• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Doxa antimagnetique

Martin Lovasz

Audemars
Ja fast jag kan ha blandat ihop vad som användes. Från första världskriget och fram in i 40-talet användes cellulosa baserad plast men de hade nog ändrat till den mindre farliga cellulosa-acetat plasten på 40-talet. Jag har träffat på dessa glas från 50-talet men de är mycket ovanliga då alla gick över till akryl plast.

Det roliga eller mindre roliga är att om man polerar cellulosa-acetat plast med ett modernt medel som Polywatch förstörs den gamla plasten och blir bara en gegga. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja fast jag kan ha blandat ihop vad som användes. Från första världskriget och fram in i 40-talet användes cellulosa baserad plast men de hade nog ändrat till den mindre farliga cellulosa-acetat plasten på 40-talet. Jag har träffat på dessa glas från 50-talet men de är mycket ovanliga då alla gick över till akryl plast.

Det roliga eller mindre roliga är att om man polerar cellulosa-acetat plast med ett modernt medel som Polywatch förstörs den gamla plasten och blir bara en gegga. :)
Kan ju även vara en urmakare någon gång bak i tiden som använt ett för litet glas och lim. Sedan lossnade limmet nu vid service/tvätt av boett.
 

Martin Lovasz

Audemars
Kan vara så men det tror jag inte då det var mer vanligt att man lagade det som var sönder än att man bytte hela urverket. Om man jämför de två olika Doxa modellerna i denna tråd så ser man hur man vanligtvis gjorde med urverk för att få dem att använda centrum sekund genom att bygga på en omvandlare från sub- till centrum-sekund. Dedikerade centrum-sekund urverk fanns långt tidigare men om man la till delar istället så kunde man använda samma urverk och därmed spara pengar.

ETA 1080 är ett mindre urverk så det är förmodligen framtaget före kriget då mindre klockor var populära men de passar bra för guldklockor då dessa måste ha en stor stark verk-hållare i boetten så att inte boetten deformerar och det gör även så att klockan känns mer solid med minsta möjliga mängd guld. Så för att få fram guldvärdet måste urverk med hållare tas ur sedan kan man väga boetten.
 
Topp