• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dumt att lägga 10k på ett ur med quarzverk?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Beror på vem du frågar, men mitt svar är - Nej.

Citizen, Grand Seiko har väldigt fina HEQ av fantastisk kvalitet och funktion.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, inte allmänt. Dubbla är inte heller dumt...

GL213BZ.jpg
 

Espresso

Cartier
Jag gillar personligen automatiska eller mekaniska urverk mer, men som svar på frågan så nej, det är inte dumt.

Vem köper man klocka för?, sig själv för att man gillar något specifikt eller för andra så man passar in i mallen. För mig är det solklart sig själv och då är det ju bara att köra på om man hittar en klocka man gillar.
 

Maro

Audemars
Jag kan tycka att det är skönt att ha ett Quartzverk också, hade en Sinn UX innan och kommer lätt att köpa igen.
 

UNO

Panerai
Helt rätt och helt rätt att lägga mer än så.
Mitt eget köp som inte blev av men jag ångrar var en Q för 65, en nyservad PP hos Sefina.

Jag har en Breitling Colt chrono Q som bad och resklocka, ev hamnar den på säljforumet framöver till bra pris...
 
Är d
Helt rätt och helt rätt att lägga mer än så.
Mitt eget köp som inte blev av men jag ångrar var en Q för 65, en nyservad PP hos Sefina.

Jag har en Breitling Colt chrono Q som bad och resklocka, ev hamnar den på säljforumet framöver till bra pris...

Är den med vit tavla? Vad är ett bra pris? Kan vara intresserad
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att gilla kvarts är ett tecken på mognad. Om du ska lägga de pengarna, så ska du dock ha minst ett COSC-klassat urverk (håller sig inom +-25 sekunder/år), vilket den klockan har.
Min kvartsare är den dyraste klockan jag äger.
 
Kvartsverk är autonomt arbetande maskiner som inte behöver någon interaktion med personen som bär klockan. Det känns så själlöst, men visst har dom ett existensberättigande och för gemene man är det ju oftast det bästa valet då verken är så exakta och samtidigt billiga. Men för egen del - aldrig. Det enda jag skulle kunna tänka mig i elektronisk väg vore en Spring Drive-modell från Seiko, men det är ju knappast att likställa med ett vanligt kvartsverk.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

hxw

Omega
Nei, det er ikke dumt. Har du lyst på uret, er det verdt nettopp det du selv er komfortabel med å bruke.
Selv om noen avskriver quartzverk i et ur fullstendig, betyr jo ikke det at det ikke kan gi noen andre mye klokkeglede. Jeg kjenner mange som ikke skjønner at man legger 10k på en klokke, uavhenging om det er quartz eller ikke.. ;)
 

Mr Chance

Kalmar
Vad är det som är så speciellt med Rolex OQ? Kan inte alla ni som ogillar kvarts men gillar OQ förklara. Kvarts är väl kvarts även om det råkar stå Rolex på verket?

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4 Beta
 
Topp