• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora vintråden

IMG_6414.jpeg
IMG_6415.jpeg
IMG_6424.jpeg

Den här är precis på topp så jag passade på. Lite bottensats såklart men dekantering och sil kirrade biffen sas… fantastisk panna rödpang ❤️

Nyligen flyttat och kåken har inget källare. ”Varmgarage” men noterar en viss temperatursvängning, vill fortsätta lagra och är osäker om de går finna en plats med stabil temperatur.. är kyl enda lösningen en sån här gång? Garderoben går bort då den redan är full :)

Nyligen flyttat och kåken har inget källare. ”Varmgarage” men noterar en viss temperatursvängning, vill fortsätta lagra och är osäker om de går finna en plats med stabil temperatur.. är kyl enda lösningen en sån här gång? Garderoben går bort då den redan är full :)
Vad innebär en viss temperatursvängning?

±4 grader under vintern är i sig inget som får Bordeaux att kasta sig utför närmaste klippa i existentiell ångest.

Vin är trots allt en jordbruksprodukt, inte en schweizisk atomklocka. Det avgörande är inte absolut temperatur i varje ögonblick – utan stabilitet över tid och avsaknad av snabba kast.

Låt oss tala klarspråk, med lätt sidenfodrad saklighet:

• Idealiskt lagras vin runt 10–15°C.

• Långsamma, säsongsbundna variationer på några grader är normalt inget problem.

• Det farliga är snabba svängningar (dygnsvariationer) och framför allt värme över 20°C under längre perioder.

• Sommarhetta i ett “varmgarage” är den verkliga aristokratiska fienden – inte en diskret vinterpendling.

Om garaget under sommaren riskerar att krypa upp mot 22–25°C eller mer, då börjar vi tala om accelererad mognad och potentiell kvalitetsförlust. Vinet dör inte dramatiskt – det åldras bara snabbare än planerat. Som en playboy utan solskydd.

Så vad göra?

1. Mät sommartemperaturen innan panik. Fakta först, dramatik sen.

2. Om svängningarna är långsamma och topparna rimliga – det är fullt brukbart.

3. Om det blir för varmt köp en kyl. Tänk dock på att en dedikerad vinkyl kan bli brackig om den exponeras för gäster. Väl gömd i garaget är den dock helt legio. En gentleman skyltar aldrig med sina viner .

Kort sagt: ±4°C vintertid är ingen tragedi. Sommarens maxnivåer är det som avgör om du lever i en trivsam lantlig kompromiss – eller i en temperaturmässig anarki.

Såväl människor som nebbiolo bör tillåtas mogna långsamt.

Pendlar runt +-4 grader nu under vintern utifrån utomhustemperatur, ej mätt under högsommar än. Tänker att de kan bli en större differens mellan årstiderna men sedan ungefär samma svängningar under tiden?
Ok, Det finns ju två skolor när det gäller lång lagring av vin; den ena säger att det måste vara ~100% konstant temperatur runt 12 grader och den andra säger att det snarare är bra för vinet att temperaturen svänger långsamt med säsongerna på året säg 8 - 16 (kanske upp till 18) grader över året. Båda skolor är överens om att extrema temperaturer (minusgrader och +25) är dåligt och att man ska undvika snabba upp och ner svängningar i temperatur och UV ljus.

Så med det sagt är det upp till var och en att svära sig ena eller andra skolan. Och att avgöra om den temperaturdiff man har kommer påverka vinet i ngn utsträckning. Men som sagt, bättre med långsamma svängningar än snabba.

Ska man verkligen långlagra, säg 50 år, så är det nog allmänt accepterat att en lägre temperatur är bättre. Men vem orkar vänta så länge?

Jag har själv en gammal matkällare som svänger över säsongerna (men relativt stabil över dygnet) och lagrar en hel del vin där (för tillfället 500+ flaskor) utan att tveka, jag är rätt säker på att jag dricker upp det innan lagringen gör det dåligt (eller ens valet av lagring mellan svängande och 100% stabilt svalt skulle påverka ngt).

