• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om SMÅ klockor - Max 33mm alt. 24x35

Moffan

Rolex
2-Faktor
Yes nu kör vi.
En tråd tillägnad mindre ur, hur jävla spännande är inte det?
Snabba regler för postning, runda ur bör ligga på max 33mm och tanks och tonneaus på max 24x35
Förutom ovan reglementen för postning så vore det kul om man kunde skriva diameter alt mått på klockan man postar en bild på.
Förväntar mig bildorgier från profiler såsom @Rozzy och @Aurum
Förväntar mig inte så många bilder från @Philippe Stern

Kickar igång med:
6694 - 34mm fusk
WP_20170406_12_47_22_Pro.jpg


Must Tank - 23,5x30

WP_20170213_10_09_00_Pro.jpg


Manhattan 2 tone - 32mm

WP_20161021_14_03_55_Pro.jpg


JLC 20002 - 34,5mm fusk

WP_20170815_16_53_15_Pro.jpg


Finns en risk att det finns en liknande tråd redan, men jag hittar ingen vid en ytterst enkel sökning.
Hur som helst, NU KÖR VI!
 
Senast ändrad:

Moffan

Rolex
2-Faktor
35mm är inte litet, snarare stort. 34mm är normalt i vintagekretsar. Skall jag visa upp mina klockor efter de premisserna kommer jag dränka tråden...
Kör 33mm och neråt så har du någon begränsning (fast då får du ju inte med din vackra JLC ;))
Har ändrat texten i första posten till 33mm
Vet dock ej hur jag ändrar trådtiteln @Denke , tips någon?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bra @Moffan , ordning på torpet!

Det är elegant med små klockor tycker jag. Storleken och trender har gått upp och ner men speciellt dressklockor har genom tiden tenderat att vara mindre och eleganta. De sitter fantastiskt skönt och trillar inte ner över handledsknölen samt smiter in fint under manschetten. Jag gillar även att bara dem till mer ledig klädsel, men då blir det ju inte lika snygga fotografier...
Här är några av mina mindre ur, dessa platsar under 33mm och SAMTLIGA är herrur utifall någon undrar. Jag har gått tillbaka och hämtat bilder på KS då det annars är ett projekt att hitta klockorna och få till bra bilder (därav tunga ytterrockar och handskar etc). Ofta slänger jag på ett armband eller två, för att i mitt tycke, väga upp en liten klocka.
Att bära mindre herrur är en vanesak som kräver lite tillvänjning. Efter någon vecka på handleden är det sedan svårt att gå upp till 40mm och större igen. Min handled är18cm.

Longines i guld. 30mm
IMG_0388.JPG


Girard Perregaux, guldpläterad. 31mm
IMG_0387.JPG
IMG_0386.JPG


Trevlig trettiotals tank, okänd tillverkare.
IMG_5952.JPG


Zenith Tank, 1939
IMG_9622.JPG


Louis Leuba i silver
IMG_8164.JPG


Audemars Piguet, 18K. 32mm
IMG_0389.JPG

IMG_9790.JPG

IMG_9791.JPG


Cartier Tank, guldbelagd silverboett. Manuellt uppdrag, åttiotal? 23x30mm
IMG_7219.JPG



Jaeger LeCoultre Duoplan, 1930tal. 16x27mm. Min minsta klocka och en av de häftigaste. Från den tiden då herrklockorna var som minst och detta var en riktigt exklusiv lyxklocka. Fantastisk kvalité.

IMG_2424.PNG
IMG_9788.JPG


Mer om denna intressanta klocka; https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/

Jag har fler, men detta var en början i alla fall :)
 

Bilagor

  • IMG_6755.JPG
    IMG_6755.JPG
    183.7 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Moffan

Rolex
2-Faktor
Bra @Moffan , ordning på torpet!

Det är elegant med små klockor tycker jag. Storleken och trender har gått upp och ner men speciellt dressklockor har genom tiden tenderat att vara mindre och eleganta. De sitter fantastiskt skönt och trillar inte ner över handledsknölen samt smiter in fint under manschetten. Jag gillar även att bara dem till mer ledig klädsel, men då blir det ju inte lika snygga fotografier...
Här är några av mina mindre ur, dessa platsar under 33mm och SAMTLIGA är herrur utifall någon undrar. Jag har gått tillbaka och hämtat bilder på KS då det annars är ett projekt att hitta klockorna och få till bra bilder (därav tunga ytterrockar och handskar etc). Ofta slänger jag på ett armband eller två, för att i mitt tycke, väga upp en liten klocka. Att bära mindre herrur är en vanesak som kräver lite tillvänjning. Efter någon vecka på handleden är det sedan svårt att gå upp till 40mm och större igen. Min handled är18cm.

