• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Sandoz
IMG_5270.jpeg

Jag tycker du ska skaffa! Den är grym utan, självklart. Ger lite känsla av att den faktiskt använts? Med tanke på skicket är det dock osannolikt? Med vridning är den dock, enligt mig, odödlig.
Jag har jagat runt, tro mig, men dessa vridringar växer inte på träd.
Just denna klocka är lite av ett hopkok, med boett från en tidig omärkt klocka (omärkt verk och tavla, möjlig prototyp), och nuvarande tavla och verk från en annan Viggen.

IMG_3232.png
IMG_3233.png
IMG_3234.png

La upp en fråga i vadärdenvärdtråden men dundrar in även här ihop med ett erkännande, jag är kass på vintage men har nyligen börjat bli sugen….
Så, denna LeJour ”pasadena” kanske vore ett bra instegsobjekt men jag har några grejer jag fastnar vid och behöver hjälp att begripa.
Krona och en pusher lär vara bytta, men är också den pushern ”insjunken” i boetten eller ser jag fel. Samt isf, är det möjligt att åtgärda?
Det står 8700 på boettlocket och inte 7000, why och vad innebär den skillnaden?
Och slutligen, vad är den värd eller hur mycket bör jag pruta? Nota bene, den nollar perfekt och gångavvikelsen är knappa 15 s/dygn. Gångreserv vet jag inte. 7750 är ju lättservat osv tänker jag 🤷‍♂️
Oerhört tacksam för input!!

Stoort grattis !!
Nu är uret i hamn hoppas en gammal gubbe med starkt intresse för samlare med originella ur !
Tack vännen! Jag hoppas och tror att jag kommer att lyckas hålla i denna buse. Jag var ju ett tag nära på att hugga din Viggen men dök sedan på denna av en ren tillfällighet. Den har växt på mig och är ännu större vilket passar mina labbar ännu bättre :D

Viking Sport landade idag! Cortebert 429-verk som är ett trevligt finisherat 13’’’ Venus 150. Trevligt boett som mäter 36mm och har 19mm bandbredd. Cortebert gjorde ur för många olika marknader med lokala namn som Viking Sport i Sverige och Tellus i Tyskland. Den här modellen märkt 6095 har jag aldrig sett förut märkt Viking Sport, men har sett den med Perseo (för italienska marknaden) på tavlan!
IMG_4385.jpeg
IMG_4386.jpeg
IMG_4383.jpeg
IMG_4387.jpeg
IMG_4374.jpeg
IMG_4379.jpeg

Det Italienska / Perseo / har jag sett för länge sedan, och den tyska, men hursomhelst, ser mycket fin och charmig ut !
Är bandhornen lite fasade in mot boetten ?
Ser nu att det antagligen är reflexer …
Otroligt vacker rosettslipning i boettlocket !

Det Italienska / Perseo / har jag sett för länge sedan, och den tyska, men hursomhelst, ser mycket fin och charmig ut !
Är bandhornen lite fasade in mot boetten ?
Ser nu att det antagligen är reflexer …
Tackar! Hornen är fasade på utsidan och vid spetsarna, men inte in mot boetten! Jag antar att du menar som fasningen på en Spillmann-boett?

Tillbaka
Topp