• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DNA märkning av klockor och annat

adress

Friends of KS
image.jpeg
Någon som provat stöldmärkning av klockor med nya DNA tekniken. Såg på TV 4 morgonprogram om stöldmärkning i allmänhet - och klockor och smycken i synnerhet. Fabrikaten var tre. Ett var SmartWater.
Man köper ett kitt - som bl.a. innehåller en vätska - som är unik - och registreras på innehavaren.
Detta ligger i en för polisen sökbar databas i EU och övriga världen. Skall tydligen - än så länge - vara helt säkert och omöjligt för tjuven att ta bort. Syns direkt i UV-ljus. Säljes bl.a. av försäkringsbolag.
Någon med erfarenhet av detta " märksystem" ?

+ 1 på denna.
Ingen erfarenhet av det men jag har funderat över det. Det är en intressant teknik och produkt.
En klocka som har flippats runt mycket skulle kunna vara fullt nedkladdad med DNA från tidigare innehavare, funderar över hur det skulle hanteras i praktiken.
Vore kul att höra från någon som provat.

Har man köpt för att behålla, så är det ju trevligt att kunna försvåra för tjuven. Finns det tillverkare som erbjuder något liknande? Finns det AD som erbjuder att applicera något sådant?

Precis, hur gör man för att ändra ägarförhållandet i det registret på ett tillförlitligt sätt. Vad är det egentligen som skiljer mot serienummer som identifikation.

Och hur DNA-märker man en klocka rent tekniskt ? Är det verkligen mänskligt DNA som avses ? Hur är det ens möjligt ? Och vill jag att ett företag har tillgång till mitt DNA för jämförelse och för att överföra till min klocka (och hur gör man det för att säkerställa långtidsskydd och skydd mot kontaminering - det mesta av klockan går ju i en ultraljudstvätt var femte år ?)

Vänligen
Forumets undersköterska

Senast ändrad:
Och hur DNA-märker man en klocka rent tekniskt ? Hur är det ens möjligt ? Och vill jag att ett företag har tillgång till mitt DNA för jämförelse och för att överföra till min klocka (och hur gör man det för att säkerställa långtidsskydd och skydd mot kontaminering - det mesta av klockan går ju i en ultraljudstvätt var femte år ?)

Vänligen
Forumets undersköterska

Inte ditt DNA, som tur är. Ett syntetiskt, unikt DNA. Tittat på sådana lösningar till företaget, DNA är inget som aktiebolag har :)

Det syns när man gjort det. Lösningen är inte helt osynlig. Ok, man kan ha det på boettlocket. Jag märkte inte mina klockor just därför.
Det är trots allt något som avskräcker tjuven. De får det svårare hos hälaren.

Enligt polisen skall det framgå på kvittot att klockan är DNA märkt på säljaren.

Prylarna finns inte i något register. Endast ditt exklusiva DNA med dina personuppgifter.

Så efter 30 försäljningar ska det framgå vilka 30 DNA som tillhör klockan?

Det jag menar, mitt DNA som tillhör 400 produkter som möjligtvis säljs i framtiden kommer bli ett helvete att hålla reda på till slut?

Det syns när man gjort det. Lösningen är inte helt osynlig. Ok, man kan ha det på boettlocket. Jag märkte inte mina klockor just därför.
Det är trots allt något som avskräcker tjuven. De får det svårare hos hälaren.
Syns inte efter några minuter utan UV lampa. Lösningen innehåller ett färgmedel för att det skall synas när man applicerar - sedan syns ingenting. Fick det testat för mig idag. Med och utan lampa - syns inget utan UV.

Syns inte efter några minuter utan UV lampa. Lösningen innehåller ett färgmedel för att det skall synas när man applicerar - sedan syns ingenting. Fick det testat för mig idag. Med och utan lampa - syns inget utan UV.
Jodå, det syns. Dels syns var man applicerat, genom att ytan ändras, blir blank. Dessutom innehåller klutten nån sorts svarta microdots. Vår variant kommer från stöldskyddsföreningen.

Så efter 30 försäljningar ska det framgå vilka 30 DNA som tillhör klockan?

