• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dessa förb.....de boxar som klockor kommer i

Från Basel rapporterades om Oris som visst tagit steg i motsatt riktning och eliminerar så mycket emballage som möjligt. Klockan skulle istället komma i något som man faktiskt skulle kunna använda till annat. Hörde flera omnämnande om det men såg inga bilder på vad det faktiskt var. Kanske @yonsson eller @Totte såg?

Från Basel rapporterades om Oris som visst tagit steg i motsatt riktning och eliminerar så mycket emballage som möjligt. Klockan skulle istället komma i något som man faktiskt skulle kunna använda till annat. Hörde flera omnämnande om det men såg inga bilder på vad det faktiskt var. Kanske @yonsson eller @Totte såg?
Såg en pelicase-liknande låda om det var det du menade.

Gillar Sinn's gamla boxar som än mindre än de nya. Men jag förstår de som attraheras av en stor box med mycket tillbehör i, det finns en tjusning med båda alternativen

IMG_20190406_102056.jpg

Sinn-boxen till Finanzplatzuhr är stor som ett as. Då följer iofs det med ett extra band, en stiftmejsel och en lupp!

Jag gillar stora boxar när de fyller sitt syfte och är snygga, om man får med lite extra band, nått bandverktyg, manual osv är det snyggt om det "har sin plats" nersänkt i ytan eller liknande. Har ni problem att förvara boxarna så lägg lite mindre pengar på klockor och lite mer på större boende ;)

Ett uppfriskande rant förlänger livet. +1 till inledande gubbgnäll, det behövs fan ibland!

Synd att man dras med hela "vilka-brottsrelaterade-faktorer-finns"-frågan när det kommer till att köpa beggad icke-vintage utan box. Borde räcka med cert, och svårigheten att kopiera certen borde förstärkas en gnutta kan man tycka. (Hur svårt kan de va? ;) )

Onödigt att alla tillverkare framöver kanske börjar hitta på ngt mer (eller mindre) användbart läderfodral istf box, samma miljötänk borde appliceras på dessa fodral :) Annars sitter man ju med en bunt fodral att hålla reda på, när man ändå bara använder ett fåtal av dem.

Gnäll på för tusan, det är befriande ibland :)

Jag gillar stora boxar när de fyller sitt syfte och är snygga, om man får med lite extra band, nått bandverktyg, manual osv är det snyggt om det "har sin plats" nersänkt i ytan eller liknande. Har ni problem att förvara boxarna så lägg lite mindre pengar på klockor och lite mer på större boende ;)
Man ”får” ingenting

Förstår inte vitsen med stora boxar. Kolla in Omega-boxarna i silver från 50-talet som kom med deras Constellation. Andas lyx trots litet format.

Nomos lösning är mycket bra.

Ni som hatar era Speedy-boxar får gärna skicka de till mig :angel:

Men förstår absolut hur ni menar. Men är väl lite lyxkänsla men den försvinner efter att man öppnat upp sju dussin boxar? Är man OWG lär det ju vara en annan sak. Tyckte tex. stora boxen från Tissot var lite cool först och trevligt med böcker men nu ligger den undangömd och skulle man köpa en till är det ju ingen nytta med fler likada böcker.

Sen har jag massa mindre boxar som ligger huller om buller. Använder knappt min klocklåda heller iofs. lite slarvig där med klockor som ligger i olika rum.

Men det är lite som att få en jättefint inslagen present i någon box och man uppskattar det men man bryr sig ju inte om det två dagar senare.

Man ”får” ingenting
Köper man en klocka för 100k och man hade kunnat få den för 98k utan en snygg box är det ju knappast något att tjaffsa om..... bryr man sig om några tusenlappar hit och dit på en sådan summa kanske det är fel hobby eller att klockan är för dyr för vad man faktiskt har råd med. Jag ser det som att man får mervärde.

Typ som när du beställt nått på internet och får en godisbit i kartongen, klart du inte "får" den, den betalas ju för på något sätt, men ändå trevligt :)

Köper man en klocka för 100k och man hade kunnat få den för 98k utan en snygg box är det ju knappast något att tjaffsa om..... bryr man sig om några tusenlappar hit och dit på en sådan summa kanske det är fel hobby eller att klockan är för dyr för vad man faktiskt har råd med. Jag ser det som att man får mervärde.

Typ som när du beställt nått på internet och får en godisbit i kartongen, klart du inte "får" den, den betalas ju för på något sätt, men ändå trevligt :)
Sancta simplicitas!

Gillade röda boxen från Omega.
Både stil och storleksmässigt.
Ömma tår får ursäkta men det här är i mina ögon en släng av mindervärdeskomplex.
DSC_2315.JPG

Gillade röda boxen från Omega.
Både stil och storleksmässigt.
Ömma tår får ursäkta men det här är i mina ögon en släng av mindervärdeskomplex.
DSC_2315.JPG

Inga ömma tår. Mest intresserad av vad du menar? Rolex boxar suger och har alltid sugit. Bortsett från ett fåtal modeller back in the days. Inte direkt en rimlig tillverkare att jämföra förpackning med.

Inga ömma tår. Mest intresserad av vad du menar? Rolex boxar suger och har alltid sugit. Bortsett från ett fåtal modeller back in the days. Inte direkt en rimlig tillverkare att jämföra förpackning med.
Bygger min subjektiva bedömning nästan uteslutande på känslan när jag skulle flippa iväg en klocka med träboxen första gången och allt från vikt till lämplig kartong att packa i blev genast lite knepigare mot tidigare.
Och för mig är inte boxen viktigare än att en sån skitsak kan få mig att göra en dryg jämförelse.
Ömma tår och mindervärdeskomplex kan jag däremot göra en pudel på.

Nya Speedyboxen är ju over the Top såklart MEN lite kul trivia är att den är väl samma storlek som den låda astronauterna får ha med sig till rymden för sina personliga saker...så det finns en tanke med den...

Vilken miss av NASA. Självklart skulle boxen man får ta med sig upp i rymden vara några millimeter större på alla ledder så att man kunde ta med sig sig sin Omega box :D

Tillbaka
Topp