• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Trodde locket skulle vara skuvat faktiskt. Det är snäppt på plats och du behöver en boettkniv(eller likanande)
Den ser ut att vara i ett trevligt skick. Visare, Ebay eller kanske här på forumet.

Här kommer en bild på urverk och baklock.
Berätta gärna om ni vet vad det är.

IMG_20181112_130434.jpg

Valjoux 71 va? "Ny" brygga ser det ut som?

Gallet kanske... Men dom brukar väl vara märkta i bakboetten

Senast ändrad:
Fick igår hem en klocka som förmodligen har tillhört min mormors far. Han är sedan länge död och begraven och min mormor börjar bli gammal och gaggig så jag har ingen info om klockan. Jag själv är helt grön inom vintage och skulle bli glad om någon kunde berätta för mig vad det är för ur och ungefärlig ålder.

IMG_20181111_174520.jpg

Klockan går och håller tiden ganska bra, men kronografen fungerar inte och sekundvisaren till kronografen saknas. Jag förmodar att den inte är värd några jättestora summor, men den sitter bra på armen med sina 38 mm och 20 mm mellan hornen. Det tillsammans med det personliga värdet gör att det vore kul att få den att fungera till fullo. Så jag mottager gärna tips på vart jag kan vända mig för service.

IMG_20181112_110619.jpg
Grattis till det fina uret. Värdet är 20'+. Säger du att den är 38 mm är inte det dubbla omöjligt. Beror lite på hur bra tavlan är. Stepped case från 40-talet i 38 mm är ungefär så bra det blir. Sjukt med två superfina tidiga kronografer som dyker upp samtidigt som arvegods på forumet.

Grattis till det fina uret. Värdet är 20'+. Säger du att den är 38 mm är inte det dubbla omöjligt. Beror lite på hur bra tavlan är. Stepped case från 40-talet i 38 mm är ungefär så bra det blir. Sjukt med två superfina tidiga kronografer som dyker upp samtidigt som arvegods på forumet.
Oj då! Den är 38 mm. Det hade jag inte räknat med. Häftigt! Tack!

Ursäkta om jag har kapat hela tråden. Men jag tänkte bara flika in att när jag fick klockan så satt den på det vänstra bandet på bilden, om det skulle göra det lättare att identifiera osv. Min mormors far var inom flygvapnet, kan han fått klockan därifrån?

IMG_20181112_152335.jpg

Ursäkta om jag har kapat hela tråden. Men jag tänkte bara flika in att när jag fick klockan så satt den på det vänstra bandet på bilden, om det skulle göra det lättare att identifiera osv. Min mormors far var inom flygvapnet, kan han fått klockan därifrån?

IMG_20181112_152335.jpg
Hade han fått det genom Flygvapnet hade det nog funnits ett M-nummer o tre kronor på baklocket, finns ju i o f s civila varianter, coolt sk bund, försök att rädda det också, rengöra o fräscha till det om det är torrt, tips kan du få i Läder-tråden i Hemslöjd, modd och fix-avdelningen.

Hade han fått det genom Flygvapnet hade det nog funnits ett M-nummer o tre kronor på baklocket, finns ju i o f s civila varianter, coolt sk bund, försök att rädda det också, rengöra o fräscha till det om det är torrt, tips kan du få i Läder-tråden i Hemslöjd, modd och fix-avdelningen.
Kanske en dum fråga, men hur tidigt började man med M-nummer? Har det funnits på alla klockor från Försvaret?

So this belonged to my great grandfather, who was a merchant ship engineer. I don't know too much about it, other than I think it's from 1948, and that it has a Venus Cal. 170 inside it. Does anyone have anything more that I might be missing?
LRM_EXPORT_180401809007118_20181107_084320508.jpeg

Figured I would add this one too, in case any one out there happens to share my fetish for expensive writing utensils made from precious metals :)

