• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Eric W

Omega
Kollade på Ralfy och även han tycker att den ändrats dom senaste åren, så mitt smakminne kanske är bättre än jag trott.

Hmm ja, verkligen. Låter som att man kanske bör kika på något annat. Några tips i 5-600kr -klassen för välgjorda sherrylagrade godingar? :)
Min referens är Longmorn 16år som jag tycker är kanon, men vill gärna prova nytt!
 

JLSM

Omega
Hmm ja, verkligen. Låter som att man kanske bör kika på något annat. Några tips i 5-600kr -klassen för välgjorda sherrylagrade godingar? :)
Min referens är Longmorn 16år som jag tycker är kanon, men vill gärna prova nytt!

Testa Aberlour A'bunadh från bolaget för 650kr...de välsorterade butikerna brukar ha in-store, annars beställningssortiment. Grym cask strength sherrylagring. Det varierar dock en del mellan batcherna så vissa är fruktiga och vissa andra är lite mer kryddiga och torra. Man får forska lite men du kan sällan slå fel.
 

Ebbot

Cartier
Sista dropparna nu.. :nailbiting:
Måste fixa en ny
FA177A72-B026-42C8-B935-33C194840F58.jpeg
 

JLSM

Omega
En Islay-lina efter en arbetsvecka sitter fint.

Sherrylagringar i all ära men jag tycker det är absolut roligast när man kommer till själva kärnan av destillatets karaktär och det gör man nästan uteslutande med enkla bourbon lagringar. Har har vi tre stolta destillerier som jag tror kommer leverera grym rök och fina maritima noter!
1. Undisclosed Distillery* 8yo 52,4% Cask Strength från en batch på 550 flaskor. Bottlad av Sansibar för svenska whiskyklubben Slainté.
*Säkra källor pekar på att det är från det största Islay destilleriet, det som börjar på C.

2. Undisclosed Distillery*, 9yo, 52,7%, Single Cask (1/179 flaskor).
*Står ej på flaskan men innehållet destillerades mellan Ardbeg och Laphroaig om vi säger så.

3. Lagavulin 12yo, 54,4%, 2014 Edition. Linans enda OB, ska bli intressant att jämföra den med dess något yngre like ovan.

4. Port Charlotte 17yo, 53,3%, Single Cask (1/155 flaskor), bottlad av Maltbarn.

Nu har de gottat sig i någon kvart i glasen, katten har flytt fältet och sambon kommer med brandsläckarn. Nu kör vi!
IMG_1353.JPG
IMG_1041.JPG IMG_2804.JPG IMG_3840.JPG IMG_9758.JPG
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Väldigt väldigt bra folieryck...klart rökig o inget för de som ogillar rök. Mkt smak av fat o bra sötma ändå. Bättre än 2017 är svårt att sia om..få väl hälla upp båda o jämföra.;)
Klart lika bra så här vid första sippen iaf
5B0D59E4-98A0-45DA-AB88-15A2C9FBAB3E.jpeg
 

Rolfen

Rolex
Som alla borde veta så kommer den mest intressanta whiskyn från Campbeltown men för några år sedan fick dom problem då dom som bestämmer över whiskyindustrin i Scottland beslutade att för att vara ett distrikt måste det finnas minst tre destillerier. Eftersom Campbeltown då bara hade två så startade Springbank ett till - Glengyle. Så cirka en månad om året går personalen från Springbank över till granndestilleriet Glengyle och produserar deras whisky under namnet Kilkerran. Problemet löst! Enlig mig är det en cool lösning på ett idiotiskt problem. Idag körde jag ett folieryck på Kilkerran Cask Strength 8år.
KilkerranCaskStrength8Ryck.jpg
 
Topp