• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drömska tråden om F.P. Journe

mglaum

Panerai
Det ser vi fram emot! Finns den på lager? Har dålig koll på hur allokeringen ser ut på denna. Den är ju inte en kioskvältare som CB i popularitet men vette tusan om alla butiker har den hemma?
Chronometre bleu är det fem års väntetid på om jag inte missminner mig. Dom hade en Elegante inne när jag frågade förut men det är inget dom kan reservera givetvis, så får se helt enkelt.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Känns som att det bara finns några enstaka. En CB typ, och så min? Var det inte någon i tråden som skulle ner och kanske tjacka en Elegante? Hur gick det tro?
Har det inte varit någon som flyttade om lite i samlingen och skaffade en dual time? Vill minnas att så var fallet och att min haka låg på tangentbordet en ganska lång stund :woot:
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Chronometre bleu är det fem års väntetid på om jag inte missminner mig. Dom hade en Elegante inne när jag frågade förut men det är inget dom kan reservera givetvis, så får se helt enkelt.
Blir intressant om du kniper en gällande lite rabattsatser etc.

Här är listpriser för den nyfikne:
Please find enclosed the picture relative to the watches below :
· Elegante for men 48mm Titanium – 11 400€ with tax
· Elegante for men 40mm Titanium with Titalyt treatmen – 11 400€ with tax
· Elegante 40 mm Titanium – 11 200€ with tax
· Elegante 40mm Titanium with 1 raw of diamonds – 13 300€ with tax
 

mglaum

Panerai
Blir intressant om du kniper en gällande lite rabattsatser etc.

Här är listpriser för den nyfikne:
Please find enclosed the picture relative to the watches below :
· Elegante for men 48mm Titanium – 11 400€ with tax
· Elegante for men 40mm Titanium with Titalyt treatmen – 11 400€ with tax
· Elegante 40 mm Titanium – 11 200€ with tax
· Elegante 40mm Titanium with 1 raw of diamonds – 13 300€ with tax
Intressant, tack, det där har jag letat efter. Finns det någon på KS som har testat 40mm?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Intressant, tack, det där har jag letat efter. Finns det någon på KS som har testat 40mm?
Jodå, har postat lite bilder tidigare i tråden

fcf94b4b-ea9b-440d-b4d2-f023bb3a221c-jpeg.1013137

8ba56fec-a7a3-41c6-92c6-f2297f242713-jpeg.1013131
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Yes, noterade dom. Det ser ut som en väldigt bra storlek. Den jag primärt är intresserad av är 40mm utan stenar.
upload_2019-2-28_13-5-48.png
Coolt. Ska bli kul att se om du får hem den. Vore intressant att benchmarka 48 mot 40. Den har ju en lite annorlunda boett - eller snarare området runt glaset. Undrar om "40mm" är 35-36 mm exkl krona? 48:an är ju 40.
 

mglaum

Panerai
Coolt. Ska bli kul att se om du får hem den. Vore intressant att benchmarka 48 mot 40. Den har ju en lite annorlunda boett - eller snarare området runt glaset. Undrar om "40mm" är 35-36 mm exkl krona? 48:an är ju 40.
Har för mig att den är typ 36x40
48an är 40x48
Den är 40x35, känns som en riktigt bra storlek för mig. Tyvärr så har dom bara 48mm i butiken just nu, hörde från dom precis, så ska se om jag kan beställa en till butiken.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Hoppas dom kan fixa fram den. Det som vore glatt är ju en helguldare i 35x40. Utan strössel då kanske på sidan. Finns den ens i 18k enbart?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag fortsätter ju hävda att Eleganten är en av de intressantaste, nåbara, moderna klockorna.

Är grymt sugen på att klämma på en och övervägde seriöst en som nästa köp men valde att gå en annan, tråkigare, väg för tillfället.

Kul om det landar någon mer på forumet!

Är det någon som har koll på service?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul att äntligen få posta i den här tråden. Elegante 48 levereras om en vecka eller två. Slänger med lite andra bilder.
IMG_20190420_162502.jpg

IMG_20190420_161130.jpg

IMG_20190420_161248.jpg

IMG_20190420_161541.jpg
IMG_20190420_162205.jpg

Grymt! Kul att se några gå andra vägar än massan - sjukt kul klocka!

Stort Grattis!

