• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Okej då!
Möglig Grand Seiko ;)

Eller...

y8u2amen.jpg

Skickat från min Commodore 64

Ni som inte testat, så kan jag starkt rekomendera Laphroaig CA Cask och 1989.
Väldigt trevliga whiskys båda två!

Bästa whisky/bourbon till whisky sour? Dricker mest laffa, Ardberg och annat som inte är så lämpligt i ovan nämnd cocktail ;)

Det stod om bourbon i senaste KING och där fanns ett recept med. Har ingen erfarenhet själv och kommer inte ihåg vilken som nämndes. Hemsidan eller någon annan kanske kan vara till mer hjälp.

Bästa whisky/bourbon till whisky sour? Dricker mest laffa, Ardberg och annat som inte är så lämpligt i ovan nämnd cocktail ;)

Whiskey Sour är bra skit! Prova med lite äggvita i för fint skum på toppen! Och sockerlag av minst 50% råsocker. (alltså 50% "vanligt" socker/50% råsocker)

Makers Mark funkar alltid! Blir kanon till Old Fashioned oxå!
Till Sour funkar iofs. i stort sett vilken Bourbon som helst. Four Roses/Jim Beam etc. om du vill komma undan lite billigare.

Whiskey Sour är bra skit! Prova med lite äggvita i för fint skum på toppen! Och sockerlag av minst 50% råsocker. (alltså 50% "vanligt" socker/50% råsocker)

Makers Mark funkar alltid! Blir kanon till Old Fashioned oxå!
Till Sour funkar iofs. i stort sett vilken Bourbon som helst. Four Roses/Jim Beam etc. om du vill komma undan lite billigare.

Tack!

Fråga.

Vad ser ni för njutning i Whisky? Enligt mig smakar det skit och är för starkt. Dock är jag inte så gammal så kan inte "vant" mig. Vänjer man sig?

Hade gärna velat kunna dricka whisky, ser bossigt ut. :cool:

Fråga.

Vad ser ni för njutning i Whisky? Enligt mig smakar det skit och är för starkt. Dock är jag inte så gammal så kan inte "vant" mig. Vänjer man sig?

Sällan har ett nick stämt så bra överens med användaren, eller... :D

Skämt å sido. Whisky, som mycket annat, är väl en acquired taste; dvs. nå´t man "lär" sig. Men gillar an det ointe, så ska man ju inte dricka det...

Börja med några "snällare" sorter; alltså inte Cask Strength eller värsta Laphroaig etc.
Dalwhinnie eller Glenmorangie är bra nybörjarwhisky utan rökighet. Milda & fruktiga. Testa en liten smutt av dessa & vandra sedan vidare om det faller dig i smaken.
(jag är absolut ingen kännare & gilla rinte tok-rökiga varianter heller, men tar gärna en god whisky då & då)

Lycka till!

Sällan har ett nick stämt så bra överens med användaren, eller... :D

Skämt å sido. Whisky, som mycket annat, är väl en acquired taste; dvs. nå´t man "lär" sig. Men gillar an det ointe, så ska man ju inte dricka det...

Börja med några "snällare" sorter; alltså inte Cask Strength eller värsta Laphroaig etc.
Dalwhinnie eller Glenmorangie är bra nybörjarwhisky utan rökighet. Milda & fruktiga. Testa en liten smutt av dessa & vandra sedan vidare om det faller dig i smaken.
(jag är absolut ingen kännare & gilla rinte tok-rökiga varianter heller, men tar gärna en god whisky då & då)

Lycka till!

Haha den var bra.. :)

Man får väl köpa sig en flaska och ligga i hårdträning de kommande veckorna! ;)

Haha den var bra.. :)

Man får väl köpa sig en flaska och ligga i hårdträning de kommande veckorna! ;)

Eh, handlar inte så mycket om ålder egentligen. Snarare vad du stal ur farsans spritskåp när du var liten!

Min far sa alltid "Ta! Gör det, för det vet jag att du kommer göra vad jag än säger, men fan ta dig ungjävel om du blandar i vatten i mina whiskys!!"

Så från när jag var runt 15 började jag sakta men säkert snutta på farsans dåliga whiskyflaskor som han så snällt ställde som synligast i spritskåpet, nu vid ålder 23 dricker jag ett glas whisky nästintill varje helgdag! ;)

Lägger till en kass bild(jävla Iphone 4..) på min samling som består av:

1 liter Johnnie Walker - Platinum label. En flaska Markers Mark (Bourbon, jag vet..) 1 Flaska JD såklart, 1 Flaska Jim Bean(Jag föredrar faktiskt Bourbon..) och en flaska 10 årig Talisker Single Malt.
IMG_1224.JPG

Eh, handlar inte så mycket om ålder egentligen. Snarare vad du stal ur farsans spritskåp när du var liten!

