• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarklocka till min käre son

Peppe

Omega
Ok... behöver lite hjälp i min roll som far. Har sett hur min 9-årige son under en längre tid sneglat på min arm så fort det suttit en dykarklocka där. Sneglandet har över tid övergått i generellt pillande och idag ertappade jag honom med att knata runt med min Squale 50 ATM på armen.

Karl'n verkar gilla bra klockor, så är rätt uppenbart mycket intelligent och har klass precis som alla oss på detta forumet. Känner att jag skulle behöva ge honom en schysst dykarklocka som inte är min, men är ju inte så lätt att hitta. Vill inte köpa en Musse Pigg-klocka till honom utan något som ser ut mer som en riktig dykare och som är ordentligt vattentät. Så minst 100M. Blir väl mest troligt en damklocka. Måste vara quartz. Har hittat:

Momentum M1 Mini -31mm
Citizen EcoDrive EP6050-17E -33,5mm
Seiko SKX013 -37mm
Invicta Pro Diver -25/27/38mm
Phoibos Sea Nymph -36mm

Nej... jag kommer naturligtvis inte berätta hela namnet på Phoibos... ja... han är flytande på Engelska... nej... han skulle aldrig acceptera den klockan iaf. Då var det utrett 🤣

Ska testa storlekar på honom i morgon för att se vad som funkar. Men en 9-åring har ju inte direkt brottararmar. Rätt säker på att 37/38mm är för stort.

Vad tycker ni? Finns det fler bra alternativ? Har ni till och med något ligger som ni kan sälja? Känner inte att jag vill lägga supermycket då barn tenderar att tappa bort prylar snabbare än de bankar/pillar sönder dem.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kör på en 013. Fantastisk klocka för pengarna :)
20200716_144308.jpg
 

Peppe

Omega
Min systerson fick en GUL dykare när han va runt 10-11... en som såg ut som en vanlig enkel dykare, men klart mindre... kanske 34 mm.
Kort L2L är viktigt...

Ahh.. ok. Tackar. De hade jag glömt. Kollar 👍

Helt rätt angående L2L. Har själv supersmala handleder så är van att alltid behöva dubbel- och trippelkolla de måtten. 😊
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ok... behöver lite hjälp i min roll som far. Har sett hur min 9-årige son under en längre tid sneglat på min arm så fort det suttit en dykarklocka där. Sneglandet har över tid övergått i generellt pillande och idag ertappade jag honom med att knata runt med min Squale 50 ATM på armen.

Karl'n verkar gilla bra klockor, så är rätt uppenbart mycket intelligent och har klass precis som alla oss på detta forumet. Känner att jag skulle behöva ge honom en schysst dykarklocka som inte är min, men är ju inte så lätt att hitta. Vill inte köpa en Musse Pigg-klocka till honom utan något som ser ut mer som en riktig dykare och som är ordentligt vattentät. Så minst 100M. Blir väl mest troligt en damklocka. Måste vara quartz. Har hittat:

Momentum M1 Mini -31mm
Citizen EcoDrive EP6050-17E -33,5mm
Seiko SKX013 -37mm
Invicta Pro Diver -25/27/38mm
Phoibos Sea Nymph -36mm

Nej... jag kommer naturligtvis inte berätta hela namnet på Phoibos... ja... han är flytande på Engelska... nej... han skulle aldrig acceptera den klockan iaf. Då var det utrett 🤣

Ska testa storlekar på honom i morgon för att se vad som funkar. Men en 9-åring har ju inte direkt brottararmar. Rätt säker på att 37/38mm är för stort.

Vad tycker ni? Finns det fler bra alternativ? Har ni till och med något ligger som ni kan sälja? Känner inte att jag vill lägga supermycket då barn tenderar att tappa bort prylar snabbare än de bankar/pillar sönder dem.
Det var ju inget svårt, låter som att grabben skall ha en Squale 1515 kvartsare eller möjligtvis en Squale 2004 Corallo ;)

Edit: Bilder ”lånade” av goggel och @MaBr

Corallo 28 eller 35mm
9F92350D-F1A7-4DF1-A3CC-81552BD3A53E.jpeg
1F201DC5-A612-4A42-8842-1525120F4E1C.jpeg


1515 35mm
80869EA7-CA53-4626-82D1-C799C07A3F64.jpeg
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
🤣 Känner jag mig själv så kommer detta spåra och jag kommer lägga mer än jag tänkt på lillkillens klocka. Men måste försöka tagga ner 😬🤣
Nej då, det är han väl värd? 😂
Det lustiga är att jag är på en smått identisk jakt till min 8-åring, inte ett helt enkelt uppdrag men hoppas tråden bjuder på fler bra tips✌🏼
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Var inte den här lite cool? :) Slår ett slag för gummi eller icke-nato-tyg istf länk, så att klockan/sprintarna går sönder före pöjken när han fastnar i ngt.

 
Senast ändrad:

mmh

Panerai
2-Faktor
Min 9 åriga son har denna och är mycket nöjd. 34mm enligt specs men fan vet hur de har mätt den då jag får den till typ 31-32mm. Tänkte nästan skicka tillbaka då den såg så liten ut men på sonens handled sitter den perfekt. Han söndrade sin förra klocka (swatch) med att kasta den i golvet så att visarna lossnade, så huvudkriterierna med denna klocka var att den skulle vara billig och hållbar.
DD2D1CA2-9E1D-4627-8D26-30840F13BA9E.jpeg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
37F54184-B9C3-4E59-82DB-4BEA12F4CA90.jpeg

Mina söner fick varsin Certina, den yngre en blå och den äldre en grön. De var då 11 och 13. Bilden är tagen ett par månader efter att de fått dem och visar elvaåringen och mig. Expyn är såld sen länge dock :)

De använder dem fortfarande dagligen och de ser nästan nya ut efter snart tre år. Kanske lite stor för en nioåring men en bra och snygg klocka för småslantar som det går att växa i och bära länge.
 
Topp