• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Drömska tråden om F.P. Journe

Här har vi då den berömda lumen.
38C617AF-4D00-49CC-906D-406EF9E3F866.jpeg
Fyfan, häftigt :D

Pang! Nu har jag den äntligen. Förmodligen den enda Eleganten på forumet?
9163FC0F-B83D-4E37-BD7A-7B6154D53AD6.jpeg
7E7694B0-C55B-4616-B8E6-AEA3C4908CEA.jpeg
A03813FF-BF9D-4AE6-9591-6FBC37D1F31F.jpeg

Finishen är faktiskt helt sinnessjuk. Och då har jag ändå en Aquanaut. Och gummit är ärligt talat ännu bättre på FPJ:n än på nöten.

Galet nöjd och ärligt talat rätt prisvärd klocka med tanke på hur jäkla välbyggd den är. Om man nu kan kalla en Quartz-klocka för runt 100k för ”prisvärd”...
Koolt. Stort grattis. En av de läckraste quartzarna på marknaden.

Haha, ja, sånt som händer @krämbulle . Den är så sinnessjukt jävla bra IRL - och ändå hade jag rätt höga förväntningar. Kvalitetskänslan är mycket hög. Klart du ska ha en! Enda kruxet är tillgången. Hade tur och hittade en beggad i bra skick i Europa, annars är det ju butik eller govberg som säljer dom (även begagnade) i USA. Inklusive alla andra ADs i USA också såklart.

Ja det finns två varianter. Den som heter 48 mm är 48 mm från lug to lug. 40 mm exkl krona. Och det är den jag har.
Dammodellen är nog inte aktuell, då den bara finns med diamanter (inget fel på det iofs - is är skönt) eller en färgad ”list” runt bezeln. Den är för damig i framtoningen tyvärr.

Pang! Nu har jag den äntligen. Förmodligen den enda Eleganten på forumet?
9163FC0F-B83D-4E37-BD7A-7B6154D53AD6.jpeg
7E7694B0-C55B-4616-B8E6-AEA3C4908CEA.jpeg
A03813FF-BF9D-4AE6-9591-6FBC37D1F31F.jpeg

Finishen är faktiskt helt sinnessjuk. Och då har jag ändå en Aquanaut. Och gummit är ärligt talat ännu bättre på FPJ:n än på nöten.

Galet nöjd och ärligt talat rätt prisvärd klocka med tanke på hur jäkla välbyggd den är. Om man nu kan kalla en Quartz-klocka för runt 100k för ”prisvärd”...
Oj vad skoj!! Kul att någon ”vågade” plocka en sådan. Ser riktigt bitig ut, vad är det för höjd på den stora?

Den ser absolut maffigare och lite Richard Mille-aktig ut på bild. I verkligheten är den rätt slim och nätt enligt mitt tycke. Jag kör ju aquanaut vanligtvis och den här har lite samma feeling.

Typexempel på klocka man måste hålla i sin hand för att få rätt upplevelse. Hade du testat någon innan du slog till?
Nej, aldrig testat den här tidigare. Men sett en del jämförelsebilder på nätet, och jag skulle säga att den bär sig något större än en aquanaut. Den är framförallt något större lug to lug. Mina handleder är smala, typ 17 cm, och jag tycker den sitter sjukt bra.

Finns även ett grått band som jag inte sett tidigare, som nog kan passa jävligt fint med den gråa finishen på ramen på ”urtavlan”... ska se om jag inte kan byta senare ikväll till det blåa iaf.

