• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

johpe

Panerai
2-Faktor
Lite rökiga favoriter fyndade i taxfree...kul med Lagsvulins Destiller på 1l...den är förbaskat bra
3F5DA5DB-A444-4A8E-9DB1-FD54E86FEF7F.jpeg
Ja Destillers Edition är riktigt bra, en favorit bland de rökiga.
 

Eric W

Omega
Någon som kan rekommendera några icke-islay-rökare?
Sugen på att testa nytt utanför Islay (en Lagga finns såklart alltid Whiskyskåpet så no worries, försöker bara vidga vyerna lite ;-).. )

Någon som testat Longrow eller Ledaig 10 tillexempel?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Någon som kan rekommendera några icke-islay-rökare?
Sugen på att testa nytt utanför Islay (en Lagga finns såklart alltid Whiskyskåpet så no worries, försöker bara vidga vyerna lite ;-).. )
Någon som testat Longrow eller Ledaig 10 tillexempel?
Glenlivet 21 är ordentligt bra. Tyvärr har den dragit iväg i pris (drömmer mig tillbaka till 2004 när jag reste runt i Skottland och införskaffade min första butelj av denna, för strax under 700 riksdaler, och det dessutom gick att få tag på den på Systemet för några kronor mer...:). Men det är min absoluta favorit när det gäller icke-rökiga whisky.
Mer prisvärda alternativ på det statliga alkohomonopolet;
Nikka from the barrel
Nikka All Malt
Glenlivet 12yo eller 18yo
 
Senast ändrad:

uprof

Cartier
2-Faktor
Någon som kan rekommendera några icke-islay-rökare?
Sugen på att testa nytt utanför Islay (en Lagga finns såklart alltid Whiskyskåpet så no worries, försöker bara vidga vyerna lite ;-).. )

Någon som testat Longrow eller Ledaig 10 tillexempel?
Jag skulle rekommendera att prova Longrow 18. Otroligt god whisky. Lite Ardbeg 70-talsvibbar.
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Har varit på jakt efter en billig brukswhiskey och köpte senast "Speyburn Bradan Orach" på systemet. Jag tycker faktiskt att den är prisvärd och duger gott en vardagskväll då man kanske inte alltid vill hälla upp en finare sort.
IMG_3900ed.jpg
 
  • Like
Reactions: JLC

JB_XII

Rolex
Har varit på jakt efter en billig brukswhiskey och köpte senast "Speyburn Bradan Orach" på systemet. Jag tycker faktiskt att den är prisvärd och duger gott en vardagskväll då man kanske inte alltid vill hälla upp en finare sort.
IMG_3900ed.jpg

Personligen så tyckte jag den var odrickbar :p
Gick inte att få ner :depressed:
Får kanske testa ikväll igen. Hade kanske bara en dålig dag ;)
 

Biskopen

Cartier
2-Faktor
Personligen så tyckte jag den var odrickbar :p
Gick inte att få ner :depressed:
Får kanske testa ikväll igen. Hade kanske bara en dålig dag ;)
Jag tycker den är helt OK. Rätt len och lättdrucken! ;)

Den mot en vanlig Glenlivet eller Laphroaig?
Aldrig testat Glenlivet men Laphroaig är ju definitivt bättre. Helt olika typer dock, Speyburn är ju allt annat än rökig.
 
  • Like
Reactions: JLC

Rolfen

Rolex
Har varit på jakt efter en billig brukswhiskey och köpte senast "Speyburn Bradan Orach" på systemet. Jag tycker faktiskt att den är prisvärd och duger gott en vardagskväll då man kanske inte alltid vill hälla upp en finare sort.
IMG_3900ed.jpg
Som jag skrivit tidigare i denna tråd så får denna whisky mig att tänka mer på ungdomsynder innehållande hembränt och päronsoda än på riktig whisky.
 

TLalle

Omega
Inspirerad av @Rolfen (men lite annorlunda formulerat): vilka whisky anser herrskapet att alla whsiky-konnonsörer bör smaka? Högt och lågt. Jag anser att alla bör smaka famous goose (som var bra men nu är helt fruktansvärd) för att veta hur det inte skall smaka, och sedan rensa bort det onda med en Super Nikka - Rare Old för att inte i all evighet vifta bort blended som ett otyg skapat av ett as till människa, och inse att de faktiskt kan vara helt underbart lena.
 
Topp