Min far sa alltid "Ta! Gör det, för det vet jag att du kommer göra vad jag än säger, men fan ta dig ungjävel om du blandar i vatten i mina whiskys!!"

Så från när jag var runt 15 började jag sakta men säkert snutta på farsans dåliga whiskyflaskor som han så snällt ställde som synligast i spritskåpet, nu vid ålder 23 dricker jag ett glas whisky nästintill varje helgdag! ;)

Lägger till en kass bild(jävla Iphone 4..) på min samling som består av:

1 liter Johnnie Walker - Platinum label. En flaska Markers Mark (Bourbon, jag vet..) 1 Flaska JD såklart, 1 Flaska Jim Bean(Jag föredrar faktiskt Bourbon..) och en flaska 10 årig Talisker Single Malt.
IMG_1224.JPG

Hehe kan erkänna att jag också stal whisky och lite annat från farsans spritskåp... Vem har inte?

Har alltid tyckt det varit intressant med whisky, mest för att varenda person som har lite makt i filmer dricker det men också för att det SER gott ut.

När jag flyttar hemifrån, inte så lång tid kvar, så ska jag också ha mig ett litet spritskåp.

Hur är Quarter Cask och Ardbeg 10? Har för tillfället Enigma och Laphroaig 10, tycker att de kompletterar varandra bra :)

Min uppfattning om QK är sådär... Laphroaig 10 är enligt mig mer välbalanserad är QK. Den senare blir för spritig imo.

Är inte helt såld på Ardberg 10 heller om jag ska vara ärlig. Ex Lagavulin 16 är enligt mig bättre.

Men smaken är ju olika. Jag gillar rökig whisky med mycket smak, men den får inte vara spritig.

Fråga.

Ofta tycker jag billig whisky smakar mkt sprit vilket suger.

Det låter sjukt, men Laphroaig 10, med några droppas vatten är en bra start. Laphroaig är mycket smakrik men upplevs inte så stark. Vattnet är bra av två anledningar: 1. Det framhäver aromer/smaker. 2. det minskar spritsmak vilket gör den lenare.

Hur är Quarter Cask och Ardbeg 10? Har för tillfället Enigma och Laphroaig 10, tycker att de kompletterar varandra bra :)

Tycker Quarter Casken är riktigt fin med passande rökighet och fatinslag med del av lakrits och sötma. Ardbegen är betydligt mer rökig med fatinslag och en saltare lakritssmak. Om jag skulle välja en favorit av de två skulle jag nog välja Laphroaigen, men som du sa tidigare så kompletterar de varandra mycket bra.

Ofta tycker jag billig whisky smakar mkt sprit vilket suger.

Det låter sjukt, men Laphroaig 10, med några droppas vatten är en bra start. Laphroaig är mycket smakrik men upplevs inte så stark. Vattnet är bra av två anledningar: 1. Det framhäver aromer/smaker. 2. det minskar spritsmak vilket gör den lenare.
Skulle nog våga säga att en fruktigare Whisky är att föredra som nybörjare... Jag själv älskar tjärpastiller, salmiak och rökiga smaker, så det är ju inte allt för svårt att lista ut att jag även gillar rökig whisky ;)

Druckit ganska många glas av Aberlour a'bunadh, trots sin styrka (ca 60%) så är den förvånansvärt snäll :). Riktigt smaskig whisky för den som kan tänka sig lägga mer än en femhundring på en flaska. Kanske lite dyr för någon som inte gillar whisky men om man blir bjuden ska man inte tacka nej till ett glas hehe.

Fråga.

Problemet kan vara att det har ett bra tag blivit mer och mer trendigt att dricka whisky som smakar arsle och taktjära och många försöker pracka på nybörjare e.g. Ardbeg eller Laphroaig då de är "bäst" enligt "experterna".

Det bästa för dig är ett prova ett urval som väl representerar de olika typerna och se om något "fastnar". Själv är jag förtjust i de med mer mild rökighet, ala Highland Park, Jura (inte alla), Bunnahabhain etc, men det är ju en ytterst personlig sak!

Sedan är det helt möjligt att du till slut inser att du helt enkelt inte tycker om whisky, och det är absolut inget fel med det.

Överväger en flaska lagavulin 16 och en Glenfaclas 12. Men har inte konstigt nog smakat någon av dem. Någon som har ett bättre förslag?

Överväger en flaska lagavulin 16 och en Glenfaclas 12. Men har inte konstigt nog smakat någon av dem. Någon som har ett bättre förslag?

Lagavulin är min personliga favorit. Laphroaig är en liknande whisky som ligger på 10yo istället för 16yo och också lite billigare.
Ardbeg är en annan rökig whisky om du gillar det, också 10yo. Bowmore är också en bra, medelrökig till lite mer rökig whisky.
Mindre rökiga jag gillar är McAllan och Glenmorangie.

Tillbaka
Topp