• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drömska tråden om F.P. Journe

koze

Panerai
2-Faktor
Jag står i kö på elegante. Jag misstänker att de tre åren som jag fick som estimat för ett år sen inte gäller längre.
Även om ett köp från AD skulle innebära en arbitrageaffär så är det ju trist att klockan skulle ju hamna i ett bankfack och aldrig användas. Spontant kan jag inte komma på någon annan klocka från vilket märke som helst som checkar samma boxar, dvs spännande teknik, story och design från ett märke med samlarcredd till ett pris som fortfarande känns ok att gå runt med i en storstad.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Behöver man vara på plats för att ställa sig i kö eller hur går det till? Svårt sugen på en Octa Divine!

Skicka pm. Kan säkert introducera dig. Det är FP Journe i Paris.

Även om ett köp från AD skulle innebära en arbitrageaffär så är det ju trist att klockan skulle ju hamna i ett bankfack och aldrig användas. Spontant kan jag inte komma på någon annan klocka från vilket märke som helst som checkar samma boxar, dvs spännande teknik, story och design från ett märke med samlarcredd till ett pris som fortfarande känns ok att gå runt med i en storstad.

Har aldrig och kommer aldrig köra bankfacksgrejen. Därför stör det mig något oerhört att folk flippar just Journe för snabba pengar (för att jag köar för att få kunna använda den).
 

koze

Panerai
2-Faktor
Skicka pm. Kan säkert introducera dig. Det är FP Journe i Paris.



Har aldrig och kommer aldrig köra bankfacksgrejen. Därför stör det mig något oerhört att folk flippar just Journe för snabba pengar (för att jag köar för att få kunna använda den).
Håller helt med, det här förbannade floppandet är ju det som har förstört intresset helt. Jag har inget i bankfack, min poäng är mer att om man mot förmodan skulle få köpa en klocka så är det ju bisarrt att den har blivit så sönderhypad att man måste börja vara medveten om risk på ett sätt man inte behöver vara med en klocka för 100 K (även om det också är en skaplig slant för de flesta).
 
Sladdar in på två hjul i denna tråd! Vilket vaurmärke...!

Elegante är officiellt klockan jag villhöver mest i hela världen. Eftersom det inte postats här på ett tag undrar jag därför om någon har fått någon uppdatering på kötiden? Samt om det finns några uppdaterade tips på hur man kan ställa sig i kön?

Floder kommer gråtas om klockan discontinues innan jag får chansen att stoltsera med en egen!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Sladdar in på två hjul i denna tråd! Vilket vaurmärke...!

Elegante är officiellt klockan jag villhöver mest i hela världen. Eftersom det inte postats här på ett tag undrar jag därför om någon har fått någon uppdatering på kötiden? Samt om det finns några uppdaterade tips på hur man kan ställa sig i kön?

Floder kommer gråtas om klockan discontinues innan jag får chansen att stoltsera med en egen!
Här finns de som är till salu just nu på chrono24, https://www.chrono24.se/fpjourne/index.htm

Intresset kanske har minskat då en Elegante kostade runt 100K för bara några få år sedan, nu 4 ggr så mycket. Sen är det bara kvartsverk i dem också.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Sladdar in på två hjul i denna tråd! Vilket vaurmärke...!

Elegante är officiellt klockan jag villhöver mest i hela världen. Eftersom det inte postats här på ett tag undrar jag därför om någon har fått någon uppdatering på kötiden? Samt om det finns några uppdaterade tips på hur man kan ställa sig i kön?

Floder kommer gråtas om klockan discontinues innan jag får chansen att stoltsera med en egen!

Ingen uppdatering på kö-tid, de svarar mest att det kommer ta tid. Är 1,5 år in i köandet.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Här finns de som är till salu just nu på chrono24, https://www.chrono24.se/fpjourne/index.htm

Intresset kanske har minskat då en Elegante kostade runt 100K för bara några få år sedan, nu 4 ggr så mycket. Sen är det bara kvartsverk i dem också.

Inte ett helt vanligt quartz-verk dock. Men absolut elektriskt. Har du sett när den ”ställer sig själv”? Rätt ballt måste jag säga. Men jsg har iofs för mig att Seiko har ett liknande.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Inte ett helt vanligt quartz-verk dock. Men absolut elektriskt. Har du sett när den ”ställer sig själv”? Rätt ballt måste jag säga. Men jsg har iofs för mig att Seiko har ett liknande.
Jo, den har väl ett sleep mode som gör att den stannar när den inte används och hoppar igång när den ska användas. Den är mycket trevlig. Vet du vad priset är för ny hos AD, för jag antar att det är mycket lägre än vad lycksökarna begär på chrono24? Min graal är den blåtavlade i tantal med manuellt verk. Den kostade strax över 200K när jag tittade som mest, runt 2015 har jag för mig. Chronometre bleu.
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jo, den har väl ett sleep mode som går att den stannar när den inte används och som hoppar igång när den ska användas. Den är mycket trevlig. Vet du vad priset är för ny hos AD, för jag antar att det är mycket lägre än vad lycksökarna begär på chrono24? Min graal är den blåtavlade i tantal med manuellt verk. Den kostade strax över 200K när jag tittade som mest, runt 2015 har jag för mig. Chronometre bleu.

