• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Fick tag i en riktig rackare i Tyskland idag.
Vad tror ni om denna, specialare tydligen.
image.jpg

Visst är det så. Jag har haft några DE de senaste åren, och även om de skiljer sig åt mellan årgångarna (vilket egentligen alla whiskysorter kan göra), så var tanken att jag skulle prova något som jag aldrig testat tidigare.
Ah då är jag med! Trodde du ville testa någon nyhet från Bolaget :)

Ni vet väl att när man korkar upp en whiskey-flaska så är det färskvara.
En fin whiskey som stått öppen för länge smakar inte gött :bag:

Ni vet väl att när man korkar upp en whiskey-flaska så är det färskvara.
En fin whiskey som stått öppen för länge smakar inte gött :bag:
Nja riktigt så enkelt är det inte, ju mindre det är kvar i flaskan ju kortare tid håller den, men en öppnad flaska håller dock länge så att kalla det färskvara är inte korrekt.

Dessutom ska sprit till skillnad från vin förvarad stående då sprit har en frätande effekt på kork.

Saxat från Systembolagets hemsida (https://www.systembolaget.se/Vanliga-fragor/Om-vara-drycker/):
"Håller spriten? Hur länge håller sig en whisky efter det att man öppnat dem, förutsatt att man förvarar dem mörkt och stående?
Sprit har mycket lång hållbarhet, även efter att flaskorna öppnats. Smaken förändras dock och blir "blekare" över tiden, ju mindre mängd sprit flaskan innehåller. En kraftigt rökig maltwhisky - till exempel - tappar mycket av sin karaktär om den får stå öppnad flera år med bara någon deciliter kvar i flaskan."

Nja riktigt så enkelt är det inte, ju mindre det är kvar i flaskan ju kortare tid håller den, men en öppnad flaska håller dock länge så att kalla det färskvara är inte korrekt.

Dessutom ska sprit till skillnad från vin förvarad stående då sprit har en frätande effekt på kork.

Saxat från Systembolagets hemsida (https://www.systembolaget.se/Vanliga-fragor/Om-vara-drycker/):
"Håller spriten? Hur länge håller sig en whisky efter det att man öppnat dem, förutsatt att man förvarar dem mörkt och stående?
Sprit har mycket lång hållbarhet, även efter att flaskorna öppnats. Smaken förändras dock och blir "blekare" över tiden, ju mindre mängd sprit flaskan innehåller. En kraftigt rökig maltwhisky - till exempel - tappar mycket av sin karaktär om den får stå öppnad flera år med bara någon deciliter kvar i flaskan."
Aah, men då är det det jag råkat ut för, en gammal skvätt kvar i en flaska någon gång. Tror senaste gången var en gammal Laphroaig jag testade efter hittat den bak i skåpet, smakade inte gött.

Aah, men då är det det jag råkat ut för, en gammal skvätt kvar i en flaska någon gång. Tror senaste gången var en gammal Laphroaig jag testade efter hittat den bak i skåpet, smakade inte gött.

Vad det handlar om är att oxidation förändrar whiskyns kemiska sammansättning och därmed smaken. Rökig whisky är inte sällan särskilt känslig för oxidation. Ju större yta mot syre i förhållande till volymen whisky desto större och snabbare påverkan.

En flaska som står oöppnad kan i princip stå hur länge som helst så länge förslutningen är tät. Detta till skillnad från en flaska som har öppnats många gånger och tillförts nytt syre samt har en stor yta mot volymen. Det är ganska vanligt bland whiskynördar att flytta över whiskyn till mindre flaskor för att minimera oxidationen. Effekten på smak och doft ska dock inte överdrivas men en gammal Laphroaig som stått länge med endast en liten skvätt kvar är ett typexempel på där det brukar finnas en klart märkbar effekt.

Vad det handlar om är att oxidation förändrar whiskyns kemiska sammansättning och därmed smaken. Rökig whisky är inte sällan särskilt känslig för oxidation. Ju större yta mot syre i förhållande till volymen whisky desto större och snabbare påverkan.

