affärspartners i andra länder, släkt och vänner som bor utomlands eller är på semester, för att följa sporthändelser, TV-program etc. etc. men i nio fall av tio har man nog ingen riktigt användning för det men tycker ändå att det är ballt. ;)
 
Deras GMT är vacker, men komplikationen som sådan har aldrig riktigt klickat för mig... Fyller den någon egentlig funktion om man inte byter tidszon som andra byter underkläder?

Edit: Sagt av en kontorsråtta som kollar på dykare med 600m WR :D
Det beror så klart på din livssituation men det kan vara användbart för att hålla reda på tiden hos affärspartners i andra länder, släkt och vänner som bor utomlands eller är på semester, för att följa sporthändelser, TV-program etc. etc. men i nio fall av tio har man nog ingen riktigt användning för det men tycker ändå att det är ballt. ;)

Japp, badkar med 500 m djup, det har väl alla? :) Egentligen består ett dygn av 24 timmar och inte av 2x12, tycker 24 timmars klockor är bättre, men GMT näst bäst :D. Jag har nytta av det varje gång jag skall ställa klockan när den stannat efter en eller flera veckor i lådan: slipper gå förbi 12.00 för att veta vilken 12 timmars jag är inne på. Lite nytta i alla fall. Seiko (och säkert andra märken) har klockor med 24 timmars visare i subdial som inte är GMT utan bara visar just 24 timmar. I övrigt är det "ballt" och som @HSK säger.:angel:
 
Deras GMT är vacker, men komplikationen som sådan har aldrig riktigt klickat för mig... Fyller den någon egentlig funktion om man inte byter tidszon som andra byter underkläder?

Edit: Sagt av en kontorsråtta som kollar på dykare med 600m WR :D

Jag älskar också dykare, men kombinationen dykare/GMT är det ultimata.
Då kan du tryggt dyka ner och sen ha full koll oberoende av vilken tidszon du dyker upp i
 
Första men förmodligen inte sista inlägg i tråden här. Jag har gått och blivit svårt sugen på en C60 mk3.

Med Black Friday på horisonten, hur har det sett ut tidigare? Har CW kört några speciella kampanjer?
Hej och välkommen!
Vill minnas att de hade en del hyfsade deals förra året så fortsätt håll utkik i clearance-sektionen! Januari-rean är inte heller jättelångt bort så om du inte hittar nåt på Black Friday finns goda chanser för att du gör det då. Köpte min c60 diver (38mm) under förra januarirean för 30% off (nearly new) och är supernöjd :)
IMG_1015.JPG
 
Får man klaga på Chris Ward här? Jag har varit ett stort fan, gillade att kommunicera med kvinnan som hade kundtjänst när de var mindre, men nu har jag råkat ut för deras nya service/kundtjänst. :(
 

Det är farsans kvarts-Trident-300, minns inte om det är MKII eller III ... men det var ett tag sen vi inhandlade klockan i allafall. I våras så lossnade ett par index på tavlan, visarna fastnade och hoppade runt konstigt, så den var i stort behov av reparation. Gubben ville gärna ha kvar just den klockan istället för att köpa en ny, så vi skickade in den till Chris Ward. Detta var i mitten på juni.

De sa att det skulle ta 8 veckor att fixa en ny urtavla plus något som gått snett med en visare, och kostnaden landade på 205 GBP. Min far tyckte det var okej så vi körde.

Vi skickade klockan från min fars adress (DHL hämtade upp hemma hos honom) och angav att vi ville ha tillbaka klockan just dit.

Efter 10 veckor så mailade jag och kollade hur det går, och då skulle de ha några veckor till på sig.

Efter 13 veckor så dök klockan upp, fast hemma hos mig istället för hos farsan. Jaja.

Urtavlan såg ny och fin ut men sekundvisaren betedde sig skumt. Jag tänkte att de kanske hade satt in urtavlan fel och att visaren fastnar. Det satt ett stort "QC-controlled"-klistermärke med en signatur på på klockan :D Och dessutom så hade de slarvat bort lådan och displayboxen, så den kom i en servicelåda bara.