Spammar vidare i tråden med det blåa bandet. Färgen är mer midnattsblå, och gör ju att hela klockan blir lite mer nedtonad.
9EAD548B-62F9-47E5-9910-9DAAB47058DF.jpeg
A97639A4-0798-4F46-9570-1C3FBEC7C9AF.jpeg
36138318-E8EB-46E4-BE06-620686DEB2E4.jpeg
Riktigt kul att se folk köpa något udda! Gillar att klockan i grunden har en form vi associerar med dressade ur samtidigt som man inför intressanta linjer och råa detaljer. Personligen hade jag velat se att den var mindre i storleken, men det är ju min personliga åsikt. Finns det några intressanta detaljer om uret? Helt inhouse? Hade trott tavlan var emalj men då den lyser förmodar jag att den inte är det? Stort plus för synliga skruvar som verkar vara just skruvar.

Riktigt kul att se folk köpa något udda! Gillar att klockan i grunden har en form vi associerar med dressade ur samtidigt som man inför intressanta linjer och råa detaljer. Personligen hade jag velat se att den var mindre i storleken, men det är ju min personliga åsikt. Finns det några intressanta detaljer om uret? Helt inhouse? Hade trott tavlan var emalj men då den lyser förmodar jag att den inte är det? Stort plus för synliga skruvar som verkar vara just skruvar.
Kände på mig att du skulle uppskatta Elegante:n @Aurum ! Den ser som sagt lite stor ut på bild, men gör sig väldigt bra på lite tunnare handleder ändå. Tjockleken är endast 8 mm. Men absolut, 35 mm-versionen hade nog kunnat vara ett alternativ storleksmässigt om den inte varit så damig.

Varenda skruv på klockan är inhouse förutom själva kretsen, som specialanpassats till klockan. Vad gäller tavlan så är det något slags coating som applicerats för att dels få lumen, dels emaljeffekten.

Hade den haft 10 atm eller iaf 5 så hade den i min bok varit en 10-poängare.

Senast ändrad:
Tavlan är täckt med superluminova och alla mekaniska delar tillverkade av fpj. Elektroniken är tillverkad i Schweiz, men jag vet inte av vem. Kretsen är framtagen speciellt för denna klocka :)

Höjden är inte alls farlig. Vet inte exakta mått här och nu. Den är tunn!
image.jpg
Det blir mer och mer sällan man höjer på ögonbrynen när det presenteras nyinköp. Den här har jag lagt ut flera bilder på för jag tycker den är så positivt säregen. Världsklass utan att jämföra sig med något annat. Så otroligt kul val du gjort. Själv skulle jag bara le stort varje morgon när den kommer på handleden. Riktigt häftigt val på flera plan. Hoppas på fler bilder.

Ser säkert bättre ut i verkligheten, men hade det inte varit snyggare med en intregerad lösning på gummit? Alltså att bredden på gummit är samma bred som boetten för att sen smalna av till samma bredd som nu :)

Ser säkert bättre ut i verkligheten, men hade det inte varit snyggare med en intregerad lösning på gummit? Alltså att bredden på gummit är samma bred som boetten för att sen smalna av till samma bredd som nu :)
Tycker jag verkligen inte, avskyr den typen av band du refererar till. Vill helst inte att de slutet tätt mot boetten på kortsidan heller.

Otroligt överraskad och glad för alla glada tillrop här i tråden! Otroligt kul att så många av er uppskattar den, Quartz till trots. Men det är kanske det som är halva tjusningen - att det är en sån galen idé, både som klockkoncept, men kanske även att komma på tanken att köpa den.

För min del så kände jag direkt att ”den där klockan ska jag bara ha” när jag såg den på bild för nästan två år sen. Sen missade jag en på mållinjen för en tid sen på Chrono24 och när en dök upp av en privatsäljare från Holland, tryckte jag på köpknappen direkt. Mitt ex är nummer 89 ur A-serien, från november 2016, så jag gissar att C-serien är den som säljs över disk nu. Så ca 100 ex per år alltså.
Nu väntar man bara med spänning om inte en herr-Elegante i helguld kommer också - det hade nog varit höjden av galenskap.
4C9267A2-A67C-494C-ABFC-C9F2B9E75D16.jpeg

Tillbaka
Topp