• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Uppdatering gällande klockköp...
Nu är jag mer sugen på en dykare. Återigen kikat i timmar, om inte dagar, och landat i två inte helt oväntade kandidater. Rolex Submariner och GMT master. Är jag helt fel ute eller är det två rimliga alternativ? Kommer att användas till såväl vardags som på äventyr, men inte vid formella tillställningar. Någon som kan ge input och dela med sig av erfarenheter? Vilken hade ni kört på?
GMT Master är ingen dykare så då kanske valet blev ännu lättare. Båda kan dock användas vid ”formella tillställningar” utan större problem (så tillvida du inte är bjuden på Nobelfesten...)
 

Zprty

Omega
2-Faktor
Tycker att du gör rätt i att börja med lite mer prisvärda klockor. Om du är intresserad av dykare så skulle jag rekommendera att börja med exempelvis en Turtle eller SKX.

Inget som hindrar dig att senare gå uppåt i prisstegen :)
Det är såklart sant och kanske det smartaste valet. Men jag har lärt mig att jag inte tänker särskilt rationellt när det handlar om prylar jag verkligen vill ha... Har kikat på dem också men inte fallit på samma sätt som jag gjort för exempelvis sub:)
 

Zprty

Omega
2-Faktor
GMT Master är ingen dykare så då kanske valet blev ännu lättare. Båda kan dock användas vid ”formella tillställningar” utan större problem (så tillvida du inte är bjuden på Nobelfesten...)
Kanske inte går att bada på samma sätt med GMT? Är mer ute efter estetisk än funktion, men det får inte innebära att jag inte kan bada med klockan. Du hade valt sub alltså?

Har planer för en tank till de formella tillställningarna. Dock dröjer det ett tag tills det blir aktuelltd. Förhoppningsvis kommer inbjudan till nobelfesten i samma veva:)
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Kanske inte går att bada på samma sätt med GMT? Är mer ute efter estetisk än funktion, men det får inte innebära att jag inte kan bada med klockan. Du hade valt sub alltså?

Har planer för en tank till de formella tillställningarna. Dock dröjer det ett tag tills det blir aktuelltd. Förhoppningsvis kommer inbjudan till nobelfesten i samma veva:)
Vad jag hade valt är helt ointressant i sammanhanget. Det är du som vill köpa en klocka och alla har egna preferenser.

Båda ”går att bada med” men en kan du ”bada” mer på djupare vatten. Den andra kan du få tiden på upp till 3-tidszoner om du reser mycket. Om du har begränsat dig till dessa två modeller är ett hett tips att läsa in dig på www.rolex.com. Där finns allt du både behöver och inte behöver veta.
 

peppelito

Omega
C5AA426F-A095-4A2C-BD35-80866B7CDAC3.jpeg
IMG_20190511_155504.jpg
Jag röstar för en Oris om du vill ha en prisvärd dykare. Min första riktiga klocka var en Oris dykare som jag hade nämare 10 år innan den flippades. Går att hitta begagnade i bra skicka för bra pengar om man inte vill lägga runt 20k för en ny.
Idag har jag en Mido Ocean Star Captain V som beater och en Omega Aqua Terra 41.
 
Topp