Jag mailade tillbaka, med en film som visade på sekundvisaren och ett klagomål på att det saknades grejer. De svarade efter ett par dagar att de väldigt gärna ville ha tillbaka klockan för att fixa den igen. Så, jag lämnade in den hos DHL-ombudet igen, och då angav jag min hemadress som mottagningsadress när klockan skulle vara klar. Det här var för 6 veckor sedan.

För 5 veckor sedan kom det ett mail som sa att det bara var ett batteribyte som krävdes, förklarade att sekundvisaren beter sig exakt så när det är lågt batteri, och att det skulle kosta 20 GBP. Jag svarade direkt att om de nu visste att det var batteribyte som behövdes genom att bara se filmen jag bifogade så hade jag kunnat byta batteriet själv. Det höll de skamset med om och sa att jag inte behövde betala. De skulle skicka klockan ASAP.

För 1 vecka sedan mailade jag dem och frågade var klockan hade tagit vägen. Jag fick inget svar, så jag mailade en gång till i tisdags, men igår ringde DHL och undrade var jag bodde. Jag gissar att kundtjänst på Chris Ward insåg att de hade glömt skicka tillbaka klockan och snabbt kollade i någon gammal databas och skickade iväg klockan i måndags (enligt tracking, som jag kunnat kolla efter att jag fått paketet med trackingnumret på). De skickade den till min förra adress, som jag dessutom ändrat för längesedan på mitt Chris Ward-konto. Tack vare DHLs grävande så hittade de mitt nummer och de kunde leverera klockan idag. Trodde inte jag skulle säga heja DHL. :D

Jag har inte fått svar på något av mina mail som jag skickat den senaste veckan.

Så, jag öppnar paketet och den här gången har jag fått en låda med, kantstött, kanske farsans gamla, men i lådan så är det bubbelplast och samma jäkla servicelåda som ovan. Klockan verkar funka i alla fall. 22 veckor senare.

Tyvärr så hann min fru skicka iväg hennes (automatiska 38mm) Trident på 5-årsservice till Chris Ward precis innan farsans klocka anlände här efter 13 veckor. Vi har inte hört något sen dess, mer än att de har sagt att de fått klockan och den ska servas. Så, vi får väl se hur många år det tar att få klockan och om den kommer utan något samt ofunkar. :D
 
Det är farsans kvarts-Trident-300, minns inte om det är MKII eller III ... men det var ett tag sen vi inhandlade klockan i allafall. I våras så lossnade ett par index på tavlan, visarna fastnade och hoppade runt konstigt, så den var i stort behov av reparation. Gubben ville gärna ha kvar just den klockan istället för att köpa en ny, så vi skickade in den till Chris Ward. Detta var i mitten på juni.

De sa att det skulle ta 8 veckor att fixa en ny urtavla plus något som gått snett med en visare, och kostnaden landade på 205 GBP. Min far tyckte det var okej så vi körde.

Vi skickade klockan från min fars adress (DHL hämtade upp hemma hos honom) och angav att vi ville ha tillbaka klockan just dit.

Efter 10 veckor så mailade jag och kollade hur det går, och då skulle de ha några veckor till på sig.

Efter 13 veckor så dök klockan upp, fast hemma hos mig istället för hos farsan. Jaja.

Urtavlan såg ny och fin ut men sekundvisaren betedde sig skumt. Jag tänkte att de kanske hade satt in urtavlan fel och att visaren fastnar. Det satt ett stort "QC-controlled"-klistermärke med en signatur på på klockan :D Och dessutom så hade de slarvat bort lådan och displayboxen, så den kom i en servicelåda bara.


Jag mailade tillbaka, med en film som visade på sekundvisaren och ett klagomål på att det saknades grejer. De svarade efter ett par dagar att de väldigt gärna ville ha tillbaka klockan för att fixa den igen. Så, jag lämnade in den hos DHL-ombudet igen, och då angav jag min hemadress som mottagningsadress när klockan skulle vara klar. Det här var för 6 veckor sedan.

