• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Heuer Carrera 2447D. Första versionen med bara Swiss (inget T) och blå decimalskala. Behöver service, men efter rengöring från gammalt DNA och plexiputs, så tycker jag att den har stor potential! Tog lite makro på Valjoux 72 under huven också. Visar några bilder från säljaren och före puts;-)
IMG_6163.jpeg
IMG_6164.jpeg
IMG_6312.jpeg
IMG_6415.jpeg
IMG_6417.jpeg
IMG_6373.jpeg
IMG_6394.jpeg

Heuer Carrera 2447D. Första versionen med bara Swiss (inget T) och blå decimalskala. Behöver service, men efter rengöring från gammalt DNA och plexiputs, så tycker jag att den har stor potential! Tog lite makro på Valjoux 72 under huven också. Visar några bilder från säljaren och före puts;-)
IMG_6163.jpeg
IMG_6164.jpeg
IMG_6312.jpeg
IMG_6415.jpeg
IMG_6417.jpeg
IMG_6373.jpeg
IMG_6394.jpeg
Underbar! Satt och funderade länge på den men fick inte ihop det. Superkul att den hamnade hos dig! grattis till fyndet

Har undersökt lite närmare nu och läst på lite till. Hittade serienummer med stora siffror mellan nedre bandhornen. Det låga numret, Heuer-Leonidas-märkning på verk och baklock, omärkt stor krona, den något sluttande silvriga decimalskalan och enbart Swiss tyder på att det är den första versionen, men troligen en bit in på 1964 (den lanserades 1963) eftersom Heuer köpte Leonidas 1964. Känns som ett lyckat köp och den ska få åka på service så den kan mäta tid också;-)!
IMG_6463.jpeg
IMG_6468.jpeg
IMG_6465.jpeg
IMG_6487.jpeg
IMG_6421.jpeg
IMG_6419.jpeg
IMG_6386.jpeg
IMG_6390.jpeg
IMG_6391.jpeg

Senast ändrad:
Firar pappaledigheten med en riktig grail för mig – Seiko 7A38-6040 från 1984.

Det här är en modell jag har suktat efter länge, och enligt mig en av de coolaste Seiko klockorna som finns. Den ikoniska 7A38-serien var världens första analoga kvartskronograf med separat drivning för varje funktion, och just denna modell kommer i en härligt bärbar midsize-storlek på 37 mm.

Lite extra kul detalj: länken är märkt Speedmaster – en blinkning från Seiko som fortfarande förvirrar och glädjer nördar än idag.

Urverket 7A38 brukar av många Seiko-entusiaster ses som ett av de bästa quartzverken de någonsin gjort – fullt justerbart, helt analogt och byggt som ett mekaniskt ur i miniatyr.

En riktig 80-talsikon och en perfekt följeslagare för blöjbyten och barnvagnspromenader.
IMG_2984.jpeg

IMG_2982.jpeg

Tillbaka
Topp