• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zprty

Omega
2-Faktor
Hej,

Oskar heter jag och studerar, om allt vill sig väl, till hösten vid universitetet. Tillsammans med några klasskamrater på gymnasiet fick jag ett intresse för klockor i allmänhet och exklusivare klockor i synnerhet. Det gick så långt att vissa lektioner ägnades helt åt klocknörderi... Nu har jag dock sansat mig och istället är det kvällarna som ägnas åt nörderiet. I dagsläget består min samling av så pass enkla kvartzklockor att jag inte nämner dem här:/

Som ny användare på KS vill jag därför skapa mitt första ämne och med tanke på att jag numera är redo att införskaffa mig min första ”fina” klocka så får det helt enkelt handla om det.

Har ni några tips, åsikter eller erfarenheter ni vill dela med er av? Vad anser ni är en bra instegsklocka? Allt tas tacksamt emot. Helst ett automatiskt ur, utöver det vill jag bara få så mycket insikter som möjligt.
Tack på förhand!

Allt gott,
Oskar
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Har länge sökt och läst på och då fastnat för framförallt Rolex Datejust 36mm och Cartier Tank Solo XL. Dock olika estetisk, men fantastiska klockor i min mening. Jag är, som sagt, nybörjare och undrar om det är någon som vet lite mer kring vilka/vilket urverk som är att föredra när det gäller dessa?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Har länge sökt och läst på och då fastnat för framförallt Rolex Datejust 36mm och Cartier Tank Solo XL. Dock olika estetisk, men fantastiska klockor i min mening. Jag är, som sagt, nybörjare och undrar om det är någon som vet lite mer kring vilka/vilket urverk som är att föredra när det gäller dessa?
Köp det du gillar och vill ha, för så mycket pengar du har råd med, begagnat. ;)
 

Riffraff

Cartier
Vilken klocka, ett sådant personligt val. När folk ilmin närhet med ett gryende klockintresse tillfrågar mig vilken klocka man ska ha... Känns det nästan som att bli frågad "Hur borde ens partner se ut?"

När du funnit en klocka/klockor du gillar kan du ju söka efter just den modellen i säljes sektionen här på KS. Dels för att kolla om den finns till salu men primärt för att skaffa dig en bild inom vilket prisspann klockan bör ligga
 

Pepsi_II

Breitling
Omega Seamaster verkar vara en väldigt vanlig klocka att börja med. Fin, pålitlig, bra investering och rimligt pris. Min första ”riktiga” klocka var en orange Seamaster planet ocean 42mm på en original stållänk. Efter den har jag haft 4st till oranga planet ocean i olika storlekar och årsmodeller. Jag har haft några andra klockor också, men det har alltid funnits en planet ocean liggandes ;-). Smaken är som baken, men en orange planet ocean har jag alltid gillat.
 

Elias.A

Cartier
Hej,

Oskar heter jag och studerar, om allt vill sig väl, till hösten vid universitetet. Tillsammans med några klasskamrater på gymnasiet fick jag ett intresse för klockor i allmänhet och exklusivare klockor i synnerhet. Det gick så långt att vissa lektioner ägnades helt åt klocknörderi... Nu har jag dock sansat mig och istället är det kvällarna som ägnas åt nörderiet. I dagsläget består min samling av så pass enkla kvartzklockor att jag inte nämner dem här:/

Som ny användare på KS vill jag därför skapa mitt första ämne och med tanke på att jag numera är redo att införskaffa mig min första ”fina” klocka så får det helt enkelt handla om det.

Har ni några tips, åsikter eller erfarenheter ni vill dela med er av? Vad anser ni är en bra instegsklocka? Allt tas tacksamt emot. Helst ett automatiskt ur, utöver det vill jag bara få så mycket insikter som möjligt.
Tack på förhand!

Allt gott,
Oskar
Min första ”riktiga” klocka var en tag aquaracer. Rekomenderas starkt!

Köp en beggad så om du skulle tröttna på klockan du köper efter ett tag är det bara att sälja och köpa någon annan utan att förlora alldeles för mycket pengar:) ett tips är att testa i butik innan om möjlighet ges.

Väldigt off-topic men måste bara fråga vilket universitet du tror att du kommer hamna på? Börjar förhoppningsvis också studera i höst:)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Då TS inte specifikt utesluter icke exklusiva klockor så skulle jag rekommendera en Seiko dykare för några tusenlappar (begagnad) som en bra gateway drug.

