Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Morakniv låter brutalt, men funkar säkert om du vet vad du gör Först kan det vara bra att veta vilket urverk det är, sen är eBay helt klart ett alternativ...Hur får jag upp baksidan? Den verkar inte vara skruvad. Morakniv?
Hur letar man upp en sekundvisare? Ebay?
Valjoux 71 va? "Ny" brygga ser det ut som?
Gallet kanske... Men dom brukar väl vara märkta i bakboetten
Tack för info! Har ni något tips på vart jag kan vända mig för att få den fixad och servad?Ser ut som ett Valjoux 71, lite senare modell, inca-bloc, hoppas att axeln till chrono-sekunden är hel, kan vara av.
Grattis till det fina uret. Värdet är 20'+. Säger du att den är 38 mm är inte det dubbla omöjligt. Beror lite på hur bra tavlan är. Stepped case från 40-talet i 38 mm är ungefär så bra det blir. Sjukt med två superfina tidiga kronografer som dyker upp samtidigt som arvegods på forumet.Fick igår hem en klocka som förmodligen har tillhört min mormors far. Han är sedan länge död och begraven och min mormor börjar bli gammal och gaggig så jag har ingen info om klockan. Jag själv är helt grön inom vintage och skulle bli glad om någon kunde berätta för mig vad det är för ur och ungefärlig ålder.
Klockan går och håller tiden ganska bra, men kronografen fungerar inte och sekundvisaren till kronografen saknas. Jag förmodar att den inte är värd några jättestora summor, men den sitter bra på armen med sina 38 mm och 20 mm mellan hornen. Det tillsammans med det personliga värdet gör att det vore kul att få den att fungera till fullo. Så jag mottager gärna tips på vart jag kan vända mig för service.
Oj då! Den är 38 mm. Det hade jag inte räknat med. Häftigt! Tack!Grattis till det fina uret. Värdet är 20'+. Säger du att den är 38 mm är inte det dubbla omöjligt. Beror lite på hur bra tavlan är. Stepped case från 40-talet i 38 mm är ungefär så bra det blir. Sjukt med två superfina tidiga kronografer som dyker upp samtidigt som arvegods på forumet.
Farfars Klocka i Stockholm är väl det första som dyker upp, beror ju lite på var du bor.Tack för info! Har ni något tips på vart jag kan vända mig för att få den fixad och servad?
Bor i Östergötland men har svärmor i Stockholm så vi åker dit med jämna mellanrum. Så det skulle kunna funka. Tack!Farfars Klocka i Stockholm är väl det första som dyker upp, beror ju lite på var du bor.
Hade han fått det genom Flygvapnet hade det nog funnits ett M-nummer o tre kronor på baklocket, finns ju i o f s civila varianter, coolt sk bund, försök att rädda det också, rengöra o fräscha till det om det är torrt, tips kan du få i Läder-tråden i Hemslöjd, modd och fix-avdelningen.Ursäkta om jag har kapat hela tråden. Men jag tänkte bara flika in att när jag fick klockan så satt den på det vänstra bandet på bilden, om det skulle göra det lättare att identifiera osv. Min mormors far var inom flygvapnet, kan han fått klockan därifrån?
Kanske en dum fråga, men hur tidigt började man med M-nummer? Har det funnits på alla klockor från Försvaret?Hade han fått det genom Flygvapnet hade det nog funnits ett M-nummer o tre kronor på baklocket, finns ju i o f s civila varianter, coolt sk bund, försök att rädda det också, rengöra o fräscha till det om det är torrt, tips kan du få i Läder-tråden i Hemslöjd, modd och fix-avdelningen.
Ursäkta om jag har kapat hela tråden. Men jag tänkte bara flika in att när jag fick klockan så satt den på det vänstra bandet på bilden, om det skulle göra det lättare att identifiera osv. Min mormors far var inom flygvapnet, kan han fått klockan därifrån?
Det blir bara bättre och bättre Önskemål: Bild på klockan med det bruna bandet.
Det vet jag inte, men tror det funnits ganska länge, har för mig att jag sett tre kronor på fickur i a f, men det finns nog personer här på K S som har pejl på det.Kanske en dum fråga, men hur tidigt började man med M-nummer? Har det funnits på alla klockor från Försvaret?
Jo, tre kronormärkningen har säkert funnits länge, men jag tänkte mer på märkningen med M-nummer.Det vet jag inte, men tror det funnits ganska länge, har för mig att jag sett tre kronor på fickur i a f, men det finns nog personer här på K S som har pejl på det.
Riktigt fin hur stor är en sån? 34?
Igår fick jag en trevlig överraskning. Farsan plockade fram en Seiko 6139 ”Pogue” som han har haft i sin strumplåda. Säkert 30 år sedan han använde den sist. Han fick den ny av min farmor som en 20 års present mars 1973. Han fick välja modell själv i butiken. Enligt serinummret så är den tillverkad september 1972. Köpt i Stockholm. Box finns inte kvar, men borttagna länkar fanns kvar i en liten plåtlåda. Och vet ni vad.. Några drag på kronan och den startade direkt! Kronografen fungerar felfritt, nollställer på prick 12. Aldrig servad.. Nu blir jag så klart sugen på att få den servad och börja använda den. Lilla visaren nere har lossnat, men ligger fastkilad mellan urtavlan kl 2. Vill rädda allt som kan räddas. Så förhoppningsvis så går den att återmontera. Glaset är repigt men inga djupare skador, går det att få polerat tror ni? Tavlan är hel och fin men smutsig. Finns till och med fin lume kvar.
Så om det är någon som har tips på vem som skulle kunna ordna till denna skönhet i Stockholms området så skulle jag vara evigt tacksam.
Läst på om modellen i en artikel:
https://thespringbar.com/blogs/guides/the-seiko-6139-600x-collectors-guide
Enligt artikeln så hävdar skribenten att 6139 aldrig kom med en vit roterbar innerring, dessa anses idag som en eftermarknads del, dock aldrig helt 100% bekräftat. Sitter en vit ring på denna, men farsan har aldrig servat klockan. Så historien stämmer inte riktigt.. Är det någon som sitter på mer info om den vita ringen?
Ber om ursäkt för den dåliga IPhone bilden i tydligen det absolut gulaste ljuset jag kunde hitta..
Tack för tipset. Tråden är flyttadMysig historia
Jag tycker att du ska kopiera ditt inlägg och ställa det i den här tråden istället:
https://klocksnack.se/threads/seiko-pouge-6139-frågor-och-kanske-svar.25134/
Nestor Pouge är @Compiss som säkert har bra svar åt dig.
svarat i frågetrådenMysig historia
Jag tycker att du ska kopiera ditt inlägg och ställa det i den här tråden istället:
https://klocksnack.se/threads/seiko-pouge-6139-frågor-och-kanske-svar.25134/
Nestor Pouge är @Compiss som säkert har bra svar åt dig.
Ursäkta om jag har kapat hela tråden. Men jag tänkte bara flika in att när jag fick klockan så satt den på det vänstra bandet på bilden, om det skulle göra det lättare att identifiera osv. Min mormors far var inom flygvapnet, kan han fått klockan därifrån?
Jo, tre kronormärkningen har säkert funnits länge, men jag tänkte mer på märkningen med M-nummer.
Ser ut som att du fått tag i min gamla Pierce. Kul att den får den handledstid den förtjänar!Laddar inför en eftermiddag full med möten.