• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om lagrad rom

Snerax

Omega
2-Faktor
Väcker denna tråden ur sin dvala, har ni druckit någon god rom på sistone?

Senaste nya jag pröva var Doctor Cane, en rätt så söt god rom.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Repetition för det mesta. Dock tog jag hem Bacardi Spiced, trevlig kombo av smaker för den kalla halvåret!
 

Bilagor

  • 1707559188557579450654849637835.jpg
    1707559188557579450654849637835.jpg
    492 KB · Visningar: 8

zeke_varg

Omega
planen är att besöka costa rica i år. Då tänker jag genast på vad för kul som är ett måste att släpa hem i dryckesväg. Jag har tagit hem en risig rackare från Belize för 25 år sen och har en slatt kvar. Alltid kul med lite unika grejer när man rullar ut spritvagnen. Gjorde sök på bolaget och där var det 0 items till salu därifrån. Internet verkade återkommande lyfta nedanstående i olika lagringstider..

Några förslag från panelen? Nu är costa rica tyvärr det lite dyrare landet i Centralamerika men kanske har nån närimport som man måste kolla upp i ev spritshoppar där?


IMG_4811.png
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
1000012688.jpg


Ron del Barrilito leverans idag. Ruskigt bra rom från Puerto Rico. Four Star är en riktig raritet som slog förväntningarna! Three Star är betydligt mer åtkomlig, och är grym som husrom enligt mig.

Osötad, och utan artificiella tillsatser. Finns dock en finstämd sötma som kommer från att man sedan 1880-talet, när Barrilito lanserades, macererar en liten, liten del av basspriten i lokala frukter. Purister kanske rynkar på näsan, men det är en väldigt gammal metod som har använts i Puerto Rico i århundraden.

Att 3 Star är lagrad 6-10 år på olorossofat gör sitt också för att få fram den där trevliga naturliga sötman som jag ofta är ute efter. Vanilj, karamell, fudge och en liten lätt rökighet i eftersmaken.

Någon annan som har testat?
 

Snerax

Omega
2-Faktor
Någon som prövat Diplomático Mantuano och kan ge sin åsikt?
Hade en flaska av Reserva Exclusivan tidigare som var god och tänkte ge den lite billigare diplomaticon en chans.
1000001533.jpg
 

jesperC

Omega
Knep två flaskor Hampden Pagos när Systemet hade dem till försäljning förra veckan. En öppnades idag.

hampden-pagos-2023.jpg
Osäker på vilken av deras ursprungsrom som använts, gissningsvis lite olika, som lagrats på varsitt sherryfat och sedan blandats till önskat resultat.

Fruktig doft med mycket blodapelsin och medium ester-nivå. Gillar normalt rom som är mer högestrig, funkig, och som drar åt övermogen frukt. Denna är mer balanserad och elegant. Förstår att de sparat på dundret, (historiskt rester från tidigare kok som dumpas i en grop bakom destilleriet där det får leva vidare på egen hand för att sedan, i varierande grad, användas som tillsats vid senare batcher men idag förmodligen hanterat under lite mer kontrollerade former), detta då för mycket funk hade dränkt nyanserna från sherryfatslagringen.

Hur som helst, köper i stort sett endast rom från detta destilleri numera och ser ingen anledning till att ändra på det.


//j
 
Senast ändrad:

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Någon som prövat Diplomático Mantuano och kan ge sin åsikt?
Hade en flaska av Reserva Exclusivan tidigare som var god och tänkte ge den lite billigare diplomaticon en chans.
1000001533.jpg
Samma här. Har bara testat reservan.
Resrvan var länge min husrom å jag håller den fortfarande högt.

Mantuano har jag testat en flaska av men det var flera år sen så kan inte ge er en så utförlig recension mer än att den också är god 😅
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Resrvan var länge min husrom å jag håller den fortfarande högt.

Mantuano har jag testat en flaska av men det var flera år sen så kan inte ge er en så utförlig recension mer än att den också är god 😅
Reservan är min husrom och de gånger jag provat Mantuanu har jag inte blivit besviken. För länge sen nu för det ge en exakt recension men gillar man reservan är det svårt att inte gilla lillebror i min mening.

Skål på det! Nu inviger jag nya uteplatsen med just en Diplomatico


IMG_0422.jpeg
 
Topp