Exempelvis en SKX eller Turtle av valfri sort.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Beror helt på din budget!
En begagnad Oris är riktigt prisvärd, personligen gillar jag både Aquis och Divers 65. Några andra alternativ skulle kunna vara en Sjöö Sandström Worldtimer eller en Omega SMP:)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
A5122F92-CEF4-472C-B7D1-203A3BCE0A3F.jpeg

Modellnummer RJ603AX9
 
Senast ändrad:

Zprty

Omega
2-Faktor
Min första ”riktiga” klocka var en tag aquaracer. Rekomenderas starkt!

Köp en beggad så om du skulle tröttna på klockan du köper efter ett tag är det bara att sälja och köpa någon annan utan att förlora alldeles för mycket pengar:) ett tips är att testa i butik innan om möjlighet ges.

Väldigt off-topic men måste bara fråga vilket universitet du tror att du kommer hamna på? Börjar förhoppningsvis också studera i höst:)

Lunds universitet:)
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Vad är era åsikter kring Sjöö Sandström Royal Steel 36mm? Tänker den som kandidat istället för en Rolex DJ.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är era åsikter kring Sjöö Sandström Royal Steel 36mm? Tänker den som kandidat istället för en Rolex DJ.
Jag har haft tre stycken RSC, en på 37 mm (gammal modell och storlek från 90-talet) och två på 41 mm. Tycker att det är riktigt bra klockor! Bra kvalitet, snygg design och dessutom är Sjöö Sandström grymma att ha att göra med om något skulle krångla, oavsett om garantin gått ut eller inte. Så kan verkligen rekommendera en sådan:)
Du har väl inte missat att det är 15% rabatt + första servicen gratis om du beställer innan imorgon? https://klocksnack.se/threads/grupp...erikson-urhandel-avslutas-söndag-28-6.133540/
Stoppar även in lite bilder på de tre jag tidigare haft:
FDF2EAC5-D3E0-4F1F-8EB9-E52ADFD76BA2.jpeg

AC9256CA-D032-46CE-B90F-E16429626010.jpeg

EA971DAD-640E-4A6A-80B5-29D973D72549.jpeg
 
Mitt tips är att testa klockan i fråga. Var själv helt insnöad på en Speedy som första riktiga klocka men efter att ha provat den på lokala ADn kändes det helt fel.

Jag hade exakt samma upplevelse med just Schpeedyn som första klocka. Sen blev det en datejust.

Denna frågan är ju såklart väldigt svår om man inte har en budget. Men oavsett så bör du nog köpa något begagnat så du har råd att ångra dig.
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Jag har haft tre stycken RSC, en på 37 mm (gammal modell och storlek från 90-talet) och två på 41 mm. Tycker att det är riktigt bra klockor! Bra kvalitet, snygg design och dessutom är Sjöö Sandström grymma att ha att göra med om något skulle krångla, oavsett om garantin gått ut eller inte. Så kan verkligen rekommendera en sådan:)
Du har väl inte missat att det är 15% rabatt + första servicen gratis om du beställer innan imorgon? https://klocksnack.se/threads/grupp...erikson-urhandel-avslutas-söndag-28-6.133540/
Stoppar även in lite bilder på de tre jag tidigare haft:
FDF2EAC5-D3E0-4F1F-8EB9-E52ADFD76BA2.jpeg

AC9256CA-D032-46CE-B90F-E16429626010.jpeg

EA971DAD-640E-4A6A-80B5-29D973D72549.jpeg
Ser bevisligen mycket trevliga ut, framförallt 41 med vit tavla. Tyvärr har jag inte hunnit testa den ännu, vilket jag gärna vill göra innan jag köper.

Har du några erfarenheter av Cartier Tank eller DJ?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ser bevisligen mycket trevliga ut, framförallt 41 med vit tavla. Tyvärr har jag inte hunnit testa den ännu, vilket jag gärna vill göra innan jag köper.

Har du några erfarenheter av Cartier Tank eller DJ?
Ja om jag hade köpt en RSC idag, då hade jag valt en 36:a med den blåa urtavlan. Riktigt fina!!
Har tyvärr ingen erfarenhet av varken Tank eller DJ, personligen skulle jag välja en DJ före Tank alla dagar i veckan:)
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Ja om jag hade köpt en RSC idag, då hade jag valt en 36:a med den blåa urtavlan. Riktigt fina!!
Har tyvärr ingen erfarenhet av varken Tank eller DJ, personligen skulle jag välja en DJ före Tank alla dagar i veckan:)
Lutar mer åt en DJ med tanke på dess bredare användningsområde jämfört med Tank som är mer dressad. Det enda är att jag jagar ett speciellt utförande på DJ, se bilden. Dock ser jag den inte särskilt ofta varken här eller hos lokala AD...
 

