Okej då!
Möglig Grand Seiko![]()
Eller...

Skickat från min Commodore 64
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Okej då!
Möglig Grand Seiko![]()
Om du är Lagavulin fan så missar du väl inte årets släpp av Distillers Edition och 12an nu på fredag?Hur kan denna tråden ha dött?
Sitter och dricker whiskyn ovan och kollar på en Youtubekanal som handlar om just whisky. Och läser lite Klocksnack då men det är ju givet.
Om du är Lagavulin fan så missar du väl inte årets släpp av Distillers Edition och 12an nu på fredag?
http://www.systembolaget.se/92458
http://www.systembolaget.se/10150
Najs!Längesedan någon postade här så jag bumpar denna tråd med rassligt jubilée och klassisk 10yo Laphroaig
![]()
Bästa whisky/bourbon till whisky sour? Dricker mest laffa, Ardberg och annat som inte är så lämpligt i ovan nämnd cocktail![]()
Whiskey Sour är bra skit! Prova med lite äggvita i för fint skum på toppen! Och sockerlag av minst 50% råsocker. (alltså 50% "vanligt" socker/50% råsocker)
Makers Mark funkar alltid! Blir kanon till Old Fashioned oxå!
Till Sour funkar iofs. i stort sett vilken Bourbon som helst. Four Roses/Jim Beam etc. om du vill komma undan lite billigare.
Hur är Quarter Cask och Ardbeg 10? Har för tillfället Enigma och Laphroaig 10, tycker att de kompletterar varandra braLiten samling än så länge, men många goda droppar enligt mig!
![]()
Fråga.
Vad ser ni för njutning i Whisky? Enligt mig smakar det skit och är för starkt. Dock är jag inte så gammal så kan inte "vant" mig. Vänjer man sig?
Hade gärna velat kunna dricka whisky, ser bossigt ut.![]()
Sällan har ett nick stämt så bra överens med användaren, eller...
Skämt å sido. Whisky, som mycket annat, är väl en acquired taste; dvs. nå´t man "lär" sig. Men gillar an det ointe, så ska man ju inte dricka det...
Börja med några "snällare" sorter; alltså inte Cask Strength eller värsta Laphroaig etc.
Dalwhinnie eller Glenmorangie är bra nybörjarwhisky utan rökighet. Milda & fruktiga. Testa en liten smutt av dessa & vandra sedan vidare om det faller dig i smaken.
(jag är absolut ingen kännare & gilla rinte tok-rökiga varianter heller, men tar gärna en god whisky då & då)
Lycka till!
Haha den var bra..
Man får väl köpa sig en flaska och ligga i hårdträning de kommande veckorna!![]()
Eh, handlar inte så mycket om ålder egentligen. Snarare vad du stal ur farsans spritskåp när du var liten!
Min far sa alltid "Ta! Gör det, för det vet jag att du kommer göra vad jag än säger, men fan ta dig ungjävel om du blandar i vatten i mina whiskys!!"
Så från när jag var runt 15 började jag sakta men säkert snutta på farsans dåliga whiskyflaskor som han så snällt ställde som synligast i spritskåpet, nu vid ålder 23 dricker jag ett glas whisky nästintill varje helgdag!
Lägger till en kass bild(jävla Iphone 4..) på min samling som består av:
1 liter Johnnie Walker - Platinum label. En flaska Markers Mark (Bourbon, jag vet..) 1 Flaska JD såklart, 1 Flaska Jim Bean(Jag föredrar faktiskt Bourbon..) och en flaska 10 årig Talisker Single Malt.
![]()
Hur är Quarter Cask och Ardbeg 10? Har för tillfället Enigma och Laphroaig 10, tycker att de kompletterar varandra bra![]()
Fråga.
Vad ser ni för njutning i Whisky? Enligt mig smakar det skit och är för starkt. Dock är jag inte så gammal så kan inte "vant" mig. Vänjer man sig?
Hur är Quarter Cask och Ardbeg 10? Har för tillfället Enigma och Laphroaig 10, tycker att de kompletterar varandra bra![]()
Skulle nog våga säga att en fruktigare Whisky är att föredra som nybörjare... Jag själv älskar tjärpastiller, salmiak och rökiga smaker, så det är ju inte allt för svårt att lista ut att jag även gillar rökig whiskyOfta tycker jag billig whisky smakar mkt sprit vilket suger.
Det låter sjukt, men Laphroaig 10, med några droppas vatten är en bra start. Laphroaig är mycket smakrik men upplevs inte så stark. Vattnet är bra av två anledningar: 1. Det framhäver aromer/smaker. 2. det minskar spritsmak vilket gör den lenare.
Fråga.
Överväger en flaska lagavulin 16 och en Glenfaclas 12. Men har inte konstigt nog smakat någon av dem. Någon som har ett bättre förslag?