• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dubbel Tudor Trubbel - Del 2 (den blå)

Tänkte det var dags att dela med mig lite av mina upplevelser och intryck från två nya klockor från Tudor.

Nu har det blivit dags för del nr 2 (del nummer 1 hittar du här https://klocksnack.se/threads/dubbel-tudor-trubbel-del-1.77064/ )
Bakgrunden kring Tudor och deras historia beskrev jag tidigare i del 1, däremot så tänkte jag att denna del att jag kunde berätta lite mer kring Bucherer, en av Europas största och även äldsta AD för Rolex/Tudor.

1888 bestämde sig affärsmannen Carl-Friedrich Bucherer att tillsammans med sin fru Luise, öppna en butik för smycken och klockor i staden Lucerne i Schweiz och la grunden till ett stort välkänt familjeföretag. På 1920-talet tog deras söner, Ernst och Carl Eduard Bucherer, över företaget.

1924 ingicks ett avtal mellan Ernst Bucherer och Hans Wilsdorf (Rolex/Tudors grundare) att Bucherer som första butik skulle börja sälja Rolex, ett då helt okänt märke i klockvärlden. Det blev ett väldigt framgångsrikt samarbete som är fortsatt starkt i dessa dagar.

Bucherer är fortfarande ett familjeägt företag och finns idag i Schweiz, Österrike, Tyskland, Frankrike samt Danmark med totalt 29 butiker och cirka 1600 anställda. Värt att nämna att butiken i Paris är världens största klock och smyckes-butik. För er som undrar så ja, klockmärket Carl F. Bucherer ägs av Bucherer familjen och skapades 2001 för att påvisa deras stora kunskaper kring urmakeri och design.

2018 firar Bucherer 130-års jubileum och detta firar Bucherer genom att lansera ett antal, för Bucherer, unikt designade klockor i vad de kallar The Blue Edition (då blå är Bucherers signum).

En av dessa ska vi titta närmare på idag och det är Rolex/Tudors, som fortsatt är Bucherers viktigaste partner, bidrag till The Blue Editon, nämligen:

Tudor Heritage Black Bay Bronze Blue ref 79250BB aka BB Bronze Blue (eller 5B)

P1012150.JPG

För cirka en vecka sedan fick jag samtal från Bucherer i Danmark som (mot alla odds och jag hade gett upp hoppet cirka 2 veckor tidigare) fått in ytterligare en BB Bronze Blue och jag stod överst på väntelistan. Det blev en dagstur ner till Köpenhamn från Stockholm, jag menar vad gör man inte för att få tag på en efterlängtad klocka?

Klockan tillverkas och säljs alltså exklusivt för/hos Bucherer (som endast finns i Europa). Exakt hur många klockor som kommer att tillverkas är okänt men kvalificerade gissningar idagsläget ligger på runt 500-600 stycken. Den som lever får se..

P1012156.JPG

Tudor Heritage Black Bay Bronze (ref 79250BM) lanserades på Basel 2016, många inklusive mig höjde rejält på ögonbrynen över att Tudor väljer att ta fram en klocka i brons. BB Bronze är klockan som BB Bronze Blue baseras på.

Eftersom det handlar om Tudor som ägs av Rolex så är det självklart inte vilket brons-material som helst utan en helt egen framtagen legering som består både av aluminium och brons. Materialet ska innebära bland annat att klockan inte får lika ”grov” patina på sikt som på en klocka gjord i mer ”ren” brons. Boettlocket är dock gjort i stål för att skydda huden.

Klockan med sina 43mm och 23mm mellan bandhornen är lite större än vanliga Black Bays, detta enligt Tudor pga materialvalet. Notera även att man valt att borra lugghål för att underlätta för byte av band, kul detalj och ”vinkning” till äldre historiska klockor som jag verkligen gillar.

P1012158.JPG

En annan design som skiljer sig rejält från sina syskon i Black Bay-serien är tavlan som är en så kallad 3-6-9 tavla pga av användandet av arabiska siffror på tavlan. Tavlan på BB Bronze Blue är mörkt blå och index är cremefärgade med guld runt. Siffrorna 3-6-9 är även de fyllda med luminova och lyser på bra i mörkret. Bezelen är matchad med tavlan i en mörkt blå färg och markeringarna går i guld.

Även en liten detalj som att Tudor rosen på kronan är graverad istället för målad gör stor skillnad i mitt tycke.

Den blåa färgen på både bezel och tavla är det som skiljer sig från den vanliga BB Bronze och detta som då gör att den blir Bucherer Blue. Det blåa gör sig enormt bra tillsammans med bronsfärgen på klockan och upplevs även olika blå i olika ljus. Allt från mörkt mörkt blå (nästan svart) till ljust blå i vissa lägen.

P1012145.JPG
P1012147.JPG

En annan skillnad mot BB Bronze är att BB Bronze Blue levereras med ett blå/guld-färgat vävt band till som är i mer av en denim-kvalitet är de vanliga banden. Det är betydligt mer hållfast men sitter fortfarande extremt skönt på handleden och kompletterar klockan perfekt. Självklart har bandet även spännet och hållarna i brons.

P1012152.JPG

Till BB Bronze Blue levereras även ett snyggt patinerat läderband med brons-spänne. Vad man gillar klockan på mest är en smaksak men jag upplever att läderbandet fungerar bra till och tonar ner klockan lite. Bandet är av hög kvalitet och sitter riktigt bra efter att ha burits under en dag.

P1012162.JPG

Urverket i BB Bronze Blue är detsamma som återfinns i BB Bronze, MT5601 (Manufacture Tudor) som är ett COSC-certifierat urverk med en gångreserv på 70h och tickar på lika bra som man förväntar sig.

Ytterligare en liten detalj (oh man it’s all about the details) som skiljer är att BB Bronze Blue har en gravering på boettlocket med texten BUCHERER 1888 som ni kan se nedan.

P1012173.JPG

Överlag är jag totalt nerkärad i denna klocka - Den är klassiskt Tudor-blå som så många av Tudors historiska klockor (bland annat dem levererade till franska marinen på 70/80-talet) och kontrasten som skapas mot bronset är inget annat än underbart.

23mm är en lite klurig bandbredd, den funkar kanon på båda banden även om den troligen mest bärs på det blåa bandet (jagar även fler band att köpa till nu).
43mm i storlek på klockan är för mig inga problem att bära upp (cirka 18-18.5 cm handled) och den sitter kanonbra på mig.

Överlag en riktig fullträff som jag förhoppningsvis aldrig kommer på tanken att släppa ifrån mig. Vetskapen om att ha en vad som i slutändan kommer vara en Rolex/Tudor tillverkad klocka i en väldigt begränsad upplaga gör det extra spännande då det inte blir en var mans klocka och bidrar för mig till känslan kring den.

Nu ska den ut och nyttjas och jag har redan börjat ana utvecklingen av patina på bronset, som blir mörkare ju mer den används.

P1012154.JPG
P1012155.JPG
P1012175.JPG
P1012177.JPG
P1012178.JPG
P1012149.JPG
Detta var ytterligare ett riktigt trevligt och välskrivet inlägg! Tack för det.
När jag läste rubriken tidigare trodde jag att det var nåt trubbel med klockorna som skulle avhandlas, men nu inser jag att det knepiga i själva verket är att behöva se konkurrensen mellan två mycket trevliga klockor i lådan. Grattis till dem!

Vad ska man säga? Fantastiskt klocksa, tycker att den blåa är bra mycket snyggare än den rödbruna.

Grattis!

Tillbaka
Topp