• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Ett klockarmband är en såpass stor del av ett armbandsur så jag tycker det förtjänar en egen tråd. Jag tror tråden kan bli riktigt trevlig om vi bara är seriösa.

Men vad har jag tänkt att vi ska diskutera här? Jo allt som har med klockarmband/länkar att göra, jag listar några punkter nedan:
  • Hjälp med att matcha ihop klockan med ett klockarmband
  • De olika kvalitéerna
  • Spännen
  • Bandverktyg
  • Bandstift
  • Förvaring av klockarmband
  • Funderingar kring att börja tillverka själv

Även när ni har fått hem ett nytt band/spänne och har monterat det så får ni gärna dela med er av bilder här i tråden.
 

Bodén

Panerai
Bra tråd!

Har själv funderat på NATO-band under en tid, och kommit fram till att det inte är så mångsidigt som många vill påstå. Man ser Natoband på sportklockor, kostymklockor och allt där emellan, till kostym, joggingdress och jeans.

Min åsikt (för tillfället) är att NATO enbart gör sig riktigt bra på "beaters", då det relativt billiga (pris och känsla) tyget gör sig bra mot en lite ruffare och möjligen slitnare klocka. Det ska liksom synas att man är påväg mot ett hårt kroppsarbete/idrottande. Sportklockor gör sig till vardags absolut bäst på länk eller gummi, kostymare skall tveklöst sitta på ett härligt läder.

Idiotförklaring eller visst medhåll?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Denna tråd måste ha ett Horween-strap till att börja med. Sjukt mjukt och skönt och det blir bara bättre ju mer man använder det. :)

gV28o4A.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bra tråd!

Har själv funderat på NATO-band under en tid, och kommit fram till att det inte är så mångsidigt som många vill påstå. Man ser Natoband på sportklockor, kostymklockor och allt där emellan, till kostym, joggingdress och jeans.

Min åsikt (för tillfället) är att NATO enbart gör sig riktigt bra på "beaters", då det relativt billiga (pris och känsla) tyget gör sig bra mot en lite ruffare och möjligen slitnare klocka. Det ska liksom synas att man är påväg mot ett hårt kroppsarbete/idrottande. Sportklockor gör sig till vardags absolut bäst på länk eller gummi, kostymare skall tveklöst sitta på ett härligt läder.

Idiotförklaring eller visst medhåll?
Nato flyger nästan bara på vintage-subbar. Med få undantag. ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Perfekt med denna tråd! Jag letar efter ett skinnband till min datejust (den i min avatar) för att ha som omväxling till länken. Det ska vara matt, honung el. liknande till färgen och rätt tunnt och dressigt? Vad kan ni rekommendera?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bra intiativ - mina bidrag:

1680 på grå nato
null_zpsbd617473.jpg



1680 på vintage-läder från Timetraveller
37397DA8-B0A0-4FE3-879D-F815F3780782-24474-00000B793D83ECA2_zpsc02b8fc8.jpg



1680 på svart perlon
C2FED94A-5E42-4CE6-8C9A-1B17B300261A-29990-00000E2784D4218B_zps9974fa19.jpg


Daytona på läder med end-links (dock såld)
2613AE56-5014-41E3-8A61-C03630E4FCB2-23049-00000AE99129B3EC_zpsd2cb88eb.jpg



IWC Ingy på läder (såld....)
iwc1_zps0da50f21.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det ser så bra ut på bild, men jag klarar max en dag med subben på läder. Sedan är det nato igen.
Lite villig att hålla med. Gav bort mitt mocka-band till en polare i ren affekt för det inte blev lika bra som jag ville. Det är dock bästa alternativet om man ska ha ett band. I mitt fall så försöker jag intala mig att jag behöver en bättre sub istället iom banden ser så förbannat bra ut på andras klockor.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kul idé! Utmaningen för mig som gillar vintage, har varit att skaffa en passande länk, då länk oftast är en bra "grund-set-up" (kanske bortsett från rena fina vintagedressare), IMHO. Allt som oftast finns det inte alls någon länk att tillgå (de levererades på tropic eller liknande?), eller så är de väldigt dyra och svårfångade. Lösningen för mig har varit att modda (jaga, böja, byta ut, bända, slipa, borsta, polera, passa in mm.) ihop länkar. D.v.s. Så att de funkar rent estetiskt och gärna lyfter klockan ett snäpp. Självklart extra kul om det går att fixa på ett signerat spänne. Nedan följer lite bilder på en del jag tycker blivit helt ok...

Certina argonaut 200m från -76 eller tidigare




Nivada antartic diver från tidigt 70-tal


Seiko quartz



Senaste "Punkten"

 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Lite villig att hålla med. Gav bort mitt mocka-band till en polare i ren affekt för det inte blev lika bra som jag ville. Det är dock bästa alternativet om man ska ha ett band. I mitt fall så försöker jag intala mig att jag behöver en bättre sub istället iom banden ser så förbannat bra ut på andras klockor.

Givetvis behöver du en bättre sub. Gilt, förslagsvis.

Är inte Jed indirekt samma som Timetraveller?
Jo!
 

Emil

Cartier
Grymt bra tråd! jag gick faktiskt och tänkte på att själv starta en tråd då jag har köpt en hel del band senaste tiden som senare visade sig inte passa på min beater. jag bär den på en sjysst stållänk idag och är sjukt nöjd med denna, dock så blir jag lätt varm och svettig under klockan då jobbet är krävande i perioder. därav så letar jag efter ett alternativ till stållänkarna!

jag har en seiko sumo och har fruktansvärt svårt att hitta något nato eller zulu som passar. en utav anledningarna är att den bara är 20mm bred och klockan är 47mm. natobanden ser sjukt små och löjliga ut. har provat svart, sand, oliv, Bond (svart/blå), blå mfl.

vad för alternativ finns för mig?
lfxGtF1.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som idioten man är så blev jag tvungen att hänga på Daytonan på band. Är ännu bättre med stålbezelen. Lite pinsamt att gilla sina egna prylar så mycket som jag gör men kan inte hjälpa det. Sorry...

Helt horribelt bra!

004_zps6bd2f18e.jpg
 

Tony

Omega
En fråga relaterad till länk-byte. Funderar på att byta band på min Speedy för första gången. Någon som kan tipsa hur man ska tejpa klockan för att skydda innan man börjar byta band. Gärna med bilder. Tack på förhand.
 

Emil

Cartier
Jag föredrog min Sumo på Anvil-länken likt din bild.

Testat 3-ringars Zulu?

testat flera Zulu, både fem och tre-ringars. ser bara löjligt ut då dessa banden är smala och tunna i jämförelse till klockans storlek.
däremot så älskar jag anvil-länken om den nu heter så, både snygg och mjuk i formen. men som sagt, ett fungerande alternativ hade varit bra!


MM300-gummit är kalas på Sumon om du kan tänka i lite andra banor. ;)

testade ett gummi likt seiko skx007 original, stenhårt och aldrig mer!
tycker att klockan tappar mycket då gummi tillsammans med klockans utseende och storlek passar dåligt i mina ögon.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
testade ett gummi likt seiko skx007 original, stenhårt och aldrig mer!
tycker att klockan tappar mycket då gummi tillsammans med klockans utseende och storlek passar dåligt i mina ögon.
Ok. Själv föredrog jag den på MM-gummit som faktiskt känns ganska påkostat och bra. Utan att veta om skx-gummit så tror jag att det skiljer sig en del i kvalité. Är dock inte gummi din kopp med te så är det nog bäst att passa. :)

Maratac-band?

4KGCfjr.jpg
 
Topp