Senast ändrad:
Tråden är flyttad till :
Seiko "Pouge" 6139 frågor och kanske svar!?
Igår fick jag en trevlig överraskning. Farsan plockade fram en Seiko 6139 ”Pogue” som han har haft i sin strumplåda. Säkert 30 år sedan han använde den sist. Han fick den ny av min farmor som en 20 års present mars 1973. Han fick välja modell själv i butiken. Enligt serinummret så är den tillverkad september 1972. Köpt i Stockholm. Box finns inte kvar, men borttagna länkar fanns kvar i en liten plåtlåda. Och vet ni vad.. Några drag på kronan och den startade direkt! Kronografen fungerar felfritt, nollställer på prick 12. Aldrig servad.. Nu blir jag så klart sugen på att få den servad och börja använda den. Lilla visaren nere har lossnat, men ligger fastkilad mellan urtavlan kl 2. Vill rädda allt som kan räddas. Så förhoppningsvis så går den att återmontera. Glaset är repigt men inga djupare skador, går det att få polerat tror ni? Tavlan är hel och fin men smutsig. Finns till och med fin lume kvar.
Så om det är någon som har tips på vem som skulle kunna ordna till denna skönhet i Stockholms området så skulle jag vara evigt tacksam.
Läst på om modellen i en artikel:
https://thespringbar.com/blogs/guides/the-seiko-6139-600x-collectors-guide
Enligt artikeln så hävdar skribenten att 6139 aldrig kom med en vit roterbar innerring, dessa anses idag som en eftermarknads del, dock aldrig helt 100% bekräftat. Sitter en vit ring på denna, men farsan har aldrig servat klockan. Så historien stämmer inte riktigt.. Är det någon som sitter på mer info om den vita ringen?
Ber om ursäkt för den dåliga IPhone bilden i tydligen det absolut gulaste ljuset jag kunde hitta..
0C7E31D1-E1B8-43BC-86C7-58D8754DF4D7.jpeg

760B02A7-0FB5-4BD8-AB1F-FA3EE76B7F95.jpeg

Senast ändrad:
Igår fick jag en trevlig överraskning. Farsan plockade fram en Seiko 6139 ”Pogue” som han har haft i sin strumplåda. Säkert 30 år sedan han använde den sist. Han fick den ny av min farmor som en 20 års present mars 1973. Han fick välja modell själv i butiken. Enligt serinummret så är den tillverkad september 1972. Köpt i Stockholm. Box finns inte kvar, men borttagna länkar fanns kvar i en liten plåtlåda. Och vet ni vad.. Några drag på kronan och den startade direkt! Kronografen fungerar felfritt, nollställer på prick 12. Aldrig servad.. Nu blir jag så klart sugen på att få den servad och börja använda den. Lilla visaren nere har lossnat, men ligger fastkilad mellan urtavlan kl 2. Vill rädda allt som kan räddas. Så förhoppningsvis så går den att återmontera. Glaset är repigt men inga djupare skador, går det att få polerat tror ni? Tavlan är hel och fin men smutsig. Finns till och med fin lume kvar.
Så om det är någon som har tips på vem som skulle kunna ordna till denna skönhet i Stockholms området så skulle jag vara evigt tacksam.
Läst på om modellen i en artikel:
https://thespringbar.com/blogs/guides/the-seiko-6139-600x-collectors-guide
Enligt artikeln så hävdar skribenten att 6139 aldrig kom med en vit roterbar innerring, dessa anses idag som en eftermarknads del, dock aldrig helt 100% bekräftat. Sitter en vit ring på denna, men farsan har aldrig servat klockan. Så historien stämmer inte riktigt.. Är det någon som sitter på mer info om den vita ringen?
Ber om ursäkt för den dåliga IPhone bilden i tydligen det absolut gulaste ljuset jag kunde hitta..
0C7E31D1-E1B8-43BC-86C7-58D8754DF4D7.jpeg

760B02A7-0FB5-4BD8-AB1F-FA3EE76B7F95.jpeg

Mysig historia :)

Jag tycker att du ska kopiera ditt inlägg och ställa det i den här tråden istället:

https://klocksnack.se/threads/seiko-pouge-6139-frågor-och-kanske-svar.25134/

Nestor Pouge är @Compiss som säkert har bra svar åt dig.

IMG_20181112_152335.jpg

Kan inte svara på din fråga. Men en mycket spännande klocka. Det ser ut som den rymmer ett Valjoux 72.
Edit: sen på bollen; missade din bild på verket och att verket identfierats som Vx 71

Senast ändrad:
Jo, tre kronormärkningen har säkert funnits länge, men jag tänkte mer på märkningen med M-nummer.

Jag har kollat lite på just det där tidigare och kommit så långt som att jag förstått att arbetet med att arbeta fram grundstrukturen till M-numren började någon gång tidigt 60-tal:

https://www.aef.se/Typkatalog/Typkatalog_instrument.htm

Klockan som diskuteras här är mao. troligen för tidig för att ha ett nummer. Även TG-195orna är ju utan nummer men faller inom tidramen för 60-tal så antagligen började väl nummren användas fullt ut senare än så, typ sent 60-tal.

För den som vill nörda i nummer: http://www.fmv.se/Global/Dokument/V... och Förvaltningsdata - GoF/FM M-kod.html#029

En favorit är M0280.

Tillbaka
Topp