• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Så, nu har jag fått tag i ett par som sitter bra över låren. Let the game begin!
8384_a3fbe4ec29-_g6a4745.jpg

Vad är det för några?

har någon erfarenhet av A.P.C's raw denim och tvättade?
har precis köpt ett par ACNE Studios Ace Str Raw, och dom är så extremt tighta över låren, även nu efter ca 7 dagars användning.

är rätt ny på raw denim sidan.

Vad är det för några?

har någon erfarenhet av A.P.C's raw denim och tvättade?
har precis köpt ett par ACNE Studios Ace Str Raw, och dom är så extremt tighta över låren, även nu efter ca 7 dagars användning.

är rätt ny på raw denim sidan.
orSlow 105! Japansk denimokonst. Bästa jeansen som jag har ägt.

Tyget är 13.5 oz, som är sköljt en gång för att minimera att tyget krymper. Sen gillar jag att jeansen inte färgar av sig på ALLT, utan kan användas normalt direkt.

Finns på Nitty Gritty & Mr.Porter b.la.

https://www.nittygrittystore.com/standard-denim-105

Modellen har strl 3 är typ två meter lång, jag fick gå upp på strl 4 (L) & så här sitter pistolerna.
IMG_5597.JPG

Tyget är 13.5 oz, som är sköljt en gång för att minimera att tyget krymper. Sen gillar jag att jeansen inte färgar av sig på ALLT, utan kan användas normalt direkt.

Modellen har strl 3 är typ två meter lång, jag fick gå upp på strl 4 (L) & så här sitter pistolerna.
IMG_5597.JPG
Så, då ligger jeansen i tvättmaskinen, efter mindre än 1 & 1/2 månad. Använda dagligen & jag tänker inte exrpimentera med frys & sådant påhitt!
IMG_6259.JPG

IMG_5597.JPG
Jag blev så till mig att jag sprang och köpte ett par men det fick bli 107: or. Otroligt bra! Jag slank i ett par storlek 3 som satt fint finns till och med lite utrymme för julmaten.
IMG_1980.JPG

Passade på under black friday och köpte ett nytt par APC Petit Standard Raw indigo.
Den vänstra är cirka 5år gammal, har inte använt dem varje dag, aldrig tvättad (!?) Tämligen ofräscht när jag skriver ut det..
Det högra paret är använt knappt en vecka.
unnamed.jpg

Passade på under black friday och köpte ett nytt par APC Petit Standard Raw indigo.
Den vänstra är cirka 5år gammal, har inte använt dem varje dag, aldrig tvättad (!?) Tämligen ofräscht när jag skriver ut det..
unnamed.jpg
japp, låter verkligen ofräscht... ;)
köpte ett par nudie för 6 v sedan. använt dem varje dag sedan dess, men provade ett par andra idag... lite ovant.

unnamed.jpg
Fem år är sjukt mäktigt...ser bra ut också!

Nu luktar mina plötsligt asgott och de ser faktiskt inte helt körda ut heller, knepet är ju att ta det lugnt med centrifugen. Ambitiösare projekt får nog vänta tills efter pappaledigheten ändå... Fortfarande blöta:
IMG_1583.JPG

Mina orSlow 105 hänger i bra, men är inte överdrivet fade-vänliga (vilket var tanken) - däremot varvar jag med dessa.

Levis Vintage Clothing 1962 551Z, USA. Levis första modell som var sanforized & den kommer bli väldigt bra med tiden.
IMG_6590.JPG

japp, låter verkligen ofräscht... ;)
köpte ett par nudie för 6 v sedan. använt dem varje dag sedan dess, men provade ett par andra idag... lite ovant.
Ovant är ju en kraftig understatement. Att sätta på sig de nya Apc kändes som att ha två träplankor runt benen. Sjukt oskönt. De andra är ju formade efter benen.

Någon med Levis 512? Undrar ifall de töjer sig mkt, gillat mina Levis tidigare (nu endast ett två år gammalt par 520) men tycker de töjer sig lite olika. Att de töjer sig lite fattar jag ;)

Tänkte skriva i den här tråden för ett tag sedan, men hittade den inte.
Kan ni inte slänga upp någon bild på ett par bra lagningar? Ett par "skönjeans" hamnade i en låda på vinden efter en (fylle)olycka, nu har de hål på knät, och mina ännu skönare jeans jag har nu börjar bli tveksamma i alla kanter och veck. De kanske är bara att slänga i och för sig... :(

Tänkte skriva i den här tråden för ett tag sedan, men hittade den inte.
Kan ni inte slänga upp någon bild på ett par bra lagningar? Ett par "skönjeans" hamnade i en låda på vinden efter en (fylle)olycka, nu har de hål på knät, och mina ännu skönare jeans jag har nu börjar bli tveksamma i alla kanter och veck. De kanske är bara att slänga i och för sig... :(

Nej! Laga. Lappa, sy, klipp och klistra. Jeans med lagningar (som kommit till av tidens tand) är karaktär!

Köpte ett par Edwin ED-55 Red Selvage för ungefär 3 år sedan och är grymt nöjd med dom. Problemet är att dom blivit alldeles för tighta vid låren.. Tvättat max 3 gånger. Tänkte börja en ny resa med ett par likadana. Behöver tips och råd på hur jag bäst sliter in dessa! Blötlägga innan första användning t.ex?