En flaska som står oöppnad kan i princip stå hur länge som helst så länge förslutningen är tät. Detta till skillnad från en flaska som har öppnats många gånger och tillförts nytt syre samt har en stor yta mot volymen. Det är ganska vanligt bland whiskynördar att flytta över whiskyn till mindre flaskor för att minimera oxidationen. Effekten på smak och doft ska dock inte överdrivas men en gammal Laphroaig som stått länge med endast en liten skvätt kvar är ett typexempel på där det brukar finnas en klart märkbar effekt.
Då borde en lösning med en skruvkran i botten på en behållare vara det ultimata :)

Någon som varit på någon Whiskyresa till Scotland någon gång som kan dela med sig av detta? Sitter och letar runt lite just nu men vet inte riktigt vad man ska leta efter, lägga krut på osv.
Favoritön är Islay, så den ligger höst upp på listan. Som sagt, om någon varit iväg så vore det kul att höra!

Ett par godbitar in idag, Mackmyra 10-årig samt Mackmyra Ægirs Bior (endast 1035 flaskor tillverkade). Blir att knäcka 10:an ikväll!
image.jpg
image.jpg

Om jag har förstått det rätt så gillar du Mackmyra? Såg i en grupp på Facebook att det var en person som tillverka ''backar'' till Mackmyra, 1010kr inkl. frakt med DHL.

Rätt fin om man nu gillar att ha spriten framme..
10885448_10152491492210946_3477077544879146732_n.jpg

En ny whisky har precis mött mina smaklökar.
PaulJohn, en singlemalt från Indien av alla ställen.
En riktig goding som får en att tänka på kola och fudge.

Amrut som också är från Indien har fått en värdig utmanare.

Kul tråd. Relativt ny inom whisky-området så har fortfarande mycket kvar att lära och framförallt smaka. Främst är det rökiga whiskys som jag har fallit för, Laphroaig, Ardbeg, Bowmore osv. Men valfri whisky från Dalmore går inte av för hackor heller.

Visa gärna upp lite bilder på era whiskyhörnor.

2015-01-10-00.59.22.jpg

Vilken är den bästa japanska whiskyn i systemets sortiment?
Snajgel
Yamasaki 18yrs är överlägsen alla japanska whisky.

Yamazaki 18 (som numera huserar i beställningssortimentet) är bra men knappast överlägsen och har dessutom tyvärr tappat en del i de senaste batcharna.

I ordinarie sortiment och beställningssortimentet finns för närvarande följande som kan rekommenderas.

* Nikka from the Barrel (ord sort)
* Taketsuru 21
* Yamazaki Puncheon (ord sort)
* Yoichi 15 yo

Utöver dessa finns det mängder som kan privatimporteras genom SB via leverantörerna. Mycket enkelt men tar lite längre tid. Håll utkik efter bl.a. sherryfatslagrade Karuizawa och Ichiros spelkortsserie, har ännu inte stött på någon dålig av dessa utan nästan idel toppnoteringar.

Snajgel
Yamasaki 18yrs är överlägsen alla japanska whisky.
Yamazaki 18 (som numera huserar i beställningssortimentet) är bra men knappast överlägsen och har dessutom tyvärr tappat en del i de senaste batcharna.

I ordinarie sortiment och beställningssortimentet finns för närvarande följande som kan rekommenderas.

* Nikka from the Barrel (ord sort)
* Taketsuru 21
* Yamazaki Puncheon (ord sort)
* Yoichi 15 yo

Utöver dessa finns det mängder som kan privatimporteras genom SB via leverantörerna. Mycket enkelt men tar lite längre tid. Håll utkik efter bl.a. sherryfatslagrade Karuizawa och Ichiros spelkortsserie, har ännu inte stött på någon dålig av dessa utan nästan idel toppnoteringar.

Tack för tipsen. Får börja med en Nikka from the Barrel och testa helt enkelt!

Nikka from the Barrel är väldigt speciell. Ger en massor med härliga dofter och smak referenser.
Flaskan är annorlunda och lite svår att hälla med i början tycker jag.

Tillbaka
Topp