• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Agitator, Chestnut Reserve.
IMG_2657.jpeg

Hittade den här rackarn. Inköpt under guidad rundtur på romdestilleri på Mauritius.
Själva rundturen varade i hela 15 minuter och rundades av med 45 minuter provsmakning - och av en "slump" tog provsmakningen plats i gift shoppen.

Sambon och jag hade lovat varandra inför turen att vi inte skulle köpa med oss en enda flaska.

Vi gick därifrån med fyra flaskor var med lagom runda fötter klockan 11 på förmiddagen.

1736671690772.jpeg

För övrigt var samtliga generellt väldigt stickiga i smaken. Svårt att hitta något sött om man inte gick efter just vaniljrom.

Senast ändrad:
Kanske är som att svära i kyrkan lite, men undrar om någon har erfarenhet av alkoholfri rom?

Nu när värmen kommer åter så blir man ju lätt sugen på en svalkande cuba libre, men passar ju inte riktigt att börja grogga en vardagseftermiddag så har börjat kolla lite på alkoholfria alternativ.

December är här och med det följer allt som oftast att barnen brukar räkna ner dagarna fram till julafton med årets kalender. I år fick även pappan en, dock mer anpassad för någon med mogna intressen. Med trådens tillåtelse delar jag gärna med mig av upplevelsen.
1000040436.jpg

Vad jag vet finns det fyra olika från denna leverantör. Det syns inte i den artistiska belysningen, men det gröna lådan som ska öppnas.
1000040437.jpg

Bakom lucka nummer ett hittar vi Patridom XO Cask, doft av russin och aprikos med tydlig smak av den senare, rejäl sötma. Väger in på 65 potenta procent.
Betyg: 🥃🥃🥃🥃
Skulle kunna tänka mig att köpa en flaska även om mycket kan vara gott i 2 cl för att sen inte vara lika gott den tredje centilitern.

Senast ändrad:
Dag två är här och jag fortsätter resan genom kalendern
1000040505.jpg

Det är ganska pilligt att få upp de små flaskorna ur ett ganska litet hål, men skam den som ger sig!
1000040506.jpg

Väl uppe är vi att det är en Villa Rica från Mexiko som tittar fram.
1000040507.jpg

Ganska spritig första doft med torkad frukt i bakgrunden.
Smaken är ganska stickig med efterföljande kolatoner. 40 prossar!
Betyg: 🥃🥃🥃
Just nu passar inte denna min smak och kommer således inte övervägas för inköp.

Senast ändrad:
Dag två är här och jag fortsätter resan genom kalendern
1000040505.jpg

Det är ganska pilligt att få upp de små flaskorna ur ett ganska litet hål, men skam den som ger sig!
1000040506.jpg

Väl uppe är vi att det är en Villa Rica från Mexiko som tittar fram.
1000040507.jpg

Ganska spritig första doft med torkad frukt i bakgrunden.
Smaken är ganska stickig med efterföljande kolatoner. 40 prossar!
Just nu passar inte denna min smak och kommer således inte övervägas för inköp.
Kulr grej, skulle kunna tänka mig att köpa en kalender till mig själv för provsmakning. Köpa 24 helflaskor blir dyrt 🙂

Dag nummer tre har anlänt och närmar sig sitt slut. Vad passar bättre då än att ta sig en ytterst liten stänkare?
1000040569.jpg

Bakom lucka nummer tre hittar vi Worthy Park, en ganska ljus jamaican.
1000040570.jpg

Tycker mig känna någon syntetisk form av doft, typ gummiband, kan inte riktigt sätta fingret på det.
Stark och vass försmak, toner av kanel, inte söt. Varma toner av kola och romrussin på efterkälken. Påtaglig spritighet trots sina "låga" 40 taggar.
Betyg:🥃🥃🥃
Passar inte riktigt min smak och kvalar inte in på min köpeslista

Senast ändrad:
Den fjärde dagen är kommen, idag provar vi då den fjärde rommen.
1000040678.jpg

Upp ur hålet tittar en Ron San Miguel Solera fram.
1000040679.jpg

Tydlig romrussin och hint av banan i doften. Man kan tro att den ska smaka sött, men det gör den inte. Dock inte utan värme, som känns hela vägen ner med sin 43 proster
Skulle kunna överväga för köp, för de dagarna man är på det humöret.

Idag blir det ett samlat inlägg med dagarna 5, 6 och 7 då det inte funnits möjlighet förrän idag.
1000041053.jpg

Idag blir det som sagt en trippel, lite kul ändå att ha något att jämföra med direkt.
Dag 5 bjuder på Cane Island från Australien, dag 6 är felpackad (fick en "dag 21") med Whistler Special Edition från Sydafrika. Sist ut har vi New Grove från Mauritius.
1000041054.jpg

Allt är upphällt och luftas en liten stund innan provning påbörjas.
1000041055.jpg

Dag 5: Snäll och mysig, halvvass och inte så söt. 🥃🥃🥃
Inte på köplistan.
Dag 6: Lite samma syntetiska doft som dag 3. Lite torrare smak, kanske drar lite åt kanel. 🥃🥃🥃
Skulle kunna överväga för köp.
Dag 7: Vanilj så det står härliga till, både i doft och smak från lagringen som skett på bourbonfat. Otroligt mycket bourbonsmak. 🥃🥃🥃
Inte på köplistan

Dag nummer åtta, ska vi idag i glaset spotta? Nej, om det ska med er tala, idag provar vi en rom från Guatemala.
1000041123.jpg

Som sagt, idag bjuder Guatemala på en 1731 Guatemala Gran Reserva på stabila 46 pollar.
1000041124.jpg

Lätt doft av nätmelon, nagellack och vanilj. Vet inte om jag inbillar mig en svag beska. Lite stickig med viss sötma och gott om värme. Ganska ljus och gissar mig till att den inte legat jättelänge på fat.
Lite för vass/kall för min smak och hamnar precis utanför köplistan.

På den nionde dagen klämmer vi fram ytterligare en rom, idag från Peru.
1000041177.jpg

Idag har vi en Ron Cortavio XO att smaka av. Utan att hunnit smaka tror jag att jag kommer gilla den. Djupare brun färg än de senaste dagarna.
1000041178.jpg

Mycket frukt och värme redan i doften. Nu börjar det smaka lika bra som dag ett. Mer sötma, vanilj, fat, choklad. Mumma! Det här går hem hos mig vill jag lova. Modest styrka på "endast" 40 pistoler.
Definitivt på köpeslistan!

Senast ändrad:
Så, dag nummer tio! Två veckor kvar till jul och 14 dagar kvar med kul.
1000041232.jpg

Under lucka tio hittas en Naga från den asiatiska halvöregionen Indokina.
1000041233.jpg

Doft av trä, vanilj och nätmelon. Inte så söt eller lika god som den igår. Vaniljen finns även i smaken. Lite stickig.
Tycker varken bu eller bä och kvalar därför inte in på köplistan.

Dagen elva, dos unos, eleven är här och vi sprättar luckan med två ettor på ✌🏻
1000041286.jpg

Där nere i hålet pillar vi fram en Chihuatán Cinabrio från El Salvador på 40 friska.
1000041287.jpg

Lite spritig doft. Smakar mycket bättre än färgen skvallrar om, nästan lite julig med smaken av apelsinskal och sötman.
Betyg: 🥃🥃🥃!
Denna övervägs för anskaffning.

Idag blir det dubbelöppning! Missade, glömde eller led av tillfällig sinnesförvirring igår. Men nu är jag på banan igen!
1000041490.jpg

Under lucka 12 vi en bekant Plantation Barbados och under 13 en ny bekantskap i form av Rhum J.M från Martinique.
1000041491.jpg

Till provsmakningen!
1000041492.jpg

Plantation: En mogen sötma i doften, mjuk pepparkaka. Tydliga toner av honung och marshmallows i smaken. Orostad cashew på efterkälken.
Betyg: 🥃🥃🥃(🥃)
Kan absolut överväga för inköp!
Rhum J.M: Doftar vanilj. Lite kryddig i smaken, toner av honung och ananas. Lite whiskey-aktig (jämfört med Plantation)
Hamnar utanför listan.

Dag 14 är här och det återstår blott 10 dagar tills Klaus knackar på. Med det är inte därför vi är här, vi är här för att dricka rom!
1000041624.jpg

Under lucka 14 kikar en liten trinidadier(?) fram och presenterar sig som Cane Island Trinidad.
1000041623.jpg

Mycket trevlig bernstensbrun färg. I doften hittar vi russin och bananskal. Oj vad den mår bra i min mun! Nu känner man även smak av banan, nästan lite milkshake-aktig banan. Såndär liten fet hinna som blir längst bak i gommen när den blivit varm igen. 😍
Definitivt på listan!

Den 15:e december är här, jag under vem som under luckan är. Måhända en rom finns att hitta, nu sprättar vi luckan för att se vad vi kan hitta.
1000041676.jpg

Under lucka 15 hittas en Toucan Rum No. 4 från Franska Guyana. Väldigt blek till färgen!
1000041677.jpg

Doftmässigt bjuder den på mer än vad färgen antyder. Frisk smak och egentligen lite vass för mig. Får lite samma känsla bak i gommen, som igår, fast vanilj istället.
Inget jag kommer köpa.

Senast ändrad:
Rapport från dag zexton!
1000041724.jpg

Bakom lucka 16 finner vi en Colombian vid namn Ron Coloma 12 Year. Mycket lovande färg idag! Mörk och härlig!
1000041725.jpg

Toner av vanilj, ljus choklad och mörkt socker i doften. I smaken känner jag mjölkchokladen igen, torkad frukt, mycket angenämt. När alkoholen lagt sig ligger den väldigt lent i munnen och utvecklas i flera sekunder för att sakta tona ut.
Definitivt på liztan!

Sjutton också!
1000041760.jpg

Det fanns en lucka att öppna även idag och där hittar vi en Batavia Arrack från Indonesien.
1000041761.jpg

Mycket ljus. Tunn i doften. Tunn och vass i smaken, svårt att hitta sötma här. Nästan lite smak av tequila. I övrigt tillintetsägande..
Betyg: 🥃🥃
Inte listmaterial.

Senast ändrad:
Den 18:e dagen är kommen, så jag antar att det är dags för den 18:e rommen?
1000041806.jpg

Ur det 18:e hålet plockas en Chairman's Reserve Rum från St Lucia. Lovande färg på denna, men jag har blivit bedragen förr..!
1000041807.jpg

Samma kemiska doft, som påminner om gummiband, som jag kännt tidigare i kalendern. Inte särskilt söt utan mer vass och komplex. Den är väl helt ok även om det inte är min smak.
Strax utanför köpdistriktet.

Och så blev det en sån där dubbeldag igen. Men vad gör väl det? Det blir ju bara mer av det goda :)
1000041934.jpg

Under lucka 19 resp. 20 hittar vi Novo Fogo Chameleon från Brasilien och William Hinton 5 Year Cask Blend från Portugal.
1000041935.jpg

Ställde dem i omvänd ordning, vilket stör en man som jag 🤬. Nåväl, över till själva drickandet!
1000041936.jpg

Novo Fogo; mycket ljus till färgen, doftar inte så mycket, men oj vad det händer mycket i munnen! Oväntat god för en såpass ljus gosse. När jag hoppar emellan de två så dyker "badhus" oväntat upp(?).

William Hinton; till synes mörkare till färgen, här har vi träiga toner och en helt annan palett än ljusingen ovan. Helt ojämförbar med densamme.

Med en pickadoll riktad mot tinningen skulle jag ändå ha svårt att välja en. Med tanke på vad jag jag hittat för guldkorn tidigare hamnar de dessvärre utanför handelsavtalet...

Dagen Black Jack är kommen!
1000042033.jpg

Denna har vi som bekant redan öppnat, redan dag 6 om mina anteckningar stämmer. Well well den skall icke gå till spillo för det!
1000042034.jpg

Hur som haver så är det en Whistler från Sydafrika som pockar på min uppmärksamhet... Igen!
Förra gången gav jag denna en 3:a och ett frågetecken huruvida den skulle hamna på listan eller ej. Efter några öl och lite glögg hos sväris tror jag nog att den tagit sig ett muskliv mot ett utbyte av valuta.

Tillbaka
Topp