• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Detta med gångreserv...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Har en Breitling med B01-verk. Är detta normalt tror ni?
Lör-måndag morgon - i Windern
Måndag morgon till måndag em - på armen
Måndag em - onsdag morgon i lådan (ej på winder)
Onsdag morgon - onsdag kväll på armen
Onsdag kväll - fredag morgon i lådan (ej på winder)
Fredag morgon till fredag middag - på armen
Fredag middag - lördag 11.00 i lådan då den också stannade. Rätt stillasittande vecka så inte så mycket fysiska aktiviteter ska sägas. Borde den ha gått längre och inte stannat så snabbt?
 

AndyAnd

Cartier
Svårt att säga, det låter helt ok. Varför inte dra upp den fullt och låta den ligga och se när den stannar om du är osäker på gångreserven?

Hej,

Har en Breitling med B01-verk. Är detta normalt tror ni?
Lör-måndag morgon - i Windern
Måndag morgon till måndag em - på armen
Måndag em - onsdag morgon i lådan (ej på winder)
Onsdag morgon - onsdag kväll på armen
Onsdag kväll - fredag morgon i lådan (ej på winder)
Fredag morgon till fredag middag - på armen
Fredag middag - lördag 11.00 i lådan då den också stannade. Rätt stillasittande vecka så inte så mycket fysiska aktiviteter ska sägas. Borde den ha gått längre och inte stannat så snabbt?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Man måste ha klart för sig att windern inte drar upp klockan utan håller den så uppdragen den är när den placeras där. Har den bara några timmar kvar på gångreserven när den placeras i windern så består detta. Skall man kolla gångreserv så får man lägga den fullt uppdragen och se hur länge den går helt enkelt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Man måste ha klart för sig att windern inte drar upp klockan utan håller den så uppdragen den är när den placeras där. Har den bara några timmar kvar på gångreserven när den placeras i windern så består detta. Skall man kolla gångreserv så får man lägga den fullt uppdragen och se hur länge den går helt enkelt.
Mja, min Grand Seiko som visar gångreserv visar i alla fall att den dras upp till max efter ett par dagar.
 

poormans

Rolex
Hej,

Har en Breitling med B01-verk. Är detta normalt tror ni?
Lör-måndag morgon - i Windern
Måndag morgon till måndag em - på armen
Måndag em - onsdag morgon i lådan (ej på winder)
Onsdag morgon - onsdag kväll på armen
Onsdag kväll - fredag morgon i lådan (ej på winder)
Fredag morgon till fredag middag - på armen
Fredag middag - lördag 11.00 i lådan då den också stannade. Rätt stillasittande vecka så inte så mycket fysiska aktiviteter ska sägas. Borde den ha gått längre och inte stannat så snabbt?

som de andra har skrivit, testa och dra upp den fullt ca 40 varv och lägg sen ner den och se när den stannar, borde vara ca 2 dygn (testade nyss en rolex 16233 och den gick 47 timmar vilket för mig är helt ok)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej,

Har en Breitling med B01-verk. Är detta normalt tror ni?
Lör-måndag morgon - i Windern
Måndag morgon till måndag em - på armen
Måndag em - onsdag morgon i lådan (ej på winder)
Onsdag morgon - onsdag kväll på armen
Onsdag kväll - fredag morgon i lådan (ej på winder)
Fredag morgon till fredag middag - på armen
Fredag middag - lördag 11.00 i lådan då den också stannade. Rätt stillasittande vecka så inte så mycket fysiska aktiviteter ska sägas. Borde den ha gått längre och inte stannat så snabbt?
Jag sitter också för mycket och mina automatiska klockor dras aldrig upp full när jag utför mitt kontorsjobb... Det är dags att börja schemalägga promenader.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man får liksom utgå ifrån vad det är för urverk, generellt ska ju vanligt bärande räcka. En klocka kan även ha bra gångreserv men ändå dra upp dåligt, i de fallen kan automatdelen behöva servas.

1: Vrid upp max, låt ligga och mät.
2: Har man ett inaktivt vardagsliv så testa att ha på den under helgen då du förhoppningsvis är mer aktiv. Lägg den stilla söndag kväll och mät.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då har man lärt sig något nytt idag :)
Googla "SEIKO magic lever" eller SEIKO prawl lever" så hittar du mer info.

VISSA ETA-verk och därmed även moddade ETA-verk är ju kända för att dras upp långsamt, vet inte B01-verket bygger på ETA eller inte men därför tyckte jag att det kan vara värt att nämna.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Googla "SEIKO magic lever" eller SEIKO prawl lever" så hittar du mer info.

VISSA ETA-verk och därmed även moddade ETA-verk är ju kända för att dras upp långsamt, vet inte B01-verket bygger på ETA eller inte men därför tyckte jag att det kan vara värt att nämna.
Aha, det var kanske därför jag hade problem med att winda upp min Sinn U1:a...
 

cornil

Cartier
Blåser liv i den här tråden. Jag är nyfiken på att testa gångreserv på min datejust 116200 (cal. 3135) som enligt Rolex ska ha 48 h gångreserv.
Hur vet jag när den är fullt uppdragen? Räcker det med att dra upp den på kronan och i så fall hur mycket behöver jag dra upp den?
 

jabla

Sarlacc
Blåser liv i den här tråden. Jag är nyfiken på att testa gångreserv på min datejust 116200 (cal. 3135) som enligt Rolex ska ha 48 h gångreserv.
Hur vet jag när den är fullt uppdragen? Räcker det med att dra upp den på kronan och i så fall hur mycket behöver jag dra upp den?
Dra upp ungefär 40 varv på kronan och låt den ligga.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tackar! Ska prova direkt. Det räcker alltså med 40 varv för att dra uPP den maximalt?
Jag drar ca 35 på min nya OP (antalet beror förstås på hur mycket man drar vid varje drag) men jag märker att det blir kännbart trögare att dra när den är fullt uppdragen. På endel klockor kan man höra ett litet klick när "överdragsspärren" slår till.
 

cornil

Cartier
Jag drar ca 35 på min nya OP (antalet beror förstås på hur mycket man drar vid varje drag) men jag märker att det blir kännbart trögare att dra när den är fullt uppdragen. På endel klockor kan man höra ett litet klick när "överdragsspärren" slår till.

Ok. Jag drog ca 45-50 gånger bara för att vara på säkra sidan. Det ska tilläggas att klockan hade stannat när jag började dra upp den.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har nu märkt att windern med tiden faktiskt drar upp klockan till max om man sätter i en klocka som legat still något dygn. Kanske den snurrar fler varv än vad displayen anger ? (Modalo)

På mina automatiska klockor (två Omega och en Breitling) börjar det klicka svagt för varje varv man vrider när man nått max. Gäller inte det Rolex också ?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hänger nog inte rintigt med här. Menar ni att det finns något negativt med att windern drar upp klockan till max?
Ja, det är en bra fråga. Jag har läst och lärt från guiden här
https://klocksnack.se/threads/en-guide-till-watchwinders-klockuppdragare.44189/
Låt oss börja med grunderna.
En klockuppdragare ska inte dra upp en klocka! Klockuppdragaren är framtagen för att förhindra att en automatisk klocka blir urladdad när den inte bärs. Den roterar klockan, vilket orsakar att rotorn roterar och spänner drivfjädern i urverket. Antalet varv kan i allmänhet väljas från en rad olika program och tanken är att man ska välja en inställning som ligger så nära det antalet varv som klockan behöver för att dra upp drivfjädern till 24 timmars energireserv (dvs. klockan får lika mycket energi som den gör sig av med under en 24 timmarsperiod).
............................
 
Topp