• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

rogart-63

Patek
@Fergi , här är lite bilder på mina mockaband (och "vintage"-läder från @rogart-63 's verkstad;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Håller på med ett band till @Fergi . Blir ungefär som det vänstra?
Nån som vill ha ett 21-18 eller 20-18 Så kan det gå fint oxå? Skar fel så det blev för smalt nertill :p Fingrarna i behåll denna gång dock .
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Håller på med ett band till @Fergi . Blir ungefär som det vänstra?
Nån som vill ha ett 21-18 eller 20-18 Så kan det gå fint oxå? Skar fel så det blev för smalt nertill :p Fingrarna i behåll denna gång dock .
Skulle nog vilja ha ett som är lite mörkare också @rogart-63 men jag kollar in de band jag beställt först,klockan som ska ha bandet kommer i början av nästa vecka ;)
 

Keltik

Omega
2-Faktor
Jag funderar på ett läderarmband gärna vintage till en Squale 1521. Tips mottages tacksamt gärna med inköpsställe.
 

Essen

Omega
Hej! Jag är lycklig ägare till min första automatiska klocka! Jag gillar den skarpt och den växer dag för dag:)
image.jpeg

Det ända som känns lite sådär är orginalbandet i läder... Det känns lite tråkigt faktiskt... Spännet gillar jag dock! Är det lätt att få det att passa på andra band?
image.jpg

Nu är jag på jakt efter alternativ...
Jag gillar de corduraband jag ser på bild (har aldrig provat själv), någon som kan rekommendera?
Även snyggt gummi kan vara ett alternativ...
Jag kommer använda klockan mycket och vill gärna ha ett band som är bekvämt, snyggt och vattentåligt...
Måttet är 23 mm mellan luggarna...
Alla tips mottages tacksamt!

Edit: Tänker att jag ska skaffa orginallänken oxå, den är sjukt snygg IMO! Men den går på 300$ å det är rätt mycket för mig så det får vänta ett tag...
 
Senast ändrad:

Lorre23

Omega
Jag vill ha ett mjukt, skönt och följsamt mocka till min Speedy. Har någon erfarenhet av Singulars mockaband? Är det bra grejjer? (Fick precis ett mocka jag beställt från ebay. Stelt och osmidigt och en usel affär trots att det var ganska billigt...)
353488-a4f8d4674194404da90fc17645ead010.jpeg
Undrar också om singulars mockaband. Dock är det Nato jag är ute efter. Någon som har testat?
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Någon som har koll på varför det är så fruktansvärt dåligt utbud på 19mm band?
 
Senast ändrad:

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Någon som har koll på varför det är så fruktansvärt dåligt utbud på 19mm band?
Är det är nämnt tidigare i denna tråd, ber jag om ursäkt på förhand.
Ingen standard storlek direkt. Mitt tips skulle vara att helt enkelt söka på eBay "19mm watch straps" sedan kommer du få en uppsjö av erbjudanden.

Annars så kan du kolla med medlemmarna Awstraps och cheepo63 här på forumet. De tillverkar själva och säljer.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Någon som har koll på varför det är så fruktansvärt dåligt utbud på 19mm band?
Är det är nämnt tidigare i denna tråd, ber jag om ursäkt på förhand.

18 eller 20 är standard. Ofta kan man klämma in ett 20mm band, men 19mm förekommer annars hos nomos och grand seiko (mfl). Jag vet att Franks Ur i Stockholm har en del nomos och hirsch i 19mm, men det kan vara värt att kolla med klockmäster i globen eller fältöversten också. Annars som @Jerico sa - sök på ebay eller google så finns det i drivor.
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Ingen standard storlek direkt. Mitt tips skulle vara att helt enkelt söka på eBay "19mm watch straps" sedan kommer du få en uppsjö av erbjudanden.

Annars så kan du kolla med medlemmarna Awstraps och cheepo63 här på forumet. De tillverkar själva och säljer.
18 eller 20 är standard. Ofta kan man klämma in ett 20mm band, men 19mm förekommer annars hos nomos och grand seiko (mfl). Jag vet att Franks Ur i Stockholm har en del nomos och hirsch i 19mm, men det kan vara värt att kolla med klockmäster i globen eller fältöversten också. Annars som @Jerico sa - sök på ebay eller google så finns det i drivor.

Tack för hjälpen och era tips! :)
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Om du menar det senaste Bondbandet så är det väl coolt. Men skulle aldrig i helvete betala det dom begär.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Vad kommer passa bäst till denna? Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska ha. Behöver tips! Är det ett mocca, läder, ödla, struts, perlon eller vad ska hon få för skrud?