48mm (avser inte diameter) är 11400€ och 40mm är 11200€
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ingen uppdatering på kö-tid, de svarar mest att det kommer ta tid. Är 1,5 år in i köandet.
Samma här. Köat 1.5 år och fick följande svar:


Dear Sir,
Thank you for your message.

Unfortunately I can’t confirm you any deadlines and we were very late because of the different lockdown.

We will contact you when you have more information.

Best regards,
Cyril
 
Tack för svar @Scipio @ANALOGUE och @Tjabo!

Även om jag verkligen vill ha det så känna 500k som en rätt mäktig mental spärr.

Ingen uppdatering på kö-tid, de svarar mest att det kommer ta tid. Är 1,5 år in i köandet.
Samma här. Köat 1.5 år och fick följande svar:


Dear Sir,
Thank you for your message.

Unfortunately I can’t confirm you any deadlines and we were very late because of the different lockdown.

We will contact you when you have more information.

Best regards,
Cyril

Vart nådde ni ut? Direkt till AD via deras hemsida?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tack för svar @Scipio @ANALOGUE och @Tjabo!

Även om jag verkligen vill ha det så känna 500k som en rätt mäktig mental spärr.




Vart nådde ni ut? Direkt till AD via deras hemsida?

Till Paris-butiken, jag hörde av mig för att vi saknar AD i Norden. Jag gjorde en del tjänsteresor till Paris för ca 1,5 år sen och tänkte att slå två flugor i en smäll.
Ska tillägga att de var väldigt tillmötesgående då. Känns som den värsta hypen kom efter och de har nog överjävligt tryck på dem nu.
 
Till Paris-butiken, jag hörde av mig för att vi saknar AD i Norden. Jag gjorde en del tjänsteresor till Paris för ca 1,5 år sen och tänkte att slå två flugor i en smäll.
Ska tillägga att de var väldigt tillmötesgående då. Känns som den värsta hypen kom efter och de har nog överjävligt tryck på dem nu.
Okej tack så mycket för det! Gör ett försök så ser vi vad som händer.

Ja, jag har förstått att jag är något år (minst) sen! Tycker utformandet av klockan är fantastisk. Och faktumet att den är quartz gör den nästan ännu mer spännande i mitt tycke. Hoppas lite bilder trillar in i tråden för att stilla mitt begär medans mina år av väntan fortlöper!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Lite det som är min poäng också, men hype är märkligt. Sedan är det väl högst tveksamt om de som står på lista vill behålla en 3-400' klocka idag.
De som tror den går till 4-500? Skämt åsido, är ju som med så mkt annat. Många är entusiaster när man får betalt för att vara det. Om räntorna nu stiger på riktigt och priserna backar under list lär väl listorna bli korta på allt möjligt.

jag står själv typ inte på några listor, utom denna och en turkos op. Skrev upp mig innan de blev megahajpade, men för mig innebär bara hajpen att jag ej får de klockor jag faktiskt vill ha. Huruvida jag hade flippat mtp den enorma vinst man kan göra låter jag vara osagt. Klart man blir sugen, för mig är 200k massa pengar så kan jag göra 200k utan jobb är det nice. Men det var inte därför jag skrev upp mig..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De som tror den går till 4-500? Skämt åsido, är ju som med så mkt annat. Många är entusiaster när man får betalt för att vara det. Om räntorna nu stiger på riktigt och priserna backar under list lär väl listorna bli korta på allt möjligt.

jag står själv typ inte på några listor, utom denna och en turkos op. Skrev upp mig innan de blev megahajpade, men för mig innebär bara hajpen att jag ej får de klockor jag faktiskt vill ha. Huruvida jag hade flippat mtp den enorma vinst man kan göra låter jag vara osagt. Klart man blir sugen, för mig är 200k massa pengar så kan jag göra 200k utan jobb är det nice. Men det var inte därför jag skrev upp mig..
När man väl har den i handen och kan växla till 3-4 klockor i 100’ klassen är nog valet rätt givet för de flesta som tänker efter.

Brukar ta det beslutet rätt konsekvent men just nu ligger det en som inte blivit såld hos mig…
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
1673007117092.png


Snart så.


Uppdatering: det var alltså en keps, inte en klocka. :pompus:
 
Senast ändrad:
Topp