• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Leppe

Panerai
2-Faktor
Doxa verkar vara på gång med något nytt också. Tyvärr är jag inte ens lite förväntansfull vid det här laget.

2A173289-4519-434A-9C6E-EB82B6C1B9A6.png
Tyvärr samma känslor här.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Godmorgon! Nu kan man få ännu en klocka ingen bad om. En SUB200T.

39 x 41.5 mm och 10.7 tjock. Samtliga tavlor går att få i sunburst-finish.


EDIT: Får ge Doxa lite cred ändå för storleksvariation utan diamanter på tavlan osv. Kanske finns en målgrupp på denna trots allt.
DOXA_Press_SUB_200T_804_10_351S_10_1653x1800.png
 
Senast ändrad:

StaffanS

Omega
2-Faktor
Godmorgon! Nu kan man få ännu en klocka ingen bad om. En SUB200T.

39 x 41.5 mm och 10.7 tjock. Samtliga tavlor går att få i sunburst-finish.


EDIT: Får ge Doxa lite cred ändå för storleksvariation utan diamanter på tavlan osv. Kanske finns en målgrupp på denna trots allt.
DOXA_Press_SUB_200T_804_10_351S_10_1653x1800.png
Varken första, andra eller tredjevalet ur deras sortiment för mig. Bättre än Beta-släppet dock. Ok släpp, väldigt ambivalent. Tråkigt?
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Godmorgon! Nu kan man få ännu en klocka ingen bad om. En SUB200T.

39 x 41.5 mm och 10.7 tjock. Samtliga tavlor går att få i sunburst-finish.


EDIT: Får ge Doxa lite cred ändå för storleksvariation utan diamanter på tavlan osv. Kanske finns en målgrupp på denna trots allt.
DOXA_Press_SUB_200T_804_10_351S_10_1653x1800.png
Varumärket urholkas tyvärr imho
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Varumärket urholkas tyvärr imho
Trams. Varumärket urholkas för att man gör sin kärnprodukt tillgänglig för fler människor som råkar ha mindre handleds-storlek? Nu får vi väl ändå sansa oss i vår puritanism. Om något så var det väl kanske en lite för lite krympt modell för att vara riktigt meningsfull, kanske 36-37 mm hade varit bättre och breddat köpgruppen mer.
 

DrDre

Patek
Jag tycker det är helt rätt av Doxa! En Unisex modell. Har svårt att se vad det skulle vara för problem med det.

Nej, det är ju inget problem om ett märke gör "fula" klockor (eller "fel" storlek etc) så länge de också gör klockor man gillar och som man kan köpa. Gillar man inte ngt så är det ju bara att låta bli att köpa det. (Personligen tycker jag att en Doxa "ska" vara stor och helst orange).
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Godmorgon! Nu kan man få ännu en klocka ingen bad om. En SUB200T.

39 x 41.5 mm och 10.7 tjock. Samtliga tavlor går att få i sunburst-finish.


EDIT: Får ge Doxa lite cred ändå för storleksvariation utan diamanter på tavlan osv. Kanske finns en målgrupp på denna trots allt.
DOXA_Press_SUB_200T_804_10_351S_10_1653x1800.png
Alltså jag får ändå säga att jag gillar den och storleken tilltalar verkligen mig. Sunburst såg inte alls bra ut men en vanlig gul... 👌
 

fc2

Rolex
Ett av de bättre släppen på länge från Doxa. Men jag har nog förväntat mig mer än 200 m WR, jag ser inte varför denna boettyp inte skulle klara 300 m+.
 

Nikk

Panerai
2-Faktor
Jag gillar det. Skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan. Samma klassiska design men i ett mindre format.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Fick lite Doxa inspiration iom den senaste releasen och anordnade en 5-minuters väldigt ovetenskaplig deathmatch med tre olika svarta gummiband på 300an.
Ett Wolbrook Rally tropic och två Ali Express fynd - ett smalare Isofrane-typ och ett Tropic 2000-typ. Jag tycker "Tropic 2000" definitivt var behagligast på handleden och det var det som fick sitta på till slut.

doxa_deathmatch1.jpg


doxa_deathmatch2.jpg


doxa_deathmatch3.jpg


doxa_deathmatch4.jpg


doxa_deathmatch5.jpg
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Jag håller med. Bra släpp, men inget för mig. Jag tycker timvisaren är lite väl stubbig (undrar varför de har gjort den kortare i förhållande till tavlans storlek på denna modell?) och jag har sweetspot på 20 mm band, både i utseende och utbud.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Jag håller med. Bra släpp, men inget för mig. Jag tycker timvisaren är lite väl stubbig (undrar varför de har gjort den kortare i förhållande till tavlans storlek på denna modell?) och jag har sweetspot på 20 mm band, både i utseende och utbud.
Du har en poäng angående visarna. Minutvisaren är också avkapad i proportionerna om om man jämför med en 300T. Det känns lite som för en 20 år sen när taveldiametrarna var på väg uppåt, men visarna ofta fortfarande hade kvar en äldre, mindre, standardstorlek. Nåja kanske inte ett jätteproblem, men ändå lite synd att de inte drog ut dem någon mm till.

Jag känner mig också lite orolig för att det justerbara länklåset ska vara lite väl otympligt. Tycker det är på gränsen till för långt på 300T. Frågan är hur det blir här. Hur mycket har de krympt ned den delen längdmässigt? På en sån här pass lätt klocka så skulle en enklare länk i stil med 200ans eller 300ans kunnat funka lika bra (eller bättre).

Nåja, det här är mest smågnäll. Farligt nära att jag trycker köp på en nu.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Gillar nya släppet. Synd att länken inte smalnar av mer. Dessutom verkar låset vara ganska lång, så att hela undersida handled täcks av låset.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Är det någon som har handlat Doxa av Fredmans? De har ju bra pris, men vissa färger är 4-5000 kr billigare än sina kulörta syskon vilket är märkligt. Jag vill minnas att det har varit så på deras hemsida i något år i alla fall.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Gillar nya släppet. Synd att länken inte smalnar av mer. Dessutom verkar låset vara ganska lång, så att hela undersida handled täcks av låset.
Jag hade älskat en Doxa BoR länk som avsmalnar till spännet, det gör sån massiv skillnad i hur clunky en länk upplevs. Jag är superfan av BoR men ändå så använder jag i stort sett aldrig länken till min Sub300, helt koko.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Är det någon som har handlat Doxa av Fredmans? De har ju bra pris, men vissa färger är 4-5000 kr billigare än sina kulörta syskon vilket är märkligt. Jag vill minnas att det har varit så på deras hemsida i något år i alla fall.
Kollade lite - jag tolkar det som att det är lagerexemplar, "hyllvärmare", som kan fås till lägre pris. De var nog inköpta under en lyckligare tid, dvs före SEK-kurs dyk och Doxa prishöjningar.
 
Topp