För 5 veckor sedan kom det ett mail som sa att det bara var ett batteribyte som krävdes, förklarade att sekundvisaren beter sig exakt så när det är lågt batteri, och att det skulle kosta 20 GBP. Jag svarade direkt att om de nu visste att det var batteribyte som behövdes genom att bara se filmen jag bifogade så hade jag kunnat byta batteriet själv. Det höll de skamset med om och sa att jag inte behövde betala. De skulle skicka klockan ASAP.

För 1 vecka sedan mailade jag dem och frågade var klockan hade tagit vägen. Jag fick inget svar, så jag mailade en gång till i tisdags, men igår ringde DHL och undrade var jag bodde. Jag gissar att kundtjänst på Chris Ward insåg att de hade glömt skicka tillbaka klockan och snabbt kollade i någon gammal databas och skickade iväg klockan i måndags (enligt tracking, som jag kunnat kolla efter att jag fått paketet med trackingnumret på). De skickade den till min förra adress, som jag dessutom ändrat för längesedan på mitt Chris Ward-konto. Tack vare DHLs grävande så hittade de mitt nummer och de kunde leverera klockan idag. Trodde inte jag skulle säga heja DHL. :D

Jag har inte fått svar på något av mina mail som jag skickat den senaste veckan.

Så, jag öppnar paketet och den här gången har jag fått en låda med, kantstött, kanske farsans gamla, men i lådan så är det bubbelplast och samma jäkla servicelåda som ovan. Klockan verkar funka i alla fall. 22 veckor senare.

Tyvärr så hann min fru skicka iväg hennes (automatiska 38mm) Trident på 5-årsservice till Chris Ward precis innan farsans klocka anlände här efter 13 veckor. Vi har inte hört något sen dess, mer än att de har sagt att de fått klockan och den ska servas. Så, vi får väl se hur många år det tar att få klockan och om den kommer utan något samt ofunkar. :D

What a story. Har ju varit några sådana här historier på senare tid. Nån had fått en använd länk till sin nya klocka, fick vänta länge på ett hybridarmband (skyllde på problem i sin leveranorganisation) och några service problem. Undrar om det beror på växtvärk...
 
What a story. Har ju varit några sådana här historier på senare tid. Nån had fått en använd länk till sin nya klocka, fick vänta länge på ett hybridarmband (skyllde på problem i sin leveranorganisation) och några service problem. Undrar om det beror på växtvärk...
Jag är helt övertygad om att de har vuxit lite väl fort och att supporten inte riktigt hänger med. Det som behövs är väl främst mer personal men ett steg i rätt riktning vore om ens ärende tilldelades en och samma kontaktperson för som det fungerar idag kan man få tala med 5-6 personer som alla ger god dag yxskaft-svar då de inte har koll på tidigare konversationer.
 
Det är farsans kvarts-Trident-300, minns inte om det är MKII eller III ... men det var ett tag sen vi inhandlade klockan i allafall. I våras så lossnade ett par index på tavlan, visarna fastnade och hoppade runt konstigt, så den var i stort behov av reparation. Gubben ville gärna ha kvar just den klockan istället för att köpa en ny, så vi skickade in den till Chris Ward. Detta var i mitten på juni.

De sa att det skulle ta 8 veckor att fixa en ny urtavla plus något som gått snett med en visare, och kostnaden landade på 205 GBP. Min far tyckte det var okej så vi körde.

Vi skickade klockan från min fars adress (DHL hämtade upp hemma hos honom) och angav att vi ville ha tillbaka klockan just dit.

Efter 10 veckor så mailade jag och kollade hur det går, och då skulle de ha några veckor till på sig.

Efter 13 veckor så dök klockan upp, fast hemma hos mig istället för hos farsan. Jaja.

Urtavlan såg ny och fin ut men sekundvisaren betedde sig skumt. Jag tänkte att de kanske hade satt in urtavlan fel och att visaren fastnar. Det satt ett stort "QC-controlled"-klistermärke med en signatur på på klockan :D Och dessutom så hade de slarvat bort lådan och displayboxen, så den kom i en servicelåda bara.


