• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det här med årsklockor från 70-talet...

Anno 1685

Basic
Vi stackare födda under 70-talets senare del vandrar i ett dystert mörker vad gäller årsklockor. I mitt fall 1977, vilket verkar vara ett fantastiskt tråkigt klockår. De som anges tillverkade -77 här eller på C24 är antingen Seiko eller rollar som ser ut som rollar alltid har gjort och kommer göra. En Speedy kan man inte ens avgöra ifall den är tillverkad -77 för serienumren är knas. Resten är digitalt mög och elände.

Har jag fel? Hit me med de bästa årsklockorna från -75 till -79.

Cool 76:a :) Omega Albatross.

Albatros-large.jpg
image.jpg

Vi stackare födda under 70-talets senare del vandrar i ett dystert mörker vad gäller årsklockor. I mitt fall 1977, vilket verkar vara ett fantastiskt tråkigt klockår. De som anges tillverkade -77 här eller på C24 är antingen Seiko eller rollar som ser ut som rollar alltid har gjort och kommer göra. En Speedy kan man inte ens avgöra ifall den är tillverkad -77 för serienumren är knas. Resten är digitalt mög och elände.

Har jag fel? Hit me med de bästa årsklockorna från -75 till -79.

Nyfiken fråga. Varför kan man inte avgöra det, 35 och 36 milj. serial är ju tillverkat 1977?

http://chronomaddox.com/romans.html

Nja, alltså de två sista siffrorna i exempelvis 145.022-78 betyder inte att klockan är tillverkad 1978. Någon 145.022-77 kommer du aldrig att hitta för den modellen finns inte :) Med serienumret och med hjälp av extract of the archives går det att fastställa när klockan tillverkades ganska exakt.
Minsann, tack för det. Man lär sig varje dag, men ändå verkar ett extract vara nödvändigt för att veta exakt. Kanske därför få skriver ut exakta år om de saknar inköpsdatum? Fast nu har jag redan en speedy om än från 90-talet, så det vore roligare med något annat.

Som nämnts ovan, Seko, fanns många trevliga kronografer från mitten på 70-talet.
Kolla runt lite på "Kobra kaj".

Minsann, tack för det. Man lär sig varje dag, men ändå verkar ett extract vara nödvändigt för att veta exakt. Kanske därför få skriver ut exakta år om de saknar inköpsdatum? Fast nu har jag redan en speedy om än från 90-talet, så det vore roligare med något annat.

Ja, för att göra det extra komplicerat kan produktionsdatumet och leveransdatumet skilja sig åt ganska mycket i extract of the archives. Ibland har man använt ett verk som legat på hyllan ett tag och monterat detta i en klocka som är av nyare årsmodell :)

Vilken är den rätta definitionen av årsklocka? Är den året klockan gjordes/ presenterades? Eller är det året klockan var köpt?

Jag tycker försäljningsdatum, typ att min pappa köpte den medans mamma låg på BB med mig. :)
På ett sätt håller jag med, men det blir om möjligt ännu svårare att kontrollera i efterhand om kvitto saknas. Kan vi inte bestämma att alla klockor produceras och säljs samma år, och att år/månad/dag går att utläsa ur serienumren? Häpp, no more problemas! ;)

Tillbaka
Topp