• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det här med vitguld

Detta med vitguld ja. Tänk er besvikelsen när man polerar sin klocka och den ser ut så här efteråt:

0

Är väl ganska få tillverkare som rodierar sina vitguldsklockor numera? Cartier är enda jag kan komma på. De andra kör 18K Guld-Palladium-Platina-varianter (”grått guld” eller whatev).

Är väl ganska få tillverkare som rodierar sina vitguldsklockor numera? Cartier är enda jag kan komma på. De andra kör 18K Guld-Palladium-Platina-varianter (”grått guld” eller whatev).
Är inte så säker på det, men har inte heller slipat ned så många vitguldsur. Hoppas dock du har rätt, motsatsen är verkligen inte bra. Låg premiumkänsla på ytbelgda metaller. Borde gå att se på färgen tänker jag, är de supervita är de belagda. Man måste dock ha referens för att kunna avgöra det.

Senast ändrad:
Inte solid, men ”rolled gold”, vilket innebär ett rätt tjockt lager guld på ett annat material. Nickel i denna, skulle jag tro.
Bulova från 1931, med boett klädd i vitt guld (och lite gult på sidorna om tavlan).
5F9FAD70-8FCF-4158-9C45-CD358F125DCA.jpeg

6ce63033-d724-4511-9d1e-50b744492eaf-jpeg.891406
Vad tusan är vitsen med vitguld som beläggning? Hade förstått ifall det var rose eller gult guld.

Detta med vitguld ja. Tänk er besvikelsen när man polerar sin klocka och den ser ut så här efteråt:

0

Inte roligt! Ser ofta mer illa ut än det är. Vitguldet i boetten har säkert en lägre palladiuminblandning. Kanske 8-10%. Ju lägre, desto gulare legering. Boetten är rodierad och ofta så är det inte många micron tjockt men med nytt rodium på den så blir den som ny. Men verk och glas måste ju bort.

Inte roligt! Ser ofta mer illa ut än det är. Vitguldet i boetten har säkert en lägre palladiuminblandning. Kanske 8-10%. Boetten är rodierad och ofta så är det inte många micron tjockt men med nytt rodium på den så blir den som ny.
Fast där är problemet, värdelöst med ädel grund som är ytbelagd. Idioti.

Fast där är problemet, värdelöst med ädel grund som är ytbelagd. Idioti.
Håller med. Men där kommer ekonomi vid tillverkningen in. Ju högre procentinblandning av palladium, desto högre grad kassaktion vid tillverkningen av boetten. Med tanke på vilket märke vi ändå talar om så är det inte alls bra. Platina eller något med hög palladiumhalt hade varit bättre.

Vitguld tycker jag ar diskret. Vara men inte synas. Den som vet vet.Passar vid alla tillfallen Etc
Hoppas handlarn har hittar en GMT med meteroittavla i nagon bortglomd lada snart.....:smug:

20210130_115336.jpg

Känns lite meningslös när det finns bättre äkta vita metaller. Stål eller platina.
Tycker du?
Jag gillar tyngden i guld. En klocka i platinum har jag tyvarr aldrig agt,men skulle garna ha en. Far val ge mig ut och se vad som finns forutom Daytona.
Bast ar ju givetvis att ha alla tre (Stal Vitguld och Platinum). Da ar man helgarderad. ;)

Tycker du?
Jag gillar tyngden i guld. En klocka i platinum har jag tyvarr aldrig agt,men skulle garna ha en. Far val ge mig ut och se vad som finns forutom Daytona.
Bast ar ju givetvis att ha alla tre (Stal Vitguld och Platinum). Da ar man helgarderad. ;)
Tyngden är det enda jag ogillar med obelagt guld.

Blir det lätt märken och repor osv om man jämför med stål?
Jag har fatt for mig att vitguld ar den "hardaste" legeringen utav de tre (WG YG RG). Nagon har vet sakert hur det verkligen ligger till.
Latt marken och repor? Nej det tycker jag val inte. Men a andra sidan sa gor jag inte nagot kroppsarbete med klockan pa heller,utan tar av den isafall.
Stal ska val vara mer taligt an guld,sa det bor ju vara lattare att repa/dinga en guldklocka....

Jag har fatt for mig att vitguld ar den "hardaste" legeringen utav de tre (WG YG RG). Nagon har vet sakert hur det verkligen ligger till.
Latt marken och repor? Nej det tycker jag val inte. Men a andra sidan sa gor jag inte nagot kroppsarbete med klockan pa heller,utan tar av den isafall.
Stal ska val vara mer taligt an guld,sa det bor ju vara lattare att repa/dinga en guldklocka....
Jo, den är hårdast. Men det är så liten skillnad i hårdheten, att man helt kan bortse ifrån det. Det är fortfarande guld och i rätt hög finhalt, ...och guld är mjukt.
Det slits mer och dings blir definitivt djupare än i en stålboett.

Jo, den är hårdast. Men det är så liten skillnad i hårdheten, att man helt kan bortse ifrån det. Det är fortfarande guld och i rätt hög finhalt, ...och guld är mjukt.
Tex Rolex kör ju roséguld i viklås, och ryktet säger att det är hårdare än gult guld. Finns det fler förklaringar i materialet tror du?

Tack for svar och fortydligande. Nagon metallurg (heter det sa?) ar jag inte.
Det verkar helt logiskt det du skriver och kan kan bara halla med.
Forutom prisaspekten sa maste det finnas fler fordelar med att tillverka en klocka i rostfritt stal istf nagon annan oadel metall. Hardhet/talighet bor ju vara hogt pa den listan.
Trevlig dag pa er alla!

Tex Rolex kör ju roséguld i viklås, och ryktet säger att det är hårdare än gult guld. Finns det fler förklaringar i materialet tror du?
Ja, det gör det. Speciellt rosé vet jag inte. Jag vet att det experimenteras mycket med härdningar och jag vet att en del tillverkare, både inom smycken och klockor, redan har härdat guld i produktion. Att Rolex själva skulle ha det är högst troligt då de ska ha egen anläggning för affinering och legerar ädelmetaller själva. ...Har nog hört att även Omega också jobbar så.

Tillbaka
Topp