• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den unika Unimatic-tråden

uran

Basic
Nåja. Tycker ändå Microbrandet Unimatic börjar etablera sig tillräckligt för att ha en egen tråd.

Mitt första köp, en special edition collab, Unimatic x Revolution U1 Milsub ‘Blue’.

Jag var först ute efter deras collab "Arctic Fox" men såldes slut och sen såg jag denna och gillade färgen. Efter några månaders fram och tillbaka till hemsidan slog jag till.

Det jävliga är att Revolution är baserade i Singapore vilket innebär moms och tull för Svensson. Ca SEK16.000 landade det på med skatt och tull. Dyrt? Ja!

Boetten med vridring mäter 41,5 mm och tjockleken ligger på 11,5 mm med safirglaset. 300ATM och färgen är blå och något de kallar Cerakote Stone wash.

Färgen är anledningen att jag köpte den då jag känner att den kunde bli en bra mix and match både för hösten och sommaren.

Jag har länge varit nyfiken på Unimatic, däremot har deras ur med NH35-verket varit en no go då jag tycker det är för dåligt helt enkelt (verksnobb? - njaa, men lite kvalitet vill jag ha annars går det bort). Det ironiska i fallet är att Sellita SW200-1B-verket går i ytterkanten av specifikationen på +/-7sek tom +/-20sek per dag. 😅 Inte toppreglerad.

Detta förtar lite av helhetsintrycket om jag ska vara ärlig.

Hur sitter klockan då?

Den sitter jäkligt bra, känns tunn och man får med två straps. En två delad vinylstrap och en gummi som båda känns mycket hög kvalitet med metalldelar i samma stuk, dvs, stonewashed cerakote blue.

Just nu sitter den på Prince Natos NATO (double pass) i en blå som matchar lite bättre klockans färg. Tror att även gräddvit och ljusgrå skulle passa utmärkt.

Kronan är välskyddad men svår att nå och lite hal. Känslan är att den är rejäl.

Själva tavlan är typisk Unimaticstil med tydliga index och läsbarheten är topp i bra ljus trots blåa matchande visare. Lumen är grym på markörerna men icke på visarna så dessvärre är det sämre i mörker.

Cerakote stonewash är något jag verkligen gillar. Det finns, enligt mig, inget snyggare än "coatade" klockor med slitning. Dessutom gör det inget om jag sliter lite mer på den då den ändå kommer se "ny" ut. Jag undrar om det är svårt att göra själv.

Just det, vridringen då. Jodå, den känns gedigen men fjädern känns lite väl spröd med ca en sekund back play. Är nyfiken om det finns andra med Unimatic här på forumet som kan berätta hur de upplever vridringen.

Kort och gott.

Utseendemässigt och känsla på armen 4/5
Urverk 2/5
Lume 2/5
Pris 1/5

Trots detta landar jag i ett betyg på 3/5 då den fortfarande inbringar känslan jag var ute efter. Där var jag inte fel ute. Även om många tror jag köpt en Swatch x BlancPain 😅 men det spelar ingen roll då jag gillar den i blått också.

Nyfiken på att höra mer om era erfarenheter kring Unimatic. Det är ju trots allt en ganska prisvärd, väldesignad klocka, om man köper från Italien.

Väl mött.

Bilagor

• 20231115_142009.jpg
    20231115_142009.jpg
    68.3 KB · Visningar: 23
  • 20231115_141954.jpg
    20231115_141954.jpg
    91.6 KB · Visningar: 25
  • 20231115_141805.jpg
    20231115_141805.jpg
    71.6 KB · Visningar: 21
  • 20231115_141752.jpg
    20231115_141752.jpg
    96.6 KB · Visningar: 22
Senast ändrad:
Har inga erfarenheter av Unimatic. Tycker den är cool. Har inte sett någon ny klocka med slitningar innan. Kanske är det kommande nya?

Välbehövlig trådstart 👍

Har inte ägt någon Unimatic men varit bra sugen.

Hade jag sett Hodinkee-GMT:n innan den släpptes/sålde slut, hade jag haft svårt att låta bli!

Screenshot_20231115-152342.jpg

Välbehövlig trådstart 👍

Har inte ägt någon Unimatic men varit bra sugen.

Hade jag sett Hodinkee-GMT:n innan den släpptes/sålde slut, hade jag haft svårt att låta bli!

Screenshot_20231115-152342.jpg
Den där är faktiskt riktigt fräsch. Snyggare än nya i kolfiber, men gillar dem också. Titanium va? Blir så jävla dyrt från USA bara. Den skulle väl landa på 20ish?

Nåja. Tycker ändå Microbrandet Unimatic börjar etablera sig tillräckligt för att ha en egen tråd.

Mitt första köp, en special edition collab, Unimatic x Revolution U1 Milsub ‘Blue’.

Jag var först ute efter deras collab "Arctic Fox" men såldes slut och sen såg jag denna och gillade färgen. Efter några månaders fram och tillbaka till hemsidan slog jag till.

Det jävliga är att Revolution är baserade i Singapore vilket innebär moms och tull för Svensson. Ca SEK16.000 landade det på med skatt och tull. Dyrt? Ja!

Boetten med vridring mäter 41,5 mm och tjockleken ligger på 11,5 mm med safirglaset. 300ATM och färgen är blå och något de kallar Cerakote Stone wash.

Färgen är anledningen att jag köpte den då jag känner att den kunde bli en bra mix and match både för hösten och sommaren.