...jag fortsätter att drömma om Journe och har fortfarande svårt att bilda mig en uppfattning om driftskostnaderna. Är det någon som har ett hum om servicepriserna? Tänker både mekaniska och Quartz.
 

mglaum

Panerai
Kul! Hur upplever du storleken? Ser lite stor ut på bilden
Det är givetvis relativt, i moderna mått är den inte speciellt tilltagen, den är byggd utefter handleden på baksidan vilket gör att det blir naturligt att ha lug to lug längs hela handleden. Den mindre kändes väldigt liten i jämförelse, mycket på grund hur baksidan är formad. I jämförelse med en 26 mm tank eller dylikt är den givetvis väldigt stor.
Grymt! Kul att se några gå andra vägar än massan - sjukt kul klocka!

Stort Grattis!

...jag fortsätter att drömma om Journe och har fortfarande svårt att bilda mig en uppfattning om driftskostnaderna. Är det någon som har ett hum om servicepriserna? Tänker både mekaniska och Quartz.
Tack! Jag vet inte, men det bör rimligtvis vara högst beroende av hur många komplikationer den har. Kan tänka mig med Elegante 48 att jag får en anledning att åka till Paris var femte år eller dylikt och att det landar runt 10'. Om man får huvudbry för servicekostnader så kanske inte F.P Journe är rätt märke, antar att det kan gallopera iväg om man har riktig otur.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack! Jag vet inte, men det bör rimligtvis vara högst beroende av hur många komplikationer den har. Kan tänka mig med Elegante 48 att jag får en anledning att åka till Paris var femte år eller dylikt och att det landar runt 10'. Om man får huvudbry för servicekostnader så kanske inte F.P Journe är rätt märke, antar att det kan gallopera iväg om man har riktig otur.

...visst finns det en ’måste du fråga har du inte råd’-faktor här men jag tycker ändå det är intressant att vet ungefär vart det barkar iväg. Är det liksom Rolex x 2 eller är det bat-shit-crazy-vintage-AP-på-crack-priser vi pratar.

Märkligt svårt att hitta någon relevant information kring ämnet.

Vidmakthåller att Eleganten är grym och har även en crush på Souverain, framförallt 31010, så skulle vara kul att åtminstone göra sin due dilligience.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kul att äntligen få posta i den här tråden. Elegante 48 levereras om en vecka eller två. Slänger med lite andra bilder.
IMG_20190420_162502.jpg

IMG_20190420_161130.jpg

IMG_20190420_161248.jpg

IMG_20190420_161541.jpg
IMG_20190420_162205.jpg

Är 48 mm verkligen bredd över boett och inte från lug till lug?

Rätt nyfiken på denna. Har inte riktigt fattat hur det elektromagnetiska (quartz) - verket fungerar men det ska vara rätt speciellt har jag förstått.

Läste nånstans att elegante är en dammodell från början. Rätt stor dammodell isf? (Lägger ingen som helst värdering i det, FpJ är superfina och elegante är definitivt inget undantag!)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är 48 mm verkligen bredd över boett och inte från lug till lug?

Rätt nyfiken på denna. Har inte riktigt fattat hur det elektromagnetiska (quartz) - verket fungerar men det ska vara rätt speciellt har jag förstått.

Läste nånstans att elegante är en dammodell från början. Rätt stor dammodell isf? (Lägger ingen som helst värdering i det, FpJ är superfina och elegante är definitivt inget undantag!)
Inte för att man har råd, men wow:
FP_Journe_Vagabondage_2_Watch_Insanity.jpg
 

mglaum

Panerai
Är 48 mm verkligen bredd över boett och inte från lug till lug?

Rätt nyfiken på denna. Har inte riktigt fattat hur det elektromagnetiska (quartz) - verket fungerar men det ska vara rätt speciellt har jag förstått.

Läste nånstans att elegante är en dammodell från början. Rätt stor dammodell isf? (Lägger ingen som helst värdering i det, FpJ är superfina och elegante är definitivt inget undantag!)

Dimensionerna är 48x40. Det finns ett antal videos som jag kan rekommendera över r&d som utfördes för denna klockan och hur den fungerar. Den här till exempel.

Det var en dam-modell från början men den var i mindre storlek, när män sen visade intresse för modellen så gjordes 48 mm som jag förstår det, bör vara samma boett som Vagabondage-modellerna.
 
Topp