Jag mailade tillbaka, med en film som visade på sekundvisaren och ett klagomål på att det saknades grejer. De svarade efter ett par dagar att de väldigt gärna ville ha tillbaka klockan för att fixa den igen. Så, jag lämnade in den hos DHL-ombudet igen, och då angav jag min hemadress som mottagningsadress när klockan skulle vara klar. Det här var för 6 veckor sedan.

För 5 veckor sedan kom det ett mail som sa att det bara var ett batteribyte som krävdes, förklarade att sekundvisaren beter sig exakt så när det är lågt batteri, och att det skulle kosta 20 GBP. Jag svarade direkt att om de nu visste att det var batteribyte som behövdes genom att bara se filmen jag bifogade så hade jag kunnat byta batteriet själv. Det höll de skamset med om och sa att jag inte behövde betala. De skulle skicka klockan ASAP.

För 1 vecka sedan mailade jag dem och frågade var klockan hade tagit vägen. Jag fick inget svar, så jag mailade en gång till i tisdags, men igår ringde DHL och undrade var jag bodde. Jag gissar att kundtjänst på Chris Ward insåg att de hade glömt skicka tillbaka klockan och snabbt kollade i någon gammal databas och skickade iväg klockan i måndags (enligt tracking, som jag kunnat kolla efter att jag fått paketet med trackingnumret på). De skickade den till min förra adress, som jag dessutom ändrat för längesedan på mitt Chris Ward-konto. Tack vare DHLs grävande så hittade de mitt nummer och de kunde leverera klockan idag. Trodde inte jag skulle säga heja DHL. :D

Jag har inte fått svar på något av mina mail som jag skickat den senaste veckan.

Så, jag öppnar paketet och den här gången har jag fått en låda med, kantstött, kanske farsans gamla, men i lådan så är det bubbelplast och samma jäkla servicelåda som ovan. Klockan verkar funka i alla fall. 22 veckor senare.

Tyvärr så hann min fru skicka iväg hennes (automatiska 38mm) Trident på 5-årsservice till Chris Ward precis innan farsans klocka anlände här efter 13 veckor. Vi har inte hört något sen dess, mer än att de har sagt att de fått klockan och den ska servas. Så, vi får väl se hur många år det tar att få klockan och om den kommer utan något samt ofunkar. :D

Vojne vojne, lider med dig! Hoppas fa-an de skärper sig. Har själv inte haft några problem än så länge, men bävar lite inför ev. service längre fram.
En polare köpte likadan klocka som mig(c60 trident med svart urtavla) förra januari-rean och fick hem en med vit urtavla istället för svart. Fick vänta säkert en vecka innan han fick svar från kundtjänst, och sedan 4-5 veckor till innan han fick hem rätt klocka. De kompenserade honom dock med några extra armband som plåster på såren.
 
Det är farsans kvarts-Trident-300, minns inte om det är MKII eller III ... men det var ett tag sen vi inhandlade klockan i allafall. I våras så lossnade ett par index på tavlan, visarna fastnade och hoppade runt konstigt, så den var i stort behov av reparation. Gubben ville gärna ha kvar just den klockan istället för att köpa en ny, så vi skickade in den till Chris Ward. Detta var i mitten på juni.

De sa att det skulle ta 8 veckor att fixa en ny urtavla plus något som gått snett med en visare, och kostnaden landade på 205 GBP. Min far tyckte det var okej så vi körde.

Vi skickade klockan från min fars adress (DHL hämtade upp hemma hos honom) och angav att vi ville ha tillbaka klockan just dit.

Efter 10 veckor så mailade jag och kollade hur det går, och då skulle de ha några veckor till på sig.

Efter 13 veckor så dök klockan upp, fast hemma hos mig istället för hos farsan. Jaja.

Urtavlan såg ny och fin ut men sekundvisaren betedde sig skumt. Jag tänkte att de kanske hade satt in urtavlan fel och att visaren fastnar. Det satt ett stort "QC-controlled"-klistermärke med en signatur på på klockan :D Och dessutom så hade de slarvat bort lådan och displayboxen, så den kom i en servicelåda bara.