Min törst begränsar långlagringstankar så där här man ju vunnit redan 😂 Min plan blir att hålla det i garaget och bevaka framåt/över sommaren, blir de för varmt får jag lösa det temporärt eller dricka som fan en period 😎

1000031646.jpg

R Parker och K baum 100p, hög förväntningar här oxå, grymt vin helt klar smaken fortsätter hur länge som helst i munnen. Men 100p kanske först om 10 år, fortfarande ugnt med sina 22 år på nacken.

1000013135.jpg

Väldigt trevligt vin. Fortfarande purungt dock så rekomenderas till protein och fett. Hade jag utrymme hade jag köpt en halv låda varje år och bara gömt undan.

1000013075.jpg

1000013182.jpg

Sydafrika vs Frankrike. Jag vill hävda att båda håller samma kvalitet och ger samma mängd njutning i lite olika stil. Sydafrika ger mer fat, syra och tropisk frukt medans Frankrike leverar väldigt lite fat, mindre syra, citrus/äpple och en lite fetare stil överlag. Afrikanen kostar 200kr. Cordier ca 300kr. I slutet av 2021 kostade samma flaska 165kr på bolaget (vilket var ett kap) så nästan det dubbla på fyra år. En rätt tydlig indikator på att vi ofta betalar för tillgång/efterfrågan och prestige... Nåja, båda vinerna är kanon!

1000013023.jpg

Vidunderligt gott och har fått mig att "återupptäcka" ch9dp efter några trista flaskor. Maffigt och saftigt men ändå elegant. Pumpig frukt och massor av örter. Lång finish. Grymt klunkbart.

Nice, Frederic Emile är lite av en favorit, aldrig provat så gammal dock... hur var den?
Lite åt sherryhållet i smak. Den hade nog passerat en topphöjd men klart intressant, hade nog varit perfekt till karljohansvampsoppa. Det var i fredags vi drack den. På lördagen var det en från 1992, den hade lite sötma, nötighet och petroleum, riktigt bra! Kvar har vi en från 1985 som visst ska vara en riktigt bra årgång! Vann dessa på Bukowskis vinaktion. Mitt favoritvin också! Den bästa jag druckit var från 2012 🥂😃

Lite åt sherryhållet i smak. Den hade nog passerat en topphöjd men klart intressant, hade nog varit perfekt till karljohansvampsoppa. Det var i fredags vi drack den. På lördagen var det en från 1992, den hade lite sötma, nötighet och petroleum, riktigt bra! Kvar har vi en från 1985 som visst ska vara en riktigt bra årgång! Vann dessa på Bukowskis vinaktion. Mitt favoritvin också! Den bästa jag druckit var från 2012 🥂😃
Tack, det var bla det jag funderade på om en så gammal hade kvar ngt av sin restsötma, petroleum och citrus/tropiska frukter. Har börjat dricka på en låda 2015 som är riktigt bra, och funderar lite runt när den peakar, skulle tippa på att den klarar en 15-20 år till iaf om jag klarar att bara dricka 1 flaska var tredje år av den :)

Hej! Jag har testat så pass många nu så jag skulle vilja säga att de sannolikt peakar efter 15-20 år. Vi köper alltid 4-5 flaskor av denna favorit när de släpps så vi har mycket gott att se framemot. Återkommer när jag smakat den från 1983 😄
Tack, det var bla det jag funderade på om en så gammal hade kvar ngt av sin restsötma, petroleum och citrus/tropiska frukter. Har börjat dricka på en låda 2015 som är riktigt bra, och funderar lite runt när den peakar, skulle tippa på att den klarar en 15-20 år till iaf om jag klarar att bara dricka 1 flaska var tredje år av den :)

1000013471.jpg

Var tvungen att kolla av denna när det släpps massa Felton Road i dagarna. Väldigt habilt vin men klart överprisatt i förhållande till konkurrenterna. Slutsats, kommer ej köpa mer Bannockburn. Hur är deras andra, högre prissatta pinoter?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp