• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detta med magnetfält

Jocke74

Basic
Är nybliven ägare till min första mekaniska klocka (seiko skx007).
Har både läst och hört att höga magnetiska fält är skadliga för automatur. Sitter ofta i min soffa med en gitarrförstärkare precis intill min klockarm som avger lite mer än dubbelt så mycket magnetism än normalt i mitt rum.
Från knappt 0,4 miligaus (normalt) till 0,9 eller mer vid förstärkaren.
Bör jag flytta stärkaren eller kan den stå kvar utan bekymmer?

Magnetism är ett ickeproblem i 99,999% av alla situationer. Låt bara bli att lägga den på/i högtalare och/eller förstärkare.

Magnetism är ett ickeproblem i 99,999% av alla situationer. Låt bara bli att lägga den på/i högtalare och/eller förstärkare.

Nja, inte riktigt korrekt.
Ca. 1/5 verk jag jobbar på presterar bättre efter avmagnetisering. Det är dock inga extrema siffror, men kan gå från delta 16 till delta 8.
Så att säga att det är ett ickeproblem stämmer inte. Men man ska heller inte få panik över det.

Jag står med mina automatiska ur i maskindelen på roterande omformare med 16kV och mellan 0 och 800A i en 15 ton tung rotor.
Din lilla förstärkare kommer inte göra någonting alls med din klocka.

Tillbaka
Topp