Hämtas från urmakaren nästa vecka, så jag har ingen färsk bild att bjuda på. Så här såg den i alla fall ut när jag lämnande in den.
IMG_1268.JPG
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Vad kommer passa bäst till denna? Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska ha. Behöver tips! Är det ett mocca, läder, ödla, struts, perlon eller vad ska hon få för skrud?

Hämtas från urmakaren nästa vecka, så jag har ingen färsk bild att bjuda på. Så här såg den i alla fall ut när jag lämnande in den.
IMG_1268.JPG

Dessa sköna vintagechronos passar bäst på honungbruna läderband i mitt tycke. Genomsytt hela vägen med tunn tråd. Väldigt tidsenligt. Undvik exotiskt läder säger jag.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Dessa sköna vintagechronos passar bäst på honungbruna läderband i mitt tycke. Genomsytt hela vägen med tunn tråd. Väldigt tidsenligt. Undvik exotiskt läder säger jag.
Den där ser guldpläterad ut? Eller? Tycker det är oerhört snyggt med riktigt mörkgröna eller mörkblå krokoband på den här typen av klockor, eller varför inte honungsfärgad struts/strutsprägel? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad kommer passa bäst till denna? Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska ha. Behöver tips! Är det ett mocca, läder, ödla, struts, perlon eller vad ska hon få för skrud?

Hämtas från urmakaren nästa vecka, så jag har ingen färsk bild att bjuda på. Så här såg den i alla fall ut när jag lämnande in den.
IMG_1268.JPG
Jag hade valt ett ostoppat cordovan-band med riktig söm. Fluko och rios har i sitt sortiment iaf. Mellanbrunt blir nog fint. Annars passar de flesta färgerna ditt ur. Vill du ha vintagekänslan bör du skaffa ett grisband också.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Dessa sköna vintagechronos passar bäst på honungbruna läderband i mitt tycke. Genomsytt hela vägen med tunn tråd. Väldigt tidsenligt. Undvik exotiskt läder säger jag.

Det kan var något, bra tips! Tror också att det kommer att fånga upp tavlans nyanser med honung.

Den där ser guldpläterad ut? Eller? Tycker det är oerhört snyggt med riktigt mörkgröna eller mörkblå krokoband på den här typen av klockor, eller varför inte honungsfärgad struts/strutsprägel? :)

Ja den är guldpläterad, rose guld och rätt sliten så klart. Måste även hitta ett spänne som matchar rätt i rose guld-ton. Färg på bandet kan blir både fågel och fisk tror jag. Men hittar jag "rätt" färg så kommer den flyga. Tror också på ganska mörka färger som inte tar över för mycket.

Jag hade valt ett ostoppat cordovan-band med riktig söm. Fluko och rios har i sitt sortiment iaf. Mellanbrunt blir nog fint. Annars passar de flesta färgerna ditt ur. Vill du ha vintagekänslan bör du skaffa ett grisband också.

Tror jag har grismoccaskin liggande hemma. Så jag kommer nog att göra en vintagestap också.

jag har fettat in ett struts-band för att få det lite mörkare. Blev underbart!

Struts är alltid struts! Ger en gedigen känsla tycker jag, kvalitet liksom! Kan tänka mig en struts-strap med färg också.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Just nu funderar jag mest kring om hon ska ha ett lite mer gediget rustikt band, säg 40-tals-stuk, eller och det är ett nättare mer arbetat klassisk 50-tals som gäller. Klockan är antagligen från tidigt 50-tal, men har kvar dragen från 40-talet tycker jag. Vad tror ni?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Just nu funderar jag mest kring om hon ska ha ett lite mer gediget rustikt band, säg 40-tals-stuk, eller och det är ett nättare mer arbetat klassisk 50-tals som gäller. Klockan är antagligen från tidigt 50-tal, men har kvar dragen från 40-talet tycker jag. Vad tror ni?
Beror på vilken känsla du är ute efter. Gris går ju att hitta billigt tex för den rätt 40-talsstilen.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Beror på vilken känsla du är ute efter. Gris går ju att hitta billigt tex för den rätt 40-talsstilen.
Hehe! Om jag det visste... jag får nog prova mig fram. Är tacksam för de tips ni kommit med. Just nu är jag inne på att plocka upp 40-talet i henne. Är superspänd på hur resultatet blev. :nailbiting: Hon har fått "nya" knappar och ny krona. Men vet som sagt inte hur resultatet blev. Kanske ger det sig vilket band som passar när hon väl är i handen.
 
Topp