Jag har länge varit nyfiken på Unimatic, däremot har deras ur med NH35-verket varit en no go då jag tycker det är för dåligt helt enkelt (verksnobb? - njaa, men lite kvalitet vill jag ha annars går det bort). Det ironiska i fallet är att Sellita SW200-1B-verket går i ytterkanten av specifikationen på +/-7sek tom +/-20sek per dag. 😅 Inte toppreglerad.

Detta förtar lite av helhetsintrycket om jag ska vara ärlig.

Hur sitter klockan då?

Den sitter jäkligt bra, känns tunn och man får med två straps. En två delad vinylstrap och en gummi som båda känns mycket hög kvalitet med metalldelar i samma stuk, dvs, stonewashed cerakote blue.

Just nu sitter den på Prince Natos NATO (double pass) i en blå som matchar lite bättre klockans färg. Tror att även gräddvit och ljusgrå skulle passa utmärkt.

Kronan är välskyddad men svår att nå och lite hal. Känslan är att den är rejäl.

Själva tavlan är typisk Unimaticstil med tydliga index och läsbarheten är topp i bra ljus trots blåa matchande visare. Lumen är grym på markörerna men icke på visarna så dessvärre är det sämre i mörker.

Cerakote stonewash är något jag verkligen gillar. Det finns, enligt mig, inget snyggare än "coatade" klockor med slitning. Dessutom gör det inget om jag sliter lite mer på den då den ändå kommer se "ny" ut. Jag undrar om det är svårt att göra själv.

Just det, vridringen då. Jodå, den känns gedigen men fjädern känns lite väl spröd med ca en sekund back play. Är nyfiken om det finns andra med Unimatic här på forumet som kan berätta hur de upplever vridringen.

Kort och gott.

Utseendemässigt och känsla på armen 4/5
Urverk 2/5
Lume 2/5
Pris 1/5

Trots detta landar jag i ett betyg på 3/5 då den fortfarande inbringar känslan jag var ute efter. Där var jag inte fel ute. Även om många tror jag köpt en Swatch x BlancPain 😅 men det spelar ingen roll då jag gillar den i blått också.

Nyfiken på att höra mer om era erfarenheter kring Unimatic. Det är ju trots allt en ganska prisvärd, väldesignad klocka, om man köper från Italien.

Väl mött.
Härligt att se! 👍
Den här levereras till mig imorgon. Återkommer med intryck efter någon dag.

Nu har jag haft det här uret ett par dagar och konstaterar att det levererar det jag eftersökte, d.v.s. avskalad minimalistisk design samt är lättburet och sitter bekvämt på min +20 cm arm. Urverket (Sellita SW200-1) och dess prestanda har jag inga synpunkter på då jag är tämligen ointresserad av gångavvikelser. Jag blir sjuttio bast nästa år och alldeles oavsett ett armbandsurs tidshållning så går tiden ändå för fort utan att lägga energi på +/- spd. Konklusion: jag är mycket nöjd. God natt Unimaticägare
20231118_015840.jpg

Nu har jag haft det här uret ett par dagar och konstaterar att det levererar det jag eftersökte, d.v.s. avskalad minimalistisk design samt är lättburet och sitter bekvämt på min +20 cm arm. Urverket (Sellita SW200-1) och dess prestanda har jag inga synpunkter på då jag är tämligen ointresserad av gångavvikelser. Jag blir sjuttio bast nästa år och alldeles oavsett ett armbandsurs tidshållning så går tiden ändå för fort utan att lägga energi på +/- spd. Konklusion: jag är mycket nöjd. God natt Unimaticägare
20231118_015840.jpg
Väl sagt! Riktigt cool rent ockulärt. Hur känns medföljande strapen, är det skinn?

Väl sagt! Riktigt cool rent ockulärt. Hur känns medföljande strapen, är det skinn?
Tack. Ja, det är ett riktigt skönt slätt läderband. Jag föredrar oftast stållänk samt gummi, men detta är ett bra vinterläder. Till våren blir det gummi, kanske Unimatics gummi, som är tvärribbat och som påminner lite om skinnklädseln hos många Alfa Romeo. Det låg även ett svart nato i "pelicaset".
Screenshot_20231118_023005_Chrome.jpg

Den här gick jag igång på. Uppskattar när man kan köpa klockan på länk, enklare att komplettera med Nato eller annat band sen. Jäkla snygg va den.
1000007322.png
Hmm, intressant spaning! 🤔

Screenshot_20231118-112147.jpg

Tycker mig minnas att jag avfärdat deras länk förut, men det där såg ju ut att börja likna ngt?

22mm tapering to 18mm
185 mm length
Size min. 140mm – max. 230mm
Folding clasp with double button release with diving extension
15mm micro-adjustable extension, with 2,5mm increments
111gr weight
4mm solid links
1.8mm screws

Oystern verkar i mitt tycke passa bättre på skindivern, bättre linjer mellan boett o ändlänkar.

Screenshot_20231118-112157__01.jpg

Något som inte sitter helt rätt med mig nedan, gällande ändlänk+boett, lite för olika designspråk för att passa ihop (men inte en jättestor skavank heller)

Screenshot_20231118-112316__01.jpg

20231118_015840.jpg

Trevligt avskalad! Hemlige Arnold blev såld eller? 👀

20231118_015840.jpg
Kände inte till märket sedan tidigare. Stilfull klocka, ska tittar mer på det här märket 😊

Tillbaka
Topp