Bilagor

  • IMG_6693.jpg
    IMG_6693.jpg
    535.1 KB · Visningar: 30

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Lutar mer åt en DJ med tanke på dess bredare användningsområde jämfört med Tank som är mer dressad. Det enda är att jag jagar ett speciellt utförande på DJ, se bilden. Dock ser jag den inte särskilt ofta varken här eller hos lokala AD...
Håller helt med dig, mycket bredare användningsområden än Tank. Okej, jag förstår. Du kan också hålla ett öga på Chrono24.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vad gäller Cartier eller DJ tycker jag att DJn är en mycket mer allround klocka. Sannolikt kommer du kanske att behöva köpa sälja köpa en del klockor innan du riktigt vet vad du gillar men OM du lyckas köpa en klocka i din ålder och behålla den riktigt länge så vore det ju riktigt värdefullt. Min röst går därför till en ny Tudor Day Date som är mycket av vad DJn är men mycket billigare. Vanligast i 39 (tyvärr) men finns också i 36. Sök efter rätt klocka hos en bra handlare på C24.
imgrc0062228971.jpg
 

LasseTh

Omega
Pledge Member
Seiko SARB033/035 skulle jag säga. Inte farlig prismässigt och man kan börja ana känslan av kvalitet några pinnhål upp. Dessutom en väldigt versatil klocka.
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Skulle behöva lite expertis kring vilken referens av DJ som är att föredra när det gäller 80-/90tal. Kikat en del på 16014 och 16030. Finns det något urverk som anses bättre jämfört med andra? Det lutar just nu åt en DJ där budget ligger på ca 50k. Är det rimligt för ett fräscht exemplar?
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Skulle behöva lite expertis kring vilken referens av DJ som är att föredra när det gäller 80-/90tal. Kikat en del på 16014 och 16030. Finns det något urverk som anses bättre jämfört med andra? Det lutar just nu åt en DJ där budget ligger på ca 50k. Är det rimligt för ett fräscht exemplar?

Kolla denna, fin DJ med modern karaktär/semi vintage som gör att du kan använda den som allroundklocka, även vattentät.

https://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-93.html
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Uppdatering gällande klockköp...

I och med ångest gällande klockval har jag nyligen införskaffat en "enklare" klocka till en början. Var inne på en DJ, men hittade aldrig ett fint exemplar till ett rimligt pris. Fick senare ett tips av en vän om Seiko SARB035 och fastnade, då den är lik DJ, och slog till. Tanken är att ha den under tiden jag letar efter mitt nästa större köp:)
IMG_4163.JPG

Väldigt nöjd med SARB:en. Dock ställde det till problem. Nu har jag tappat suget efter DJ då Seikon är alltför lik och jag dessutom är otroligt nöjd med den. Känns svårt att motivera ett köp av en klocka som inte skiljer sig särskilt mycket från den jag redan har (som jag tänker behålla) och som är betydligt dyrare...

Nu är jag mer sugen på en dykare. Återigen kikat i timmar, om inte dagar, och landat i två inte helt oväntade kandidater. Rolex Submariner och GMT master. Är jag helt fel ute eller är det två rimliga alternativ? Kommer att användas till såväl vardags som på äventyr, men inte vid formella tillställningar. Någon som kan ge input och dela med sig av erfarenheter? Vilken hade ni kört på?
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Uppdatering gällande klockköp...

I och med ångest gällande klockval har jag nyligen införskaffat en "enklare" klocka till en början. Var inne på en DJ, men hittade aldrig ett fint exemplar till ett rimligt pris. Fick senare ett tips av en vän om Seiko SARB035 och fastnade, då den är lik DJ, och slog till. Tanken är att ha den under tiden jag letar efter mitt nästa större köp:)
IMG_4163.JPG

Väldigt nöjd med SARB:en. Dock ställde det till problem. Nu har jag tappat suget efter DJ då Seikon är alltför lik och jag dessutom är otroligt nöjd med den. Känns svårt att motivera ett köp av en klocka som inte skiljer sig särskilt mycket från den jag redan har (som jag tänker behålla) och som är betydligt dyrare...

Nu är jag mer sugen på en dykare. Återigen kikat i timmar, om inte dagar, och landat i två inte helt oväntade kandidater. Rolex Submariner och GMT master. Är jag helt fel ute eller är det två rimliga alternativ? Kommer att användas till såväl vardags som på äventyr, men inte vid formella tillställningar. Någon som kan ge input och dela med sig av erfarenheter? Vilken hade ni kört på?


Tycker att du gör rätt i att börja med lite mer prisvärda klockor. Om du är intresserad av dykare så skulle jag rekommendera att börja med exempelvis en Turtle eller SKX.

Inget som hindrar dig att senare gå uppåt i prisstegen :)
 
Topp