Jag mailade tillbaka, med en film som visade på sekundvisaren och ett klagomål på att det saknades grejer. De svarade efter ett par dagar att de väldigt gärna ville ha tillbaka klockan för att fixa den igen. Så, jag lämnade in den hos DHL-ombudet igen, och då angav jag min hemadress som mottagningsadress när klockan skulle vara klar. Det här var för 6 veckor sedan.

För 5 veckor sedan kom det ett mail som sa att det bara var ett batteribyte som krävdes, förklarade att sekundvisaren beter sig exakt så när det är lågt batteri, och att det skulle kosta 20 GBP. Jag svarade direkt att om de nu visste att det var batteribyte som behövdes genom att bara se filmen jag bifogade så hade jag kunnat byta batteriet själv. Det höll de skamset med om och sa att jag inte behövde betala. De skulle skicka klockan ASAP.

För 1 vecka sedan mailade jag dem och frågade var klockan hade tagit vägen. Jag fick inget svar, så jag mailade en gång till i tisdags, men igår ringde DHL och undrade var jag bodde. Jag gissar att kundtjänst på Chris Ward insåg att de hade glömt skicka tillbaka klockan och snabbt kollade i någon gammal databas och skickade iväg klockan i måndags (enligt tracking, som jag kunnat kolla efter att jag fått paketet med trackingnumret på). De skickade den till min förra adress, som jag dessutom ändrat för längesedan på mitt Chris Ward-konto. Tack vare DHLs grävande så hittade de mitt nummer och de kunde leverera klockan idag. Trodde inte jag skulle säga heja DHL. :D

Jag har inte fått svar på något av mina mail som jag skickat den senaste veckan.

Så, jag öppnar paketet och den här gången har jag fått en låda med, kantstött, kanske farsans gamla, men i lådan så är det bubbelplast och samma jäkla servicelåda som ovan. Klockan verkar funka i alla fall. 22 veckor senare.

Tyvärr så hann min fru skicka iväg hennes (automatiska 38mm) Trident på 5-årsservice till Chris Ward precis innan farsans klocka anlände här efter 13 veckor. Vi har inte hört något sen dess, mer än att de har sagt att de fått klockan och den ska servas. Så, vi får väl se hur många år det tar att få klockan och om den kommer utan något samt ofunkar. :D
Aj aj aj, du är ju inte heller ensam om det här. Om man läser på deras forum finns det många liknande historier.
Detta skrämmer mig lite då jag beställt en retur på min C60 via deras 60/60 garanti.
Fick ett ok på detta i tisdags och har sedan dess inte hört nått, dom skulle återkomma snarast med retur-kolli-id så jag kunde skicka tillbaks klockan.
 
Aj aj aj, du är ju inte heller ensam om det här. Om man läser på deras forum finns det många liknande historier.
Detta skrämmer mig lite då jag beställt en retur på min C60 via deras 60/60 garanti.
Fick ett ok på detta i tisdags och har sedan dess inte hört nått, dom skulle återkomma snarast med retur-kolli-id så jag kunde skicka tillbaks klockan.
Det tog som mest 3 dagar de tre gångerna vi väntat på retur-kolli-id. Oh, en av gångerna hamnade det i skräpposten! Kolla där.
 
Aj aj aj, du är ju inte heller ensam om det här. Om man läser på deras forum finns det många liknande historier.
Detta skrämmer mig lite då jag beställt en retur på min C60 via deras 60/60 garanti.
Fick ett ok på detta i tisdags och har sedan dess inte hört nått, dom skulle återkomma snarast med retur-kolli-id så jag kunde skicka tillbaks klockan.
Ligger inte den kvar på K&S?
 
Aj aj aj, du är ju inte heller ensam om det här. Om man läser på deras forum finns det många liknande historier.
Detta skrämmer mig lite då jag beställt en retur på min C60 via deras 60/60 garanti.
Fick ett ok på detta i tisdags och har sedan dess inte hört nått, dom skulle återkomma snarast med retur-kolli-id så jag kunde skicka tillbaks klockan.
De är visserligen rätt långsamma på att besvara mail men kan det vara så att du registrerat ditt konto via deras EU-hemsida? Det verkar vara helt olika system för de olika lokaliserade hemsidorna för när jag handlade i GBP via .co.uk och var i kontakt med dem ang. en retur så verkade de inte kunna se mitt ärende/tidigare konversation och vice versa hos den europeiska supporten.