Det jag menar, mitt DNA som tillhör 400 produkter som möjligtvis säljs i framtiden kommer bli ett helvete att hålla reda på till slut?
Vanliga människor kanske inte har ex klockor som byter ägare 30 gånger. Det är alltså inte "ditt" DNA - utan en vätska som är registrerad på dig.
Även om det "penslas" DNA över redan befintligt - går det att särskiljas - enligt polisen.
Går heller inte att ta bort genom åverkan enligt samma källa. Tror dock det är relativt.
Märkning utomhus garanteras i 5 år - exempelvis cykel, båtmotor osv.
Objekten registreras inte i databas - bara DNA vätskan.

Jodå, det syns. Dels syns var man applicerat, genom att ytan ändras, blir blank. Dessutom innehåller klutten nån sorts svarta microdots. Vår variant kommer från stöldskyddsföreningen.
Denna som jag fick prova var från England. Vi applicerade på glas. Syntes inte för ögat efter en stund. Trodde det skulle bli som en lack - men icke. I en urmakarlupp syns det säkert - men so what. Kan ju vara olika på företag/tillverkare. Vet ej. Detta såldes av bland annat Folksam. Enligt polisen fanns/finns det tre godkända fabrikat i Sverige. Detta registrerades i databas i England.

Vanliga människor kanske inte har ex klockor som byter ägare 30 gånger. Det är alltså inte "ditt" DNA - utan en vätska som är registrerad på dig.
Även om det "penslas" DNA över redan befintligt - går det att särskiljas - enligt polisen.
Går heller inte att ta bort genom åverkan enligt samma källa. Tror dock det är relativt.
Märkning utomhus garanteras i 5 år - exempelvis cykel, båtmotor osv.
Objekten registreras inte i databas - bara DNA vätskan.

För gemene man är det säkert jätte bra men antar att diskussionen handlar om folk som funderar på att DNA märka sin klocksamlig (som ofta byter ägare)

Och hur DNA-märker man en klocka rent tekniskt ? Är det verkligen mänskligt DNA som avses ? Hur är det ens möjligt ? Och vill jag att ett företag har tillgång till mitt DNA för jämförelse och för att överföra till min klocka (och hur gör man det för att säkerställa långtidsskydd och skydd mot kontaminering - det mesta av klockan går ju i en ultraljudstvätt var femte år ?)

Vänligen
Forumets undersköterska
Vi provade ultraljudstvätt - försvann ej. Syntes i UV ljus efteråt. Provade även på en nyckel - och lite smärjelduk - syntes ändå.

För gemene man är det säkert jätte bra men antar att diskussionen handlar om folk som funderar på att DNA märka sin klocksamlig (som ofta byter ägare)
Inte specifikt klocksamling - men förstår vad du menar. Har bara 8 stycken. Det klarar jag av. Klocka och armband/länk. Skall även märka annat stöldbegärligt. iPhone/iPad och några tavlor. Allt som det räcker till i hemmet - och som "kan" vara atraktivt för tjuven.

Jag slog till på denna: http://folksam.anticimex.se/hemmet/smartwater-mark-dna Ange rabattkod "Folksamkund" så blir det billigare!

Mest för att man fick många dekaler vilket jag antar är det man betalar för! ;)

Mycket dekaler är det - även i plåt med skruv. Man betalar väl också - förutom för produkten - att den skall läggas in / finnas i ett för polisen sökbart register. För polisen att kolla förmodat tjuvgods och skicka prov på DNA till Forentic center osv går väl på skattemedel. :pompus:

Mycket dekaler är det - även i plåt med skruv. Man betalar väl också - förutom för produkten - att den skall läggas in / finnas i ett för polisen sökbart register. För polisen att kolla förmodat tjuvgods och skicka prov på DNA till Forentic center osv går väl på skattemedel. :pompus:
Sant. Men det är nog billigare för staten att snabbt hitta ägaren!

Såg att det även fanns ett formulär på hemsidan att använda vid eventuella ägarbyten eller uppsägning. :)
Ja så här står det på smartdnas sida:

Du behöver inte registrera varje föremål du märker, för eget bruk bör du spara en egen förteckning. Vid ägarbyte anger du på kvittot att föremålet är SmartDNA-märkt. Om du säljer märkta föremål skall du ange på kvittot att det är märkt, ingen omregistrering krävs.

Tillbaka
Topp