Köpte ett par Edwin ED-55 Red Selvage för ungefär 3 år sedan och är grymt nöjd med dom. Problemet är att dom blivit alldeles för tighta vid låren.. Tvättat max 3 gånger. Tänkte börja en ny resa med ett par likadana. Behöver tips och råd på hur jag bäst sliter in dessa! Blötlägga innan första användning t.ex?
Jag körde mina Edwin ESC33L (made in Japan, classic fit, rainbow selvedge) i en soak innan jag började bära dom. Kört dom i princip varje dag sen februari och dom sitter riktigt bra. Jag köpte förvisso en lite större storlek, eftersom jag ville ha en lite ledigare passform. Men ingen crotch blow out än iallafall, vilket är nice. Slitningen börjar bli riktigt bra också. Kört en soak med Mr Blacks jeanstvättmedel för nån månad sen och dom sitter fortfarande perfekt!

Jag körde mina Edwin ESC33L (made in Japan, classic fit, rainbow selvedge) i en soak innan jag började bära dom. Kört dom i princip varje dag sen februari och dom sitter riktigt bra. Jag köpte förvisso en lite större storlek, eftersom jag ville ha en lite ledigare passform. Men ingen crotch blow out än iallafall, vilket är nice. Slitningen börjar bli riktigt bra också. Kört en soak med Mr Blacks jeanstvättmedel för nån månad sen och dom sitter fortfarande perfekt!
Tack för det! Expediten lurade på mig en mindre storlek, "det töjer sig när det blir mjuka".. Satsar på en ledigare storlek denna gången!

Tack för det! Expediten lurade på mig en mindre storlek, "det töjer sig när det blir mjuka".. Satsar på en ledigare storlek denna gången!
Alltså, om du inte vill att dom ska sitta tight, så köp dom som sitter bäst på dig i butiken. Enda undantaget är om du köper ett par osanforiserade jeans, det vill säga "shrink to fit". Sånna jeans krymper rätt rejält vid första tvätt, så det är bäst att köpa ett par storlekar större och sen gärna ta ett bad med jeansen på så dom krymper till just din storlek. Men det är lite överkurs och förekommer mest på roots/basics jeans, alltså jeans som är tillverkade och utformade som jeans från 1950-talet och tidigare.

Att gå ner en storlek är långt ifrån någonting som fungerar för alla, trots att var & varannan verkar rekommendera det.

Du bör ha erfarenhet av hur denim beter sig efter just din kropp & var jeansen faktiskt töjer sig.

Vilka Jeans finns det med högre midja i dagens läge? Äger själv ett par klassiska Levi's 501:eek:r som jag tycker håller sig i navelhöjd för mig med kort överkropp. Chad Prom (B&Tailor) har ju sköna midjor på deras modeller... finns det fler?

Vilka Jeans finns det med högre midja i dagens läge? Äger själv ett par klassiska Levi's 501:eek:r som jag tycker håller sig i navelhöjd för mig med kort överkropp. Chad Prom (B&Tailor) har ju sköna midjor på deras modeller... finns det fler?
Vad som helst i klassiskt snitt, typ 40-50-talsmodeller. Kolla till exempel Levi's Vintage Clothing.

Jag är väldigt nöjd med mina OrSlow 105 standard. Stlr 4 (34, ish & intagen midja), höjd 31 cm. För min del sitter midjan precis, precis där jag vill ha den - vid naveln. Sedan fick jag precis hem ett par Eidos Sal med hög midja, som sitter lika bra. Meeeen, that's it typ. Det är väldigt svårt att hitta byxor & jeans med högre midja idag, något som lär förändras på sikt. Dagens sätt att se på en normal passform är helt skeva alltså... Nästa par byxor blir troligtvis MTM från Eidos hos Marcus Malmborg. Och mina OrSlow ska vara med mig i vått & torrt.

Här är ett par till, om du vill göra det på riktigt.

Levis Vintage Clothing 1944 501 - https://caliroots.se/search/searchbytext?key=1944

Jag är väldigt nöjd med mina OrSlow 105 standard. Stlr 4 (34, ish & intagen midja), höjd 31 cm. För min del sitter midjan precis, precis där jag vill ha den - vid naveln. Sedan fick jag precis hem ett par Eidos Sal med hög midja, som sitter lika bra. Meeeen, that's it typ. Det är väldigt svårt att hitta byxor & jeans med högre midja idag, något som lär förändras på sikt. Dagens sätt att se på en normal passform är helt skeva alltså... Nästa par byxor blir troligtvis MTM från Eidos hos Marcus Malmborg. Och mina OrSlow ska vara med mig i vått & torrt.

Levis Vintage Clothing 1944 501 - https://caliroots.se/search/searchbytext?key=1944

Haha jo för oss som gillar höga midjor så är MTM det enda alternativet när det kommer till slacks och kostymbyxor.. :D Har testat Vintage Clothing och Orslow men inte fastnat för passformen tyvärr. Har svårt att släppa taget om en slimmad passform, och då menar jag inte att de ska slicka sig runt benen.

För övrigt är det väldigt kul med en till som är från Närke trakterna som inte känner att en vit skjorta och svarta byxor räcker klädesmässigt. :p

Haha jo för oss som gillar höga midjor så är MTM det enda alternativet när det kommer till slacks och kostymbyxor.. :D Har testat Vintage Clothing och Orslow men inte fastnat för passformen tyvärr. Har svårt att släppa taget om en slimmad passform, och då menar jag inte att de ska slicka sig runt benen.

Sy in? 500-600kr för att sy in innersömmen. Helt klart värt om man vill ha tyget och nöjd med övriga passformen!

Är det någon som kan tipsa om schyssta jeans för damer. Någon butik i Sthlm.
Av vad jag har sett så är damjeans oftast tråkiga med stretch.
Sambon är ute efter ett par schyssta råa jeans

Tillbaka
Topp