Longines i guld. 30mm
IMG_0388.JPG


Girard Perregaux, guldpläterad. 31mm
IMG_0387.JPG
IMG_0386.JPG


Jättefin trettiotals tank, okänd tillverkare.
IMG_5952.JPG


Zenith Tank, 1939
IMG_9622.JPG


Louis Leuba i silver
IMG_8164.JPG


Audemars Piguet, 18K. 32mm
IMG_0389.JPG

IMG_9791.JPG


Cartier Tank, guldbelagd silverboett. Manuellt uppdrag, åttiotal? 23x30mm
IMG_7219.JPG



Jaeger LeCoultre Duoplan, 1930tal. 16x27mm. Min minsta klocka och en av de häftigaste. Från den tiden då herrklockorna var som minst och detta var en riktigt exklusiv lyxklocka. Fantastisk kvalité.

IMG_2424.PNG
IMG_9788.JPG


Mer om denna intressanta klocka; https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/

Jag har fler, men detta var en början i alla fall :)
Mästerlig kavalkad!!
 

Rey

Rolex
Bra @Moffan , ordning på torpet!

Det är elegant med små klockor tycker jag. Storleken och trender har gått upp och ner men speciellt dressklockor har genom tiden tenderat att vara mindre och eleganta. De sitter fantastiskt skönt och trillar inte ner över handledsknölen samt smiter in fint under manschetten. Jag gillar även att bara dem till mer ledig klädsel, men då blir det ju inte lika snygga fotografier...
Här är några av mina mindre ur, dessa platsar under 33mm och SAMTLIGA är herrur utifall någon undrar. Jag har gått tillbaka och hämtat bilder på KS då det annars är ett projekt att hitta klockorna och få till bra bilder (därav tunga ytterrockar och handskar etc). Ofta slänger jag på ett armband eller två, för att i mitt tycke, väga upp en liten klocka. Att bära mindre herrur är en vanesak som kräver lite tillvänjning. Efter någon vecka på handleden är det sedan svårt att gå upp till 40mm och större igen. Min handled är18cm.

Longines i guld. 30mm
IMG_0388.JPG


Girard Perregaux, guldpläterad. 31mm
IMG_0387.JPG
IMG_0386.JPG


Jättefin trettiotals tank, okänd tillverkare.
IMG_5952.JPG


Zenith Tank, 1939
IMG_9622.JPG


Louis Leuba i silver
IMG_8164.JPG


Audemars Piguet, 18K. 32mm
IMG_0389.JPG

IMG_9791.JPG


Cartier Tank, guldbelagd silverboett. Manuellt uppdrag, åttiotal? 23x30mm
IMG_7219.JPG



Jaeger LeCoultre Duoplan, 1930tal. 16x27mm. Min minsta klocka och en av de häftigaste. Från den tiden då herrklockorna var som minst och detta var en riktigt exklusiv lyxklocka. Fantastisk kvalité.

IMG_2424.PNG
IMG_9788.JPG


Mer om denna intressanta klocka; https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/

Jag har fler, men detta var en början i alla fall :)

Sjukt fin samling! Verkligen kul med någon som går helt sin egen väg! Att du dessutom tar bra bilder och skriver bra inlägg är ju bara en bonus! ;)

Har själv bara en eller två som kvalar in men de är inte med på sommarstället så inga bilder finns att tillgå :(
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Din Mora var verkligen fin, berätta om den!
Är inte Hamiltonen för stor för att kvala in här? Min motsvarande Disco Volante UG är 34mm, är din Hamiltonen mindre?
https://klocksnack.se/threads/disco-volante-tråden.74416/
Stort tack! Jag vet inte mycket om Moran, köpte den som stendöd och lät serva den, det yttre skicket var helt enkelt för fint för att motstå! Desvärre har en visare losssnat så den är inne hos urdoktorn för operation just nu. Skulle tro att den är från sent 40-tal? Har en bild på verket någonstans tror jag, ska försöka hitta den! Disco-Volanten är jag osäker på, tror jag mätte den till 33? Får åka hem och kontrollmäta! :)
 
Topp