Snabbast svar får man så klart via telefon men jag kan samtidigt förstå att inte alla känner sig bekväma med att tala engelska och det är onekligen praktiskt att få allt på pränt.
 
De är visserligen rätt långsamma på att besvara mail men kan det vara så att du registrerat ditt konto via deras EU-hemsida? Det verkar vara helt olika system för de olika lokaliserade hemsidorna för när jag handlade i GBP via .co.uk och var i kontakt med dem ang. en retur så verkade de inte kunna se mitt ärende/tidigare konversation och vice versa hos den europeiska supporten.

Snabbast svar får man så klart via telefon men jag kan samtidigt förstå att inte alla känner sig bekväma med att tala engelska och det är onekligen praktiskt att få allt på pränt.
Jag har ringt och pratat med dom flertalet gånger, det är oftast det bästa sättet. Men nu ville jag inte för påstridig heller, så låter det gå via mail :)
Och inte aning om kontot, har varit reggad där sen 2014 tror jag, så har nog ett tidigt kundnummer.

Det löser sig nog till slut, jag blir bara lite köp-hetsig när jag vet att pengarna ska gå till annat :)
 
Synd att både QC o kundservice verkar lagga lite. Egentligen är det ju grymma klockor men det är farligt att nagga för mycket på leverans kvalité. Skulle hellre se att dom höjde priset lite var ytterligt noga i QC och hanterade kundservice som Stowa. Då skulle dom vara fenomenala! Nu måste man tydligen ha lite tur....
 
Synd att både QC o kundservice verkar lagga lite. Egentligen är det ju grymma klockor men det är farligt att nagga för mycket på leverans kvalité. Skulle hellre se att dom höjde priset lite var ytterligt noga i QC och hanterade kundservice som Stowa. Då skulle dom vara fenomenala! Nu måste man tydligen ha lite tur....

Jo, det är riktigt tråkigt. Hade själv mycket problem med sned GMT-visare på två olika C65 gmt.
Klockorna är fantastiska i normala fall men risken för att få problem gör det nästan känns säkrare att köpa begagnad.
Skumt att ha känslan av man är säkrare på vad man får vid beg köp än vid nyköp

Kör med min gula i kväll.
Gräva ner dräneringspumpen lite till för att torka upp makadamen är riktigt lördagsmys.

vMR1Tg6hEfRD1S1cMMcZsOvW9nJxISPp4qIbKUcnBOL_YqMy7one2vO-dFU9YTJjlJbiL5w2ZK9WF36w0iuWyjG6Shd_V7GVM57K8Zz9NECN5ks9sGWPaTsbPXDqEW-eQRTnhJL4llmFCVeetX4vdh4fAJZGCe6W2zSVlfXMxalqBK2t-98G3QQ9kdeqix1VRwGdxtsz0l2s2k0HR4N6IPUkYhOACrM_Gw_VB6l4dr-EnCnTzcPFzY9ZH76yY7HAZDgLoBYxH8jrdWMVuM5oZXHnuiLIVTpF_MKowzFTd341b3epzGk1F-ILM-VACFbduTviI_OalULR9XHWmg2l5n4Ek7zIo3X7z6cSCnOmcirE05FdzgKK3Lsj8ef6nSgUavXRVEWF1NxOgNt8q06WpibEhgJ1ud_TqB-kbXmVnW0U2bd5OoCSLT-Zo1Z308utCqp5R2nVTeAw8G14na0iUz7umW2a47nyfrIdTVLx8KIXDGfghgdpficM74WVvg3SotytEoQBxFqVRfwWu82snlyKbC6MqJWkQY9K4rwP9kBiezVWHp92L2N49zkufeP9yOUBu9aGbArw0IZHN8sNzHL7Co9-RL-8qyzAEHO2CgQwVtUQaCw1oTqZMnEbjFBjgU4z_kNdYQPwpYqw80KD9sTka7ZnXMHWLjloIO2bl1fy_KZFUitUvXZw=w658-h903-no